veulen laat zich niet pakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oscaartjuh

veulen laat zich niet pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 20:32

mijn vriendin heeft 2 verzorg paarden .
sinds kort hebben ze een fries veulentje op bezoek , die daar 3 maand zal staan.
het probleem is dat er nooit veel naar het veulen werd omgekeken toen het klein was : alleen de hoog nodige dingen .

nu staat het veulen bij hun en kunnen ze er niks meedoen .
ze kunnen het zelf niet pakken in de weide .
het veulentje is al 7 maanden oud en nog nooit gepoetst allemaal omdat ze het niet kunnen pakken .

zou het kunnen omdat hij zo opeens van zijn moeder is weggenomen ??????
hebben jullie tips ?
of hebben jullie dit ook gehad ? en wat hebben jullie eraan gedaan ????

Angelaa2

Re: veulen laat zich niet pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:41

Wij hadden ook zo'n veulen/1jarige op stal gehad, gewoon veel proberen te oefenen dichtbij te komen. Staat ze in een stal? zo nee, probeer m in een stal/box te krijgen als je daar over beschikt. En zo te oefenen om der te aaien en dat heel langzaam opbouwen tot je uiteindelijk een halster om kan doen en af etc. alleen echt opbouwen met rust, zorg dat ze vertrouwen in je krijgt, ga geen gevechten aan zodat ze angstig word Knipoog
Oja en beide kanten oefenen!

Denk niet dat 't alleen komt omdat hij van z'n moeder weg is, komt natuurlijk ook wel voor maar waars. vinden ze contact gewoon eng.

We hebben nog een andere op stal en die vond het eerst ook eng, nouja eerst heel lang geprobeerd rustig te kunnen aaien (maar dat dat je er aanraakt vond ze eng dus dan ging ze bokken) Uiteindelijk na een maand oid. oefenen met aanraken halster omdoen etc. kan ik nu bijna alles met haar en ze is zo'n knuffelkont geworden Lovers Super leuk veulen is het geworden.

Denk dat je met veel maar dan ook veel geduld ver kan komen Knipoog en niks overhaasten Lachen

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:26

dat hadden wij ook laatst, niet te pakken dat beest.

We hebben hem toen ingesloten, met z'n drien en dan gewoon halster omdoen, of je kan natuurlijk ook gewoon met biks gaan lopen in een emmer, alleen dat had bij ons geen zin ( 15 paarden in de kudde )

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:30

lekker laten staan Knipoog
hij staat er maar 3 maanden dus t heeft denk ik niet veel zin er zoveel tijd in te stoppen dat ie je gaat vertrouwen enz enz.....

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:32

engelengeduld, ik heb echt tijden in de wei gestaan/gezeten om contact te maken met veulens maar ook andere paarden.
ik zou het juist mooi vinden als er niet al te veel mee gedaan is!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:37

ellenAST schreef:
lekker laten staan Knipoog
hij staat er maar 3 maanden dus t heeft denk ik niet veel zin er zoveel tijd in te stoppen dat ie je gaat vertrouwen enz enz.....

Dit imo onzin. íedere minuut aandacht die je in een paard stopt komt ten goede. Als zij hem leert haar te vertrouwen leert hij automatisch meer vertrouwen te hebben in de mens in het algemeen. Dit zal hem later ten goede komen, een paard dat niet in de hand is daar kan je niks mee en je wil ook niet weten waar die terecht komen. Een paard wat in de hand is kan rekenen op een goede toekomst. (altijd uitzonderingen daargelaten) En met 3 maanden iedere dag een uurtje tijd erin steken bereik je een hele boel, dit kan ik vertellen uit ervaring, met verschillende pony's. Dus @ ts ik zou gewoon fijn iedere dag oefenen, vaak is aanwezig zijn al genoeg om toch die 'nieuwschierigheids-trigger' om te halen, neem een passieve houding aan en laat haar maar zien wat ze doet. Als je paard in de wei staat kan dit nogal een probleem zijn, in een stal heb je een kleine afgeschermde ruimte en daar kan je veel beter contact maken. Ook iedere dag een beetje voer geven, een handje bix maar, doet wonderen. Kortom het enige wat je met dit paardje kan doen is laten wennen, gewoon zo veel mogelijk contact, dit moet wel iedere dag, anders bereik je niks.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:07

[PP] > [OPG]

BuddysMom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:41

Er zijn een paar mogelijkheden maar hier is wat ik doe.

Als veulens buiten geboren zijn en ze het goed doen blijven ze buiten. Onze familie gaat dus dagelijk in de wei om te zien als iedereen in orde is. De buiten veulens komen nooit naar je toe omdat ze dus niet weten wie je bent. Na een paar maanden komen ze dichterbij maar je kunt ze niet aanraken. Wij brengen meestal de paarden in die wei binnen, dus ook de veulens komen binnen. Dan worden ze in de stal geplaatst en laten we hen met rust voor de rest van de dag. De volgende dag beginnen we met de halter training. Sommige veulens worden mak naar een paar uurtjes en hebben hun halter aan, maar sommigen hebben de lasso nodig. De kleiner de stal, de beter je met je veulen kan werken.

Maar als hij daar drie maanden zal staan, lekker laten staan hoor. Ik vind dat de eigenaar maar eerst een plaats moet vinden waar het veulen zal blijven. Dan kan ze er wat meer tijd in gaan steken en is het makkelijker met het vertrouwen opbouwen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:11

Ik ben zelf van het geduld maar mijn pensionboer drukte het beest in een hoek met een hek zodat ie klem zat, deed het dier een halster om en knoopte het aan de merrie vast en dan moest ie wel leren meelopen...
Het beestje is nu best wel mak, onvoorstelbaar! (Fries)
Ik ben veel met mijn veulen(arabier) bezig geweest en ze komt wel bij me en toch is het best een nerveus ding. Ik kan nog steeds niet al te druk doen. Gelukkig is ze gek op borstelen en rossen en dat trekt haar toch steeds over de streep Knipoog

BuddysMom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 01:21

Zoiets zou ik toch niet durven doen. Zoals ik al zei, met sommigen hebben we een lasso nodig voor hun eigen veiligheid. Alles gaat allemaal zonder ongelukken en je hebt een betere kans om te beginnen met het aanraken. Sommige mensen, en speciaal van oudere tijden zijn best wel hard handig met paarden. Veulens hebben veel tijd nodig om aan mensen te wennen als ze buiten geboren zijn.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 01:24

JaneJansen schreef:
Ik ben zelf van het geduld maar mijn pensionboer drukte het beest in een hoek met een hek zodat ie klem zat, deed het dier een halster om en knoopte het aan de merrie vast en dan moest ie wel leren meelopen...
Ik ben veel met mijn veulen(arabier) bezig geweest en ze komt wel bij me en toch is het best een nerveus ding. Ik kan nog steeds niet al te druk doen. Gelukkig is ze gek op borstelen en rossen en dat trekt haar toch steeds over de streep Knipoog

Die man pakt even door en dan is het ook klaar. Lekker duidelijk voor het veulen. Duidelijk leider en duidelijk wat de bedoeling is dus heeft ie het kunstje zo onder de knie.

BuddysMom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 02:59

Ja, dat is ook wel weer waar. Alleen vind ik het niet echt dierenvriendelijk. Ik wil mijn veulens wel eventjes duidelijk maken dat ze mij kunnen vertrouwen en dat ik hen geen pijn wil doen. Maar, ieder heeft zijn eigen opinie over hoe een halter aan een veulentje doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 03:10

Ik sluit ze in dit geval ook gewoon in en doe ze dan een halster om en heb vaak zat een veulen aan de moeder vastgebonden, werkt prima....

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 03:30

Wij hadden vorig jaar ook zo´n spook alleen was die niet bang maar had een beetje te veel zelfvertrouwen en te weinig respect.
2 maanden dagelijks mee lopen vechten tot ik het inderdaad ook beu werd merrie longeersingel met borsttuig aan naam de binnenpist veulen vast geknoopt en een paar rondjes gaan wandelen. Veulen natuurlijk hangen en vechten maar mams liep gelukkig braaf mee tot ie het presteerde met z´n voorbeen over het touw te gaan en daar lag meneer op de grond met een paar beentjes in de lucht. Even laten liggen en toen losgemaakt en toen ging het knopje om nooit geen problemen meer mee gehad alleen als iemand anders m aan t halster wilde pakken drama. Gelukkig is ie verkocht dat wordt geen pretje om zadelmak te maken... al was ie wel bloedmooi maar ja heartbreaker he....

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het echt per veulen verschillend is bij sommige veulens moet je iets voorzichtiger zijn maar als je met andere te voorzichtig bent krijg je een etterbak zonder respect die spookjes moet je gewoon even heel duidelijk maken wie er de baas is anders heb je een levensgevaarlijk beest van al snel een 300kg.

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:08

Ga als je dara de mogelijkheid toe hebt bij het veulen in de wei zitten (mits het geen gevaar voor jezelf opleverd uiteraard!) . Gewoon zitten, neem een boek mee oid...alleen maar zitten.

Het veulen wordt vanzelf nieuwsgierig en zal dan naar je toekomen. als het naar je toekomt gewoon negeren. Pas als hij of zij echt contact zoekt en aan je snuffeld oid kun je rustig en voorzichtig reageren met je stem van braafffff etc. en misschien aan je hand laten snuffelen als je deze langzaam aanbied..

als je dit zo een tijdje doet kun je een band opbouwen en gaat het veulen je vertrouwen. zo kun je je band verdiepen.

Verlies NOOIT je geduld met een veulen en wordt NOOIT kwaad!Dit werkt echt averechts en je kunt weer helemaal opneiuw beginnen!

Liefde en geduld zijn kernwoorden!

Succes!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:53

Anne_GTI schreef:
JaneJansen schreef:

Die man pakt even door en dan is het ook klaar. Lekker duidelijk voor het veulen. Duidelijk leider en duidelijk wat de bedoeling is dus heeft ie het kunstje zo onder de knie.

Ja het was wel snel geregeld! Lekker no-nonsense, alleen kan ik dat niet!
Ik wou wel dat ik wat stoerder was maar piel liever nog een tijdje door. Het vastbinden aan de moeder ga ik zeker nog weleens doen want ze is met meelopen nogal trekkerig of ze loopt gewoon niet.
Oja deze boer ging naar de keuring toe met dit veulen en ging met kar en al er heen, veulen weer aan moederstuig vast....wel een stunt.
Helaas kreeg het veulen helemaal geen premies. Wel hele goede papieren, als het een hengstveulen was geweest was het al verkocht geweest voor de geboorte.

BuddysMom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 05:46

Ja, ik kan het ook niet hoor. Ik vind het belangrijk dat ze je toch gaan vertrouwen. Meestal proberen we eerst gewoon hen aan te raken om zodoende hun vertrouwen te krijgen. Maar ieder heeft zijn eigen manier van behandelen en soms vinden we iemand anders zijn idee niet zo leuk. Ik denk zolang het werkt en het veulen niet er niet een trauma aan overhoudt zit het wel goed!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 08:56

ik persoonlijk zou het niet echt op prijs stellen als een paar dames van stal zich gingen ontfermen over mijn veulen dat daar 3 maanden gestald staat Lachen Lachen

Ik zou zeggen, lekker laten staan.......... en je er vooral niet mee bemoeien Lachen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 09:09

Helemaal mee eens kiwiko.

Paula147

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 09:41

Als je het veulen een maal een beetje tam hebt, kun je het een halstertje omlaten (als dit goed zit en het geen veulen wat zich ermee in gevaar zou brengen). Aan het halster kun je dan een klein stukje touw vastmaken (bijvoorbeeld van een hooibaal afkomstig).
Maak het touw niet te lang want het veulen mag er absoluut geen last van hebben.

Elke keer als je het veulen ziet kun je langzaam proberen het vast te pakken aan het touwtje. Dit leert het veulen ook te gehoorzamen.
Wees niet hard handing want daar bereik je niks mee.

Sorry maar verder kan ik niet echt helpen want onze veulens zijn over het algemeen heel rustig en tam.

Het lukt me helaas niet om een foto bij te voegen.