Mijn paard wil geen deken op

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle_1

Mijn paard wil geen deken op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 11:26

Wij hebben nog niet zo heel lang een paard erbij.
Ze is nou 4 jaar. maar wil dus geen deken op. Als we de deken wel op doen gaat ze tegen de stal aan het stampen en aan het gillen.
En uiteindelijk scheurt ze hem dan in een paar stukken in de wei.
Maar netzoals vandaag bij ons komen de paarden elke dag buiten en nu loopt ze dus zonder deken.
zou ze het nou niet koud hebben want wat je ook doet ze wil dus echt geen deken op.

groetjes michelle Pling

Als iemand misschien idee of oplossing heeft. stuur even een berichtje Lachen!

Juangi

Re: Mijn paard wil geen deken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:09

Het klinkt alsof ze bang voor de deken is. Het is zoiezo een slecht idee om een deken in een stal bij een angstig paard om te doen. Paarden reageren in kleine ruimtes heel anders.

Heeft ze een dikke of een dunne vacht? Word ze geschoren of niet?

Alls een deken echt nodig is zou ik het paard in een bak los zetten en dan aan de deken laten wennen. Dus gewoon er los op doen en veel aaien en belonen. Het is wel beter als je begint met een fleecedeken of inieder geval met een lichte deken en dan langzaam opbouwen.

Michelle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 13:11

Nou ik heb die deken ook niet opgedaan in stal ik heb haar de deken op gedaan voor haar stal en toen heb ik er in stal gezet. maar het zou best wel is kunnen kloppen dat ze er bang voor is. maar ze heeft dus een hele dunne vacht van zichzelf. en ze word ook niet geschoren want dat is niet nodig. maar die deken die ze op kreeg was gewoon een regendeken dus niet heel dik ofzo. Lachen

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:12

Juangi schreef:
Het klinkt alsof ze bang voor de deken is. Het is zoiezo een slecht idee om een deken in een stal bij een angstig paard om te doen. Paarden reageren in kleine ruimtes heel anders.

Heeft ze een dikke of een dunne vacht? Word ze geschoren of niet?

Alls een deken echt nodig is zou ik het paard in een bak los zetten en dan aan de deken laten wennen. Dus gewoon er los op doen en veel aaien en belonen. Het is wel beter als je begint met een fleecedeken of inieder geval met een lichte deken en dan langzaam opbouwen.

ga ik helemaal in mee. eerst een dun dekentje op doen, kijken hoe ze daar op reageerd.... misschien heeft ze ergens pijn? wij hadden hier ook een nieuw paard staan die geen deken op wou. Die plek pijn in zijn rug te hebben. Nadat het verholpen is, was het geen probleem.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:13

Michelle_1 schreef:
Nou ik heb die deken ook niet opgedaan in stal ik heb haar de deken op gedaan voor haar stal en toen heb ik er in stal gezet. maar het zou best wel is kunnen kloppen dat ze er bang voor is. maar ze heeft dus een hele dunne vacht van zichzelf. en ze word ook niet geschoren want dat is niet nodig. maar die deken die ze op kreeg was gewoon een regendeken dus niet heel dik ofzo. Lachen

Maar niet echt soepel.. leg er eens een fleecedekentje op en kijk eens wat er gebeurd.

Misschien vindt ze de bilriemen niet fijn....

Michelle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 13:15

ja dat zou idd kunnen, maar ze hapt ook heel erg na de voorkant dus ik had die al op zn lost gedaan. maar toch vind ze het maar niets. maar netzoals het zadel erop en het sjabrak erop maakt haar niets uit. maar nou is het al als ik langs haar loop met de deken voor mijn andere paard dan gaan de oren al plat in de nek. dus ze vind iets echt niet fijn aan die deken. tlijkt wel of ze er boos om is.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:16

Waarom moet ze een deken op? Rijd je veel wedstrijden? Anders zou ik hem mooi aflaten. Paard krijgt het echt niet koud. Mijn paard staat ook gewoon zonder deken en word ook gewoon gereden.

Michelle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 13:18

Nou ik wil binnekort wel met haar gaan starten als ze er klaar voor is. maar omdat ze een hele dunne vacht heeft ben ik gewoon bang dat ze het koud krijgt zonder deken,

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:19

Ze zei zonet al dat het paard een hele dunne vacht heeft.
Misschien schuurt het bij haar voorkant? Ze hebben ook van die speciale dekens voor om de hals om het schuren van de deken tegen te gaan. Zal ff kijken of ik er een plaatje van kan vinden.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:20

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:24

Een paard regeld dat allemaal vanzelf hoor de tempratuur. Als het paard het koud heeft zal zij een dikkere vacht krijgen. Het enige waarom wij een deken om doen is omdat we het haar kort willen houden en niet omdat paarden het koud hebben. Als zij van haar zelf al een korte vacht heeft dan hoef je toch geen deken op te doen?

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:29

Idd.. Als je paard het niet wilt, waarom zou je het dan doen? Als je bang bent dat ze het toch koud krijgt zou ik haar meer ruwvoer geven.
En idd, ze regelt het vanzelf wel..

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:35

Zolang je paard niet staat te rillen of koud aan voelt, gewoon geen deken op doen.
Als je toch een deken op wil doen dan inderdaad in een grote ruimte, een lichte deken en veel belonen als ze het toe laat.
Zodra je haar beloont hebt, de deken er weer af halen. Ze hoeft niet in 1 keer een hele dag met die deken te staan. Laat haar er rustig aan wennen. Vandaag 1 minuutje, morgen 2 en op die manier langzaam opbouwen. En ook niet meteen alles aansnoeren en gaan wandelen.
Misschien kan je de deken over de bakrand hangen en dan je paard los in de bak doen zodat ze in haar eigen tempo eerst even naar die deken kan gaan kijken en aan kan ruiken enzo.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:37

aira2005 schreef:
Een paard regeld dat allemaal vanzelf hoor de tempratuur. Als het paard het koud heeft zal zij een dikkere vacht krijgen. Het enige waarom wij een deken om doen is omdat we het haar kort willen houden en niet omdat paarden het koud hebben. Als zij van haar zelf al een korte vacht heeft dan hoef je toch geen deken op te doen?

Een dikke vacht krijgen ze echt in niet in 1 dag hoor!
Als ze hiervoor altijd op stal heeft gestaan en nu in de wei zal ze het echt wel koud krijgen hoor.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:46

Denk dat een paard dat prima zelf allemaal kan regelen. Zo te horen heeft hij die deken bijna niet omgehad dus het zal allemaal wel meevallen!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:49

Zelfs dan kunnen ze heel snel een vacht kweken.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:16

ik zat net te denken..
begint ze pas met gillen als je haar 'alleen' laat?
Is ze dan wel werkelijk bang voor de deken of vindt ze het gewoon vervelend oid??

Michelle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 14:56

Nou als je hem opdoet dat maakt niet uit. maar dan zet je er in de stal en dan loop je weg en dan begint ze. want je kunt hem opzich wel gewoon op doen, maar dan kijkt ze wel heel boos maar ze doet je opzich niets Lachen

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:53

Hmm.. Is het dan wel verstandig om het 'rustig aan te oefenen'.. Vraag ik me af..
Misschien kan je beter het dek dan aflaten..
(Persoonlijk heb ik zoiets van: jammer de bammer Clown )
Imo zou je dan gewoon je paard genoeg ruwvoer moeten geven, en dan moet het lukken..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:31

dan doe je hem geen deken op Lachen

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:40

mijn shetje vind dekens ook geen pretje.. ze scheurt het niej helemaal kapot ofzo, maar echt prettig vind ze het niet.. die krijgt alleen een fleecedeken op als ze getraind heeft zodat ze niet te snel afkoeld, maar verder krijgt ze nooit een deken op en staat verder overdag buiten en 's nachts binnen, omdat ik in Oostenrijk woon en het toch wel flink koud kan worden 's nachts. Wel ziet ze er nu uit als een mammoet met die dikke vacht van haar, ze lijkt ook 2 keer zo dik, maar ze heeft het nooit koud. Dat kunnen ze prima zelf regelen. 2 andere paarden zijn geschoren en krijgen dus wel een deken op. Ik denk dat je het gewoon in de gaten moet houden hoe haar lichaamstemperatuur is, maar als ze niet te koud aanvoelt, zou ik haar lekker geen deken op doen hoor. Als die niet wil, dan niet. Ze heeft slecht zichzelf ermee.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:18

waarom zou ze moeten wennen aan een deken, als ze niet geschoren is??
Zoals de ts vertelt zit ze niet dik in dr vacht.. Dan zie ik dus al geen reden om te klooien met een dek.. Daarbij komt dat als jij je paard goed uitstapt (of dat laat doen door een stapmolen Clown) je best een paard nat (maar 'koud') terug kan zetten in de wei/stal/paddock.. (ik geef er persoonlijk de voorkeur aan dat ze nog even kunnen/mogen rollen in het zand, maar dat ter zijde)

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 08:31

Silenkai schreef:
waarom zou ze moeten wennen aan een deken, als ze niet geschoren is??
Zoals de ts vertelt zit ze niet dik in dr vacht.. Dan zie ik dus al geen reden om te klooien met een dek.. Daarbij komt dat als jij je paard goed uitstapt (of dat laat doen door een stapmolen Clown) je best een paard nat (maar 'koud') terug kan zetten in de wei/stal/paddock.. (ik geef er persoonlijk de voorkeur aan dat ze nog even kunnen/mogen rollen in het zand, maar dat ter zijde)

Inderdaad!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:06

Heeft ie de eerste 3 jaar van zijn leven ook een deken opgehad?

Vast niet dus dan is dat nu nog steeds niet nodig. lekker aflaten, paard heeft het echt niet koud. Na het rijden goed uitstappen en even laten rollen in een droge bak . Ik doe het al jaren zo...mensen kijken me soms raar aan maar als ik zeg dat ze nooit ziek zijn zijn ze vaak uitgeluld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:01