Hoe omgaan met dit gedrag? soort verlatingsangst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Hoe omgaan met dit gedrag? soort verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 11:54

Kon even geen titel bedenken...
Ik heb nu bijna 3 maanden geleden een pony gekocht, een 4 jarige haflinger merrie.
Bij de vorige eigenaren ben ik 2 keer wezen kijken, ze stond daar op de wei met een groepje andere paarden. Wanneer ze uit de groep werd gehaald of alleen stond op stal, werd ze onrustig, hinniken, ronddraaien enz.
Maar ik dacht, dat trekt wel bij.

3 maanden geleden kwam ze bij ons op stal. Ze leek erg bang tegenover andere paarden, en begon dan flink te meppen. Een ander paard kon er niet langs als ik bijvoorbeeld aan het poetsen was, omdat ze die zo een flinke trap verkocht dan.
Inmiddels weet ze dat ze netjes om moet als iemand er langs wil, en gaat dat goed, maar paard moet niet te dichtbij komen of even zwaaien met zn staart, dan schrikt ze zich rot.
Inmiddels kan ze wel met andere paarden staan, en is ze heel voorzichtig.

Dat even als extra informatie.

Ik heb nogal problemen met haar gedrag. Zolang ik op de grond sta, grondwerk met haar doe of haar poets, is er vrij weinig aan de hand, is haar aandacht vaak bij mij en is ze helemaal ontspannen. Zodra ik erop ga zitten, is ze alleen maar bezig met haar omgeving. Nu leer ik wel met oefeningen haar aandacht bij mij te houden, dus met rijden komen we er denk ik wel uit.

Als ik haar op de poetsplek zet, en ik loop even kort weg, raakt ze helemaal in de stress. begint te hinniken en rond te draaien tot ik terug ben, of in ieder geval weer in zicht.
Als ik haar longeer, of op haar rij, en ze hoort een ander paard hinniken, of lopen, raakt ze ook helemaal in de stress, helemaal gespannen en druk.
Als ze in stal staat en er wordt een paard wat naast haar staat uit de stal gehaald, raakt ze ook in paniek. Hoorde zelfs gister van een stalgenoot dat ze bijna door/over de deur heen kwam en ze haar er maar uit hebben gehaald.

Ik vraag me echt af waar dit gedrag vandaan komt, maar meer nog hoe ik ermee om moet gaan. Op momenten dat ik met haar bezig ben en we in zo'n situatie komen, probeer ik haar op alle manieren wel af te leiden en wil dit uiteindelijk ook wel lukken. Maar zoals in de stal of met poetsen wordt het toch echt heel vervelend.

Iemand ervaringen hiermee? Of tips hoe ik hier het beste mee om kan gaan en op moet reageren?

Heb al meerdere dingen geprobeerd, met poetsen gewoon een tijd wegblijven, omdat het toch wel erg op aandacht trekken lijkt, maar dan blijft ze gewoon doorgaan. Op stal gewoon laten staan, maar ze wordt uiteindelijk niet zelf rustig.

Ik wordt er eerlijk gezegd een beetje moedeloos van.

Alle tips zijn welkom! En vragen of onduidelijkheiden ook.

Daihyo

Re: Hoe omgaan met dit gedrag? soort verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:01

De mijne heeft/had dit ook heel erg. Een 3,5 jarige haflingerruin.
Hij kwam van een stal waar ze alleen maar op stal stonden. Bij mij ging hij in een groep de wei op. De eerste keren kon ik niet normaal rijden. Hij rende van de wei naar de uitgang en weer terug.
Ik heb les genomen zodat ik iemand van de grond had die mee r goed bij kon helpen. En dat ging beter.
Ook heb ik in het begin eerst een ander paard uit de wei gehaald voor hem, zodat hij niet alleen was. Eenmaal in de bak kon hij de wei wel zien, maar was de spanning minder. Ook heb ik hem gewoon een paar keer uit de wei gehaald, gepoetst en weer terug gezet.

Op stal kwam hij ook over de deuren heen als zijn buren weg gingen. In het begin hebben ze hem in een andere lege box waar nog wel paarden stonden neergezet. Op een gegeven moment hebben we hem gewoon laten staan en een flinke pluk hooi gegeven. Dit werkte heel goed. Hij was nog wel heel wakker, maar stond ondertussen wel te eten en was wat afgeleid.

Dat afleiden met eten was voor hem de trigger. Tijdens het rijden gaat dit natuurlijk niet. Maar met bijvoorbeeld poetsen en weglopen gaf ik hem een pluk hooi, liep weg en kwam na 5 minuten weer terug. Dit heb ik gewoon uitgebouwd en dat ging super. Ook afspuiten vond hij bijvoorbeeld heel eng.
Pluk hooi erbij en hij was een stuk rustiger. Wel gespannen, maar afgeleid door het eten.

Na een paar maanden volhouden kan ik hem inmiddels alleen poetsen, alleen in de paddock zetten, alleen afspuiten en dat allemaal zonder eten.

Het rijden is nog wel moeilijk. Hij is heel erg gericht op zijn omgeving. Ik probeer zoveel mogelijk af te wisselen. Op het momenten dat hij het moeilijk vindt gaat hij weer rennen. De kunst is om het werk leuk en makkelijk te houden.
Wat bij hem ook werkt is een ander paard wat aan het rijden is.
Gek genoeg kleeft hij niet (gelukkig), maar is zo wel een stuk rustiger.

Dit kost heel veel tijd en geduld. Maar het moet lukken. Neem kleine stappen en verwacht niet te veel.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 12:13

klinkt inderdaad hetzelfde als mijn pony! Ik poets haar inderdaad ook wel eens met een pluk hooi erbij, en dan is er niets aan de hand. Wil er alleen geen gewoonte van maken eigenlijk, dus doe ik het regelmatig ook zonder eten en dan gaat het dus niet goed. Goed om te horen dat het bij jou pony inmiddels een stuk beter gaat, geeft me weer wat hoop.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:24

Gewoon volhouden Ja
Merries zijn daar toch al wat nukkiger in, dus zal het wat langer duren.
Ik heb de mijne in augustus gekocht en het heeft dus ook wel een paar maanden gekost. Haflingers zijn toch wat dwarser in dan de gemiddelde KWPN'er merk ik wel Haha!

Wat bij Jim trouwens ook wel helpt is de grondoefeningen in dezelfde bak te doen als waar je rijdt.
Hij leert nu dat hij in die bak zijn aandacht ook bij mij moet houden. En dat werkt Ja

Verder zijn ze nog jong, aan het puberen, uit hun vertrouwde omgeving.
Het komt wel goed. Blijf rustig en geduldig (ja, is heel moeilijk af en toe Haha!) en neem de tijd.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:31

Ik heb ook zo'n merrie.
Die is echter als een blad aan een boom omgedraaid door de overgang wei-stal deze week.
Inmiddels heeft ze nog wel haar streken, en het liefst heeft ze andere paarden in het zicht.
Ik zet dus gewoon mijn ruintje in de bak ernaast en dan vind ze het prima...
Dat ga ik langzaam afbouwen, maar idd, merries, wát een kop en het kan elke dag anders zijn.
Poetsplaats ed doet ze net zo, schrapen, hinniken als ik ffies wegloop, ik blijf dan tegen haar praten en zeggen dat ze zo'n brave meid is, bij het schrapen een kort : hee...
Tot nog toe (maar ze staat pas sinds dinsdag binnen) gaat dat erg goed.
Dus volhouden, rustig blijven (overigens NIET wanneer ze dwars over je heen lopen, dit deed mijn merrie en ze heeft echt geweten dat dat niet mag hoor) en zo komen we er hopelijk wel.

Succes iig.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:32

wat betreft het gedrag op jouw herken ik het. Ik zou het afbouwen steeds iets lange wegblijven. Mijn paard kan ik op wedstrijd ook nooit alleen laten zodra ik wegliep brak hij de trailer af. Elke keer als ik weg ging de tijd wat langer gemaakt. Eerst heel even, dan 5 min dan 10 etc. Lachen

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:58

ik lees even mee.
Demijne heeft dit ontzettend erg waardoor het buitenrijden en zo een kriem wordt.
Bij mij werkt voer overigens helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:41

Mijn haflingermerrie van acht jaar had dit ook heel erg. Ze werd ook panisch wanneer ze alleen op stal moest staan, of even achtergelaten werd op de poetsplaats. Nu na twee jaar, en wat heropvoeding is dit stukken beter. Ik help gekregen onder het zadel, en door veel verschillende oefeningen kan ik haar veel beter bij de les houden.
Mijn omgang met haar is ook veel strakker en strenger geworden. Op de poetsplaats moet ze echt stil staan, ook wanneer er iets '' engs'' gebeurt. Dus continu corrigeren en belonen. Ze staat nu ook wanneer ze alleen staat, gewoon stil. Dat heeft er op de 1 of ander manier ook voor gezorgt dat ze op stal, na het rijden ook aanzienlijk rustiger is. Vooral wanneer ik nog enigzins in de buurt ben. Ik denk doordat ze mij nu al betrouwbare leider ziet, en weet dat er niets kan gebeuren. Misschien heb je hier iets aan?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:45

Dat is een deel verlatingsangst en een deel onzekerheid Lachen. Wordt vanzelf beter als ze beter op jou vertrouwt en zelf ook meer zelfvertrouwen krijgt.

Bij sommige paarden gaat het nooit helemaal weg.