Kon even geen titel bedenken...
Ik heb nu bijna 3 maanden geleden een pony gekocht, een 4 jarige haflinger merrie.
Bij de vorige eigenaren ben ik 2 keer wezen kijken, ze stond daar op de wei met een groepje andere paarden. Wanneer ze uit de groep werd gehaald of alleen stond op stal, werd ze onrustig, hinniken, ronddraaien enz.
Maar ik dacht, dat trekt wel bij.
3 maanden geleden kwam ze bij ons op stal. Ze leek erg bang tegenover andere paarden, en begon dan flink te meppen. Een ander paard kon er niet langs als ik bijvoorbeeld aan het poetsen was, omdat ze die zo een flinke trap verkocht dan.
Inmiddels weet ze dat ze netjes om moet als iemand er langs wil, en gaat dat goed, maar paard moet niet te dichtbij komen of even zwaaien met zn staart, dan schrikt ze zich rot.
Inmiddels kan ze wel met andere paarden staan, en is ze heel voorzichtig.
Dat even als extra informatie.
Ik heb nogal problemen met haar gedrag. Zolang ik op de grond sta, grondwerk met haar doe of haar poets, is er vrij weinig aan de hand, is haar aandacht vaak bij mij en is ze helemaal ontspannen. Zodra ik erop ga zitten, is ze alleen maar bezig met haar omgeving. Nu leer ik wel met oefeningen haar aandacht bij mij te houden, dus met rijden komen we er denk ik wel uit.
Als ik haar op de poetsplek zet, en ik loop even kort weg, raakt ze helemaal in de stress. begint te hinniken en rond te draaien tot ik terug ben, of in ieder geval weer in zicht.
Als ik haar longeer, of op haar rij, en ze hoort een ander paard hinniken, of lopen, raakt ze ook helemaal in de stress, helemaal gespannen en druk.
Als ze in stal staat en er wordt een paard wat naast haar staat uit de stal gehaald, raakt ze ook in paniek. Hoorde zelfs gister van een stalgenoot dat ze bijna door/over de deur heen kwam en ze haar er maar uit hebben gehaald.
Ik vraag me echt af waar dit gedrag vandaan komt, maar meer nog hoe ik ermee om moet gaan. Op momenten dat ik met haar bezig ben en we in zo'n situatie komen, probeer ik haar op alle manieren wel af te leiden en wil dit uiteindelijk ook wel lukken. Maar zoals in de stal of met poetsen wordt het toch echt heel vervelend.
Iemand ervaringen hiermee? Of tips hoe ik hier het beste mee om kan gaan en op moet reageren?
Heb al meerdere dingen geprobeerd, met poetsen gewoon een tijd wegblijven, omdat het toch wel erg op aandacht trekken lijkt, maar dan blijft ze gewoon doorgaan. Op stal gewoon laten staan, maar ze wordt uiteindelijk niet zelf rustig.
Ik wordt er eerlijk gezegd een beetje moedeloos van.
Alle tips zijn welkom! En vragen of onduidelijkheiden ook.