Niet stilstaan bij opstijgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Niet stilstaan bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 23:52

Opstijgen is altijd een moment van onrust geweest voor mijn pony. Toen ik hem kocht (augustus vorig jaar) was hij 'zadelmak', maar met trauma's. Na een maand op een trainingsstal heeft hij 3 maanden op de wei gestaan, waarna ik hem gekocht heb. We zijn rustig aan opnieuw begonnen wel met inrijden en in de winter heeft hij weer vakantie gehad. Sinds april wordt hij doorgereden en het gaat langzaam maar wel heel goed, maar het opstijgen blijft een punt. Soms gaat het prima, meestal doet hij wat stapjes heen en weer, maar het lijkt nu erger te worden.

Zodra ik de teugels oppak en ter hoogte van het zadel ga staan gaat hij in de achteruit, draait rond of stapt opzij. Eenmaal in het zadel is er niets aan de hand, staat hij ook keurig stil, dramt niet dat hij weg wil. Tijdens het rijden is hij braaf, fijn in de mond en geeft geen tekenen van ongemak van het zadel. Na het rijden zijn er geen warme plekken, de druk is netjes verdeeld, aansingelen is geen punt en er is eigenlijk geen aanleiding om te denken dat het aan het zadel ligt. Het lijkt eerder door iets in zijn verleden te komen, uit stress dus. Maar hoe krijg ik dat er weer uit? Vast laten staan aan het halster tijdens het opstijgen en dan losmaken vind ik link, terug zetten op zijn plek heeft tot nu toe niet geholpen (maar blijf ik wel cosequent doen in combinatie met 'ho'), met z'n kont tegen het hek zetten helpt een beetje, door iemand anders laten vasthouden bij het opstijgen is geen probleem, maar daar gaat het niet van over. Boos worden, lieve woordjes, beide hebben weinig effect. Uiteraard wordt hij uitgebreid beloond op het moment dat hij netjes blijft staan. Opstijgen met een opstapje vind ik trouwens wat eng als hij zo heen en weer draait, als hij er tegenaan loopt en schrikt dan zijn we nog verder van huis. Ik weet het even niet meer. Handige tips zijn welkom.

*edit*
Hij is vorig jaar december en afgelopen april behandeld door een osteopaat. Ook bij het rijden is er geen aanleiding om te denken dat hij last heeft van zijn rug. Zijn kiezen zijn afgelopen zomer nagekeken.
Laatst bijgewerkt door Imre op 19-11-08 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

AngelofLove

Re: Niet stilstaan bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:54

Ook al is hij tijdens het rijden verder braaf, dan nog kan het probleem in zijn mond liggen of in zijn rug zitten. Weet niet of hier al eens naar gekeken is?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 23:57

Vergeten te melden: hij is vorig jaar december en afgelopen april behandeld door een osteopaat. Ook bij het rijden is er geen aanleiding om te denken dat hij last heeft van zijn rug. Zijn kiezen zijn afgelopen zomer nagekeken.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:59

Ik lees even mee, ken dit probleem

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:00

het kan zijn dat hij het vervelend vindt dat het zadel iets naar links schuift bij het opstappen. Probeer het eens met een baal stro bv..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:04

Niet meer de teugels vastpakken bij het opstappen, maar gewoon leren stilstaan totdat de ruiter zit, dat werkt het beste Lachen

Paard niet vast houden, geef hem de ruimte om weg te kunnen lopen, dan voelt een paard zich niet bedreigd, want een paard blijft een vluchtdier en voelt zich het prettigst als het kan vluchten in geval van nood. Houd je ze te strak, dan gaan ze zich vaak opfokken.
Dan ga je klaar staan om op te stijgen. Geef een seintje van tevoren (bijvoorbeeld met je stem; 'let op!' of door met je hand wat druk op de beugel te zetten)
Stapt het paard naar voren, dan corrigeer je dat; 'Nee!', zet het paard weer achteruit op de plek waar je begon, en probeer opnieuw. Na een tijdje zal het paard begrijpen dat het geen zin heeft om weg te lopen, en dat er niks engs gebeurt, en dan zul je na een aantal keer oefenen gewoon met losse teugels en zonder problemen kunnen opstappen Lachen
Succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:13

Leer hem anders zich schrap te zetten zodat je hem bij het opstappen niet uit balans trekt. Wiebel met je handen net voor het zadel de schoft heen en weer totdat hij stevig gaat staan met de voorbenen wat verder uitelkaar.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:14

avensis schreef:
het kan zijn dat hij het vervelend vindt dat het zadel iets naar links schuift bij het opstappen. Probeer het eens met een baal stro bv..

Vind ik een goede tip. Daarbij is het ook nog beter voor de rug Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:27

opstappen en bij geringe beweging vooruit (of soms opzij of achteruit) paard weer terugzetten op de plek en overnieuw beginnen. Ook als je al bijna zit, toch afstappen, paard terug zeggen en opnieuw beginnen.

Werkt bij mij. Al mijn paarden staan stil tot ik zit en been gegeven heb. Kan ook niet anders, anders zou ik er niet opkomen met mijn fysieke beperking.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:35

miss vind hij het wel vervelend dat er in eens een heel gewicht aan een kant hangt, heb je al eens gekeken wat er gebeurd als iemand anders aan de andere kant aan het zadel hangt?

sumpielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:43

ik heb het zelfde probleem gehad met een 3 jarige fries die ik nu rij , elke keer als hij een stap zet stop ik en doe ik het gewoon op nieuw pasgeleden moest ik op een dijk op stappen (vond ik zelf nog heel gevaarlijk maar het kon niet anders ) ik stond op een schuine helling met het paard aan de lage kant en ik kon tot drie keer toe gewoon opstappen zonder dat hij moeilijk deed nu doet hij het ook gewoon op een plat stuk heel raar dus .. Haha!

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:03

Anya schreef:
opstappen en bij geringe beweging vooruit (of soms opzij of achteruit) paard weer terugzetten op de plek en overnieuw beginnen. Ook als je al bijna zit, toch afstappen, paard terug zeggen en opnieuw beginnen.

Dit doe ik ook wel eens en het werk, niet altijd maar Now gaat toch vrijwel altijd lopen de moment ik er opzit. Ik denk bij haar meer ongeduldigheid is Clown

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:06

Past het zadel dat je ervoor gebruikt wel? Misschien ligt het voor hem niet helemaal lekker en dan is het natuurlijk niet prettig als daar iemand op gaat zitten. Misschien een tip om er een zadelmaker bij te halen?

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:11

Probeer toch met een hulp op te stijgen, inderdaad een baal stro o.i.d. Maak hem er bekend mee. In het begin kun je je pony laten vasthouden en laat jij de teugels los. Rustig gaan zitten en belonen. Rondje stappen, naast het stro weer stoppen en afstijgen. Vervolgens weer opstappen maar diegen die hem vasthoudt moet iets verder van het paard staan maar zodat je paard hem of haar nog goed kan zien en hem geruststellen met de stem...dit herhaal je in 1 sessie of meerdere sessies als hij wat zenuwachtig wordt totdat diegene die depony vasthoud zo ver naar achter richting jou is komen te staan dat jij de stemhulp over kan nemen en zonder teugels kan opstijgen. Dit heeft geduld nodig en blijf consequent . Hij moet vertrouwen dat hij stil kan blijven staan en dat jij er dan gewoon rustig op kan gaan zitten....

succes...

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 10:18

Anya schreef:

Daar probeer ik zo consequent mogelijk in te zijn, soms kost het echt 5 minuten voordat ik er dan op zit. Ik heb niet het idee dat er vooruitgang in zit. Ook oefenen we met halthouden in de bak als ik ernaast sta waarbij hij stil moet blijven staan als ik bijvoorbeeld een rondje om hem heen loop of een aantal meter bij hem vandaan ga staan. Dat gaat wel steeds beter.

Bij dit paard stijg ik trouwens rechts op, links is helemaal een drama. Daar is echt tijdens het inrijden is fout gegaan.

@ Kensha: lopen als je net zit zou ik beter kunnen oplossen dan dit gedraai, dan zit je tenminste al in het zadel.

@ Montignac: bedankt voor je tips, ik denk dat dat in dit geval waarschijnlijk het beste zal werken. Lachen

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:21

Volg dit ook even. Mijn paard galopeert weg met het opstappen en als ik teveel druk op de teugels neem komt hij omhoog Vork
Hij is verder super fijn te rijden, doet het met verschillende zadels en zijn gebit is pas nog gedaan.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:37

Hoe reageert hij trouwens als je hem stil laat staan in het midden in de bak en jij loopt achteruit van hem weg? Wat is dan zijn reactie? En als je opstijgt en je loopt een klein stukje (echt maar twee passen) en je laat hem dan weer stoppen? hoe voelt hij dan aan?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 10:52

Ik rij tegenwoordig vrijwel alleen maar buiten, dus stijg op vanaf de poetsplaats. In het voorjaar werd hij meer in de bak gereden, vaak eerst even aan de longe en dan erop. Dat was niet altijd een succes en in de bak was hij daarna ook altijd erg druk. Opstijgen vanaf de poetsplaats en dan naar de bak rijden gaat veel beter, dan is hij ook tijdens het rijden rustiger. Na het opstijgen een paar passen laten lopen en dan weer stoppen is geen probleem.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:59

Ken het probleem.

Ik heb het opgelost met de opmerking "snoepje verdienen" ...

Dat laat ik heb het snoepje zien en mijnheer staat stil en blijft stil staan tot ik erop zit en dan krijgt hij van mij het snoepje.

Soms vergeet ik het wel eens want dan staat hij braaf stil...

Maar het is hoe ieder daarmee omgaat. bij mij werkt het...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:18

kensha schreef:
Anya schreef:

Dit doe ik ook wel eens en het werk, niet altijd maar Now gaat toch vrijwel altijd lopen de moment ik er opzit. Ik denk bij haar meer ongeduldigheid is Clown

dat kan, maar ze moeten echt leren te wachten op jouw hulp.
Voor de western onderdelen (die ik rij) is dat zelfs essentieel.
Ik moet weg kunnen lopen bij mijn paard en ze moeten dan gewoon blijven staan.
Het is echt een zaak van opvoeden. En het effect van het ongewenste gedrag vervelender maken en het gewenste gedrag makkelijker.

lisette_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:28

Consequent zijn!! Alle jonge paarden die ik zadelmak maak leren stil te staan tot het moment dat ik ze het commando geef te gaan stappen. Dit begint al bij het poetsen en longeren, laat het paard wachten tot jij hem zegt voorwaarts te gaan in stap!! Laat hem niet wegdraven. Dit geldt natuurlijk in de gehele omgang. Met opstijgen laat ik mijn teugels altijd hangen zodat ik ze geen pijn kan doen in hun mond. Ik wacht net zo lang tot ze helemaal stil staan en dan stijg ik pas op. Gaan ze lopen bewegen o.i.d. dan blijf ik wachten tot ze braaf en geduldig stil staan. Je corrigeert je paard indien nodig. (Niet gemeen afstraffen natuurlijk) Daarnaast zet ik ze nooit in een hoek want sommige paarden kunnen zich dan enigzins in het nauw gedreven voelen.
Afstijgen idem ik laat het paard halthouden laat mijn teugels wat vieren en wacht met afstappen tot dat ze zelf stil staan. De jonge paarden weten het precies zodra ik halthoud en mijn teugels laat vieren zijn ze klaar..

Laatst kwam er een meisje bij ons kijken voor een jong paard, zij bleek erg verbaasd te zijn toen hij netjes bleef staan met het opzadelen het omdoen van het hoofdstel en het opstijgen.

Ik weet natuurlijk niet hoe jou paard verder in de omgang is, maar zorg ervoor dat hij netjes en braaf blijft wachten met alles, dan komt het stilstaan bij het opstijgen vanzelf wel !!
En inderdaad snoepje verdienen werkt ook. Blijft je paard braaf staan bij het opstijgen en zit je goed dan kun je hem eventueel belonen.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:28

Ik volg dit ook even. Mijn paard wil ook altijd achteruit als ik opstijg. In het begin kon ik wel "gewoon" opstijgen, maar niet met een krukje. Ik ging ervan uit dat hij het krukje spannend vond, dus heb ik dat met hem geoefend. Aangezien hij ruim 1,70 is, moet ik er wel met een krukje op, anders moet ik enorm aan de zijkant gaan hangen om er op te komen. Hem telkens terugzetten op dezelfde plaats werkte niet, hoe consequent ik het ook volhield. Aanmoedigen, boos worden, het hielp allemaal niet. Uiteindelijk heb ik (misschien heel fout, maar het werkte wel) het krukje opgepakt en ben aan zijn flank met hem meegelopen. Op een gegeven moment gaf hij op en bleef stilstaan. Al met al zijn we een half uur bezig geweest Bloos Vast laten houden werkt ook niet, hij loopt even hard achteruit, en anders opzij (en hou hem maar eens tegen Knipoog ). Tegenwoordig gaat het wel wat beter, ik zit er nu binnen de 5 minuten op, maar hij doet het nu ook als ik zonder krukje op wil stappen. Ik heb het idee dat hij me meer in de maling neemt (voor zover paarden dat kunnen) dan dat hij ergens last van heeft.

RockerNr11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:52

Ik ken dit probleem ook, ik stap altijd 3x op en af, totdat hij wél gewoon stil staat. En dan krijgt hij een beloning. Er is ook altijd iemand die hem vasthoudt. En niet teveel treuzelen maar zien dat je er op zit, zodat hij ook niet teveel tijd heeft om gekke dingen te doen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 11:19

Even een update: ik heb er gister middag flink tijd voor genomen en ben net zo lang door gegaan tot hij netjes stilstond. Duurde 10 minuten, waarbij hij achteruit vloog, rondjes draaide en me vierkant uitlachte. Nagelbijten / Gniffelen Ik ben consequent geweest met terug op zijn plek zetten, ho zeggen en weer doorgaan. Goed gedrag belonen. Ook een paar extra rondjes laten draaien en extra in de achteruit gezet als hij dat deed, zorgen dat ik de controle had. Dat was op zich vrij snel klaar en kon ik ter hoogte van het zadel staan zonder dat hij bewoog. De teugels oppakken was reden om weer te bewegen, oppakken, niet korter maken. Uiteindelijk ging ook dat goed. Even het erf af gereden, na 50 meter omgedraaid, beloond en weer opnieuw gedaan. Nu van de linkerkant, wat voor hem nog moeilijker is. Hij was hier iets heftiger in zijn reacties en kostte ook weet 10 minuten. Weer uitgebreid beloond toen hij het goed deed, klein stukje gereden, gevoerd en in de wei gezet. Volgende keer weer oefenen. Erg frustrerend, maar als ik het nu niet aan pak dan blijft het een probleem.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:21

heel goed meid..gewoon doorgaan op deze manier en achteraf zul je blij zijn dat je er de tijd voor hebt genomen