Inrijden van een Arabieren ruin.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ArabierenLuv

Inrijden van een Arabieren ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 00:51

Hallo allemaal!

Ik wil graag wat tips hebben, Ik weet alleen niet of ik deze topic in de goede Deling neerzet.
Zowel dan mag die verzet worden! Bloos Knipoog

Ik ben zojuist bezig met het inrijden van me bonte arabiertje, Hij is zeker niet groot of iets dergelijks,
we hadden in de zomer een paar keer het zadel erop gelegt, en der op gezeten.
Maar ik kreeg een of ander gezeur buitenshuis dus privacy, en ben ik er even mee gestopt en is een vriendin van mij me paard gaan verzorgen uit hulp.

Nu het wat beter met me gaat, gaan we dus weer beginnen, we zijn gister begonnen...
we hebben het zadel opgelegt, hij ging als een gek uit zen dak!
Maar later werd ie rustig, en zei een stalgenoot, dat ik er zo op kon zitten,
ik begon dus met er naast te springen, en beetje aan de beugels hangen, uiteindelijk moest ik eroverheen hangen.
Nou het zweet liep van me hoofd af! Zo eng vond ik het!
Uiteindelijk, Moest ik toch wel even actie ondernemen, ik heb dus een beentje gekregen en moest met 2 benen aan 1 kant zitten, dus wel met me kont op het zadel.

Maar morgen willen ze me erop zetten, zonder dat ik me benen gebruik bijv. enzo. dus gewoon ontspannen rustig blijf zitten,
maar ik heb zo'n ongelovelijke angst! k kijk er nu al tegen op!
wegens een trauma van een ander paard durf ik helemaal niet !!

Wie kan mij hiermee helpen, of wat tips geven!

Ik hoop dat iemand me uit deze spanning trekt,

Groetjes Cassandra.

Elma_

Re: Inrijden van een Arabieren ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:52

Als je het niet durft niet doen!!
je heb een paard sneller ''verpest'' als je denkt!!
Laat iemand met meer ervaring je helpen, ga er niet zomaar zelf op als je dat eigenlijk niet durft want dat kan echt fout gaan!
Dus laat hem inrijden....

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:55

Als je bang bent zou ik daar eerlijk over zijn en er voorlopig even iemand anders opzetten. Paarden voelen het feilloos aan wanneer jij bang bent. En juist bij dit soort dingen hebben ze iemand nodig die ze kunnen vertrouwen.

Dus meid, begin er dan maar liever niet aan. Hoe graag je het ook wilt. Laat iemand anders eerst even rijden en ga dan samen de draad oppakken als hij al wat meer gewend is.

Hoop dat je de wijze raad aanneemt. Paarden zijn gevoelige dieren en wie weet bezorg jij hem straks ook een trauma als het misgaat.

Zoek ondertussen voor jezelf een braaf (ouder) paard om op te rijden en het vertrouwen weer terug te krijgen. Met je eigen paard kan je aan de vertrouwensband werken door middel van grondwerk.

Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:57

Zelfde advies hier, het dier merkt ook jouw angst want dat breng je meteen over. Niet durven is niet doen.
En als het nu fout gaat kun je hem alsnog uitbesteden om te laten corrigeren en corrigeren is veel en veel meer werk dan inrijden.

Trouwens, bonte arabier? Wat voor bloed zit er dan nog meer in?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:59

suleilitha schreef:
Trouwens, bonte arabier? Wat voor bloed zit er dan nog meer in?

Dat vroeg ik me ook al af!

ArabierenLuv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 01:05

hallo mensen,
even antwoord op jullie allemaal Bloos!
bedankt voor de tips, maar me stalgenoot heeft zoveel paarden ingereden, maar ik heb ook door gehad dat ik en me paard onwijs goede band hebben met elkaar, ik doe zoveel met em, hij doet niks als ik ook op em zit met 2 benen aan 1 kant,
ik heb altijd op een manege gereden, en ik zat op 1 paard dat de hele les door bokte!
maar deze bok steld niks voor als je hem zo ziet, maar ik ben bang dat ik een doodsklapper maak of iets dergelijks, dat is het em noujuist,
ik ben liever eerlijk dan dat ik ga liegen tegen mensen die me advies geven, maar ik wil het wel heel graag proberen.
hij blijft wel staan van ''ooh boringgggggg'' en voorderest doet ie niks,
heeft et zin om em gewoon wat langer met zadel te laten lopen zonder dat ik erop zit?

ik hoor het wel weer van jullie hartstikke bedankt!

Ps; me paard is NRPS/VolbloedArabier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 01:10

Kind, ga dat dier eerst eens een paar weken longeren, met zadel erop, drie keer in de week. Het ding weet nu volgens mij niet wat hem overkomt.
Verder is het echt niet zo dat je al een paard in kan rijden als je op een manegepaard een paar bokjes uit kunt zitten.
Proberen heeft geen zin, je kunt niet even proberen en er dan toch maar mee kappen want het onheil is dan al geschied.
Nogmaals laat dit doen door een zeer ervaren iemand die erg handig is met inrijden van jong spul. Dat je verder veel met hem doet zegt niks, dat is voor de toekomst alleen maar mooi meegenomen maar onthou dat je een paard maar 1 keer kunt verprutsen en een CTRL ALT DEL-functie zit er helaas niet op.

Mocht je nog meer info willen over hoe het niet moet, kijk dan even hier:

[RT-P] Projectje.........

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 01:14

Als jij bang bent breng je die angst hoe dan ook over op je paard. Dat zit namelijk in hun instinct. De kans is dan ook groot dat er juist iets gebeurd als je met angst erop gaat zitten. Dan is je angst bevestigd bij jou...en bij hem dus ook.

Als je plezier wilt hebben van je paard. Doe dan wat suleilitha ook zegt, zoek een ervaren iemand en laat die je paard inrijden. Als straks alle knopjes erop zitten kun je met goede begeleiding verder gaan.

En rijden op een manege is héél anders dan een paard inrijden. Ben zelf jaren manegeruiter geweest, maar geloof me. Daarna leer je pas écht rijden.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 01:24

Even een tussendoor-vraagje...
Hoe oud is hij?

Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij de andere reacties. Ik heb zelf nu twee jonge paarden gehad, maar heb ze allebei laten beleren door een prof. Ik waag me er niet aan. Je kunt een paard in een paar seconden helemaal verpesten zonder dat je het zelf door hebt.