Ik vraag me of iemand weet hoe ik mijn paard iets moediger kan maken.
Ze is behoorlijk bomproof, als iets toch spannend is kan ik haar met stem er wel van overtuigen om er langs te gaan. Plastic zeiltjes, paraplu's, rare prullebaken, dingen die ineens op een pad liggen, vogels uit de bosjes, etc alles overwinnen we

Maar 1 ding komt keer op keer terug. Haar angst voor varkens. Nou weet ik dat paarden varkens eng vinden en dat geeft ook niet. Maar ze is zo gestressd, met rijden spring ik eraf want ze is echt in paniek. Aan de hand lopen we er dan langs. Mevrouw knort nog harder dan de varkens
Bij de stalburen staan dus varkens, dus tja ontwijken kan niet (en zou ik ook een slechte oplossing vinden) Hoe zou ik dit kunnen aanpakken? Ze mag het best eng vinden maar ik zou graag willen dat ze iets minder paniekerig is. Om een varken voorzichtig te benaderen is nog geen oplossing, kom echt niet in de buurt. Ik moet eerst een begin hebben. Met een ander paard langs het varkenspaadje werkt soms wel iets beter maar soms ook helemaal niet. Sowieso leunen de meeste paarden op haar als er iets eng is, dus aan veel paarden heeft ze gewoon geen steun. Als ik in de bak rij en er gilt een varken, loopt ze sterren te kijken en de neusgaten gaan een meter open
Niet dat het in de bak een probleem is, ze ontspant dan wel weer vlug.Heeft iemand een tip of moet ik gewoon accepteren dat ze hier paniekerig op blijft reageren?

Ze vertrouwt me met alles moet ik dat eruit halen omdat ze perse zonder paniek langs varkens moet terwijl ik erop zit? Zoals ik al aangaf ze mag het best eng vinden maar de paniek zou wel wat minder mogen. Daarbij we hebben het niet over een simpel klapperend plastic zeiltje maar over een dier wat bij veel paarden angst opwekt.
En grondwerk, ik zat al een beetje te wachten totdat er iemand mee zou komen