Elke dag door het draad heen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Navidad

Elke dag door het draad heen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 22:42

Ik ben even ten einde raad. Momenteel hebben wij op stal drie jaarlingen staan die bij elkaar in het land staan, In die wei daarnaast staan meestal twee merries, waarvan een merrie, bijna zo goed als dagelijks door het draad gaat.

In die wij daarnaast, staat een drie jarige, een 5 jarige, en nog een 12 jarige, en in die wei daarnaast staat een merrie met veulen.
Nu is het zo dat die ene merrie, echt zo goed als dagelijks door het draad gaat.

In eerste instantie, dacht ik het komt door de jaarlingen. Dus heb ik alles een keer geswitcht. En gebeurde het weer. Het stroom staat er gewoon op, ik denk ik kijk gewoon wat er gebeurt als ik het aanraak haha.. en ja heb het gevoeld..

Toen ben ik gaan denken, van ja er staat steeds minder gras, en ga zo maar door, dus gaan bijvoeren in de wei. En als nog gebeurt het.. En nu vanochtend, ik zet ze buiten, ze staan nog geen tien minuten buiten en toen was ze er alweer doorheen gelopen. Ik eigenwijs, het draad gemaakt en weer terug gezet tot drie keer over.. En ja ben het nu een beetje zat eigenlijk, maar kan het niet maken om haar op stal te laten staan, en kan het ook niet maken dat zei zichzelf verwond. Nu is het zo, dat die twee merrie's onafscheidelijk van elkaar zijn. Daar ligt het dus ook niet aan. Heb alles maar dan ook alles al geprobeert. Maar kom er niet uit. Wat zouden jullie doen?? Ik zit er dus even helemaal doorheen.

Tevens staan alle paarden erg rustig op de wei. geen gebok geen gevlieg.. Dus ik ben echt maar dan ook echt ten einde raad.

GamblersCup

Re: Elke dag door het draad heen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:50

Eén goede oplossing: GOED stroom op het hek zetten.

Bij mij voel ik het ook (geen lekker gevoel trouwens, wordt er misselijk van, de klap die je krijgt) en mijn veulen ging er ook dagelijks doorheen. Nu staat ze bij de buren in het land, die GOED stroom op het hek hebben. Niet dat je een klapje krijgt of misselijk wordt, nee, ik dacht dat mijn hart stil bleef staan toen ik het voelde! En tadaa, de dame in kwestie is niet meer door het stroomband heen gegaan.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:56

Goed veel stroom, en als de paarden dekens ophebben voelen ze er bijna niets van door de deken heen. Mijn vorige pony stond ook overal waar ze niet hoorde heb uiteindelijk stroonlint in de deken genaaid, zodat als hij met de borst de draad raakte dat ze het egt voelde. Of een stuk stroomlint om de borstsluitingen, helpt meestal al afdoende.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:57

idd echt zwaar stroom er op dat die nog net niet neervalt dan blijven ze er 2 meter vandaan

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 23:05

nou dat goed stroom hebben we dus ook..
Zeker nu we de jaarlingen hebben staan. Ik denk als ik het nog hoger wil doen dat ik het regelrecht uit het stopcontact moet laten komen. Tevens is dezelfde merrie ook voor 2 jaren terug bij de hengstenhouder door het stal luik heen gekomen, met als gevolg dat ze haar hele buik had 'openliggen'.

Daarna heb ik er eigenlijk nooit maar dan ook nooit last van gehad.. Paard staat minstens 6 tot 8 uur op een dag buiten als het weer ook mee zit.. Alleen sinds de laatste week / twee weken?
Voor de rest is het een super braaf paard, wel een beetje heet gebakerd. En staat ook niet hoog in het voer..

Ze krijgt verders ook genoeg beweging. als het weer niet mee zit, longeer ik haar in de ochtend, staat ze de halve dag in de binnenbak en rij ik haar in de avond.. Als ik dat niet doe en ze krijgt niet genoeg beweging dan weet ik gewoon dat ik, ja dat de kans groot is om te verongelukken... met die merrie en dat risico is gewoon te hoog.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:11

Ik denk niet dat veel of weinig beweging de reden zou zijn. Ze kunnen er al doorheen gaan als dat ene grasje aan de andere kant er erg lekker uitziet.

En stroom direct uit het stopcontact... heb je dat dan nog niet? Ik ben geen voorstander van een stroomklok met batterij. Zijn toch wat zwakker en als ie inderdaad begint af te zwakken heb je het vak niet direct in de gaten. Vandaar dat hier ook een stroomklok hangt, die direct op het lichtnet zit.

Edit: stroomklok is dus wel goed, bij mij zit er ergens in het band, een verbinding niet goed, wat ik niet kan vinden. Moet waarschijnlijk hele hekwerk nieuw "aanleggen".

Veertjeveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 09:04

`goeie stroom verder kan ik je ook niet helpen, het zou raar zijn als ze dit blijft doen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:41

Weet je zeker dat er voldoende stroom op staat?
Dat kun je eigenlijk alleen controleren met zo'n meet apparaatje.
Er kan best een iets slechtere plek in je draad zitten waardoor er vanaf een bepaald punt ineens veel minder stroom op de draad staat ( door bv het aan elkaar knopen van kapot draad).
Ook ben ik het met Gamblerscup eens; een batterij verliest snel vermogen. Je kunt ook even controleren of je aardpen lang genoeg is, als je niet goed aardt verlies je ook vermogen.
Is dat allemaal goed, had ik (persoonlijk) de merrie eens vol onder stroom gezet zodat ze er respect voor krijgt.
Dat is misschien zielig maar ze weet het dan misschien, nu heb je iedere keer kans op enge draadwonden.

G3rd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:52

de draad veel hoger afmaken en zoals alle andere meer stroomerop en ze er zelf is tegen zetten dat ze het goed voeld. dat helpte bij een pony van mij

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:38

Weet je hoe ze het doet? Probeert ze juist te springen of eronder door te kruipen? Ik zou in ieder geval extra lijnen ophangen. Weet niet hoeveel je er hebt? Maar gewoon 4 lijnen op verschillende hoogtes ipv 2 ofzo. En eventueel een extra lijn voor of achter je inmiddels staande lijn zodat het geheel ook breder word.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:06

verveelt ze zich?
mischien iets van een skippybal of een uitdagende hooiruif neerleggen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 23:47

vervelen is het ook niet. Mevrouw komt uit waar ze uit wil komen.. Door het draad, ze loopt er gewoon tegen aan. Ik heb vandaag zielig maar waar een volledig stroom direct uit het stopcontact laten komen, Liep er tegen aan deinste weer terug, en probeerde het op een andere plek en weer hetzelfde geval.

Ik hoop dat ze het nu heeft afgeleerd en nu zon twee meter bij het draad vandaan blijft. Ze gaat nu ook als laatste naar buiten en word als eerste binnen gehaald.. Want het lijkt wel of ze alles precies uittest.

Verveling is het totaal niet.. aangezien ze ook over de bakrand heen komt, als ze nieuwschierig is (of iets dergelijks) en tussen het stal luik door komt als het haar niet aanstaat..

Maar goed vandaag voor het eerst geen problemen gehad.. Nu even deze hele week afwachten.. Haha!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 00:02

Ik hoop dat het geholpen heeft, je zit toch ook niet rustig als je paard steeds door het draad heen komt! Ach gut

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 00:49

nou inderdaad. elke keer ben ik gehaaid om te gaan kijken, of ik hoor ineens gekletter en de andere paarden kijken allemaal dezelfde kant op, of mevrouw staat ineens voor de kantine, en dan schrik je je de tureluurs..

Gelukkig is het tot nu toe nog allemaal goed afgelopen op die ene keer bij de hengstenhouder na.. dat mevrouw haar hele buik open heeft gehaald en ipv in de stal op de gang stond omdat ze over de stal heen kwam zetten. Maar het moment als ze er doorgaat kan ik alleen maar denken, der benen der benen, zitten er wonden. ohh god als ik haar maar te pakken krijg (mevrouw is zo'n elastiekje, die krijg je niet zomaar te pakken) en of ik de poort wel dicht heb en dat ze niet de weg op schiet!! Maar we kloppen het even af allemaal en ik hoop inderdaad echt dat ze der nu eens een keer achter blijft!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 07:00

Gelukkig dat ze er nu wel achter bleef.
Bij ons staat alles achter stroom van een apparaat dat rechtstreeks op het stopcontact staat aangesloten.
Dat is niet zielig hoor, binnen de kortste keren weten ze dat ze er niet aan moeten zitten.
Zielig is het alleen voor je zelf als je er per ongeluk tegen aan komt, dan heb je een half uur kaak krampen Haha!