Wat krijgen we nou.....???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelnardo

Wat krijgen we nou.....???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 21:39

Hallo allemaal ik wil even jullie wat vertellen

Vanmiddag ben ik met mijn jongere zusje naar mijn paardje geweest. Hij staat op een manege en het is echt een sgat van een dier. Ik reed op mijn verzorgpony en omdat ze pas nog ziek was geweest heb ik rustig aan gedaan en was ik eerder gestopt met rijden. Mijn zusje en een vriendin van ons bleven nog even rijden. Nadat ze klaar waren hebben ze de paardjes afgezadeld en nog even samen losgezet in de binnenbak. Op zich geen probleem tot zover. Ik was de stal aan het doen, tot ik opeens een brul hoor (mijn stal is zeer dicht bij de binnenbak) en ik hoor een hoop hoefgetrappel. Ik had zoiets van "wat krijgen we nou?' En ik ren met een ramscheut naar de binnenbak. Ik zie twee gespannen paarden staan en de mensen boven in de bar (die een uitzicht hebben op de binnenbak) seinden mij dat ik ze onmiddelijk uit elkaar moest halen. Wat bleek mijn paard (een grote knol, van 1.78) had een kleine D-pony even een mep verkocht Huilen Boos! en naar wat ik gehoord heb had het beestje geluk dat er een keerwand stond want anders was hij omgedonderd. Nou daar schrokken wij drieeen wel even van. Deze twee staan namelijk vaker met elkaar los en dr was nooit iets aan de hand. Mijn zusje had ze trouwens allebei in de gaten gehouden en ze loopt net even naar de kast om op te ruimen en toen hoorde ik dus dat brullen. Ik ben echt geschrokken want mijn Knollie is normaal een echte goedzak die zowat met alle paardjes wel overweg kan. (Hij staat op de wei met andere paarden en hij staat soms ook los met andere paarden). Ik weet ook niet wat de aanleiding was. De mensen op de manege kunnen af en toe heerlijk overdrijven maar toch ik wil niet dat mijn paard straks wordt uitgemaakt voor een ongemanierde knol die ieder paard Knock- out mept Boos! Boos! . Hebben jullie misschien een idee waarom dit is gebeurd?? (we gaan trouwens morgen kijken hoe de pony het er vanaf heeft gebracht, ik hoop dat hij er niks ergs aan overhoudt.) Ik weet dat paarden van nature een hierachie bepaling hebben maar meestal is het bij die twee gewoon wat geknuffel en dergelijke..... Verdrietig Huilen

MandyR

Re: Wat krijgen we nou.....???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:47

Jouw paard staat misschien hoger in de hierachie dan die andere. Toen die andere iets te dicht bij kwam, om de een of andere reden, heeft hij hem gewoon even op zijn plaats gezet.

Mijn merrie heeft "verkering" met een ruin en die zijn op het land of 'swinters in de binnenbak onafscheidelijk. Maar, zodra zij een sprietje hooi op de grond ziet liggen wat misschien wel eetbaar is, moet hij echt niet in de buurt komen. Dan laat zij dus gewoon even weten wie er ook alweer de baas was.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:50

maak je geen zorgen er is altijd wel onenigheid onderling bij de paarden.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:56

Mijn paard staat met een shet en die hebben ook een haat-liefdeverhouding. Zo staan ze bij elkaar en is er niets aan de hand. Maar als ik mijn paard eten geeft of aandacht en de shet 'wil ook' dan wordt hij ook op zijn plaats gezet. En met een hoop gebrul en wat trappen naar elkaar. Maar daarna is het ook weer goed Lachen

Veertjeveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 09:09

net zoals de mens kunnen paarden ook wel eens uitvliegen, waarschijnlijk is er niks aan de hand. misschien waren ze eerst wat aan het spele en ging de ene misschien net te ver.
post je wel nog hoe het met de pony is wil het wel graag weten.

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 21:52

Ik heb vandaag met Leo ik de binnenbak gereden en het meisje van die pony reed er gewoon op Haha! . Voor zover ik zag liep hij niet kreupel maar hij was wel heel schrikachtig Hyper! en druk (k weet niet of het door gisteren komt). Ik denk dat hij wel weer ok is. Bedankt voor de reacties....

Kelnardo

Re: Wat krijgen we nou..../ Hoe krijg ik hem een beetje actief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 22:01

Oo ja ik heb toch nog een vraagje nu ik toch met een topic bezig ben. Als ik Leonardo rij duurt het heel lang voordat ik hem goed actief heb en dat hij lekker gaat strekken (uitgestrekte draf etc.) Ik heb vandaag bijna een uur gereden en de laatste 10 min. liep hij pas lekker (dus goed nageefelijk en ontspannen en niet proberen in de galop hoofd omhoog te steken). Ik moet hem echt flink op zijn huid zitten wil hij onderhand eens goed aan de gang gaan. Pas nadat ik hem een paar keer een goede mep had verkocht en hem streng had toegesproken Bloos wilde meneer eindelijk eens een beetje gas gaan geven. Volgens mij werd hij er zelfs een beetje sjagie van omdat ik zo bleef doordrammen Boos! Bloos . Nadat hij het goed had gedaan heb ik hem goed beloond en hem aan een lang teugeltje laten uitstappen (hij was behoorlijk nat). Nu vind ik het helemaal geen probleem om zolang te rijden maar ik zou hem liever wat sneller actief hebben (nadat ik goed heb ingereden en dergelijke). Het lijkt nu net alsof hij in een soort roes loopt. Slapen Slapen Hij reageert wel op mn hulpen maar hij blijft niet op tempo. Hij zakt dus weer terug. (ik geef altijd lichte kuitdruk en geef voor een beetje mee met de teugels zodat hij weet dat hij naar voren moet). Hoe krijg ik mijn knollie wat actiever en wat wakkerder Hyper! want ik moet nu echt behoorlijk chagerijnig worden voordat meneer eens aan de bak gaat.

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 14:23

Weet niemand wat ik hier aan kan doen???

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:34

Die van mij moet altijd even 'waker worden' zo van 'oh jaa ik ben een paard en ik kán wel flink doorlopen' dat bereik ik
door veel overgangen te maken. Wat hem heel snel wakker maakt is, korte zijden stap, lange een snelle draf, daarna korte zijden draf en lange zijdes galop. Of draftempo's wisselen.

Ik weet niet of jou paardje gewoon zo 'is' of dat het pas een tijdje zo is? Misschien lekker oppeppend voer, maar daar heb ik minder verstand van Knipoog

__lennie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:05

mijn vriendin en ik zijn het ook niet altijd met elkaar eens Knipoog
nee, ik heb het wel eens vaker gezien dat het ineens mis gaat. Ik denk dat je je hier niet zo heel ernstig zorgen over moet maken.
ook kan je er niet veel aan veranderen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:40

Mijn is verteld dat aan het einde van een les, of een training, jijzelf ook meer ontspannen en moe bent, en daardoor ook heel gespannen paarden ontspannener gaan lopen. Klinkt mij heel logisch in de oren. Mischien dat je in het begin die moeilijke oefeningen (strekken) tot het einde moet bewaren en later, als ze meer eigen zijn ze naar het midden van je training brengen? En na het losrijden even een tijdje ontspannen aan een lange contactteugel rijden in stap en draf werkt vaak ook goed om spanning eruit te krijgen en je paard meer voorwaarts te krijgen als je hem daarna weer oppakt. En verder natuurlijk tempowisselingen, overgangen, ga zo maar door.

En natuurlijk werken aan je eigen ontspanning. Elk beetje spanning in je eigen lichaam wordt opgepikt door het paard.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:49

Je paard is heus niet meteen een rotknol wanneer hij een ander paard een trap verkoopt!

Ik zie het zo vaak gebeuren, het ene moment staan ze vredig samen te eten en het volgende moment mept de een bijna de ander de stal/wei uit!

ArabierenLuv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 01:15

Heeeeeey!
ik heb zoiets ook wel es mee gemaakt,
Van de week was er een haflinger helemaal kapot geschopt!
terwijl ze dat nooit bij elkaar deden!
Maar ik heb ook door gehad dat paarden wel eens elkaar's halster vastpakken en dan gaan trekken waardoor het paard met het vastgehouden halster gaat steigeren en niet los kan komen,
toch ging die uit zijn dak, en gaf de ander een paar trappen!

Dat ken altijd gebeuren, mischien dat je is op moet letten hoe ze samen in de bak zijn, zijn der geen andere paarden die ernaast staan (naast de bak) die elkaar bijten of iets dergelijks,

alsik jou was zou ik zoiezo even blijven nakijken!

Succes.