Paard stopt steeds onder lopen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noatjuhh

Paard stopt steeds onder lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 18:07

Zoals de titel al zegt: mijn paard stopt steeds als we aan het lopen zijn, en dan krijg ik hem alleen nog maar met een zweepje vooruit, of een snoepje.
Is hier een andere manier voor?

marrlinde

Re: Paard stopt steeds onder lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:02

aan de zijkant van de buik, waar je tijdens het rijden zegmaar met je benen tegenaan zou duwen, met je vingers in zn buik porren Knipoog werkt meestal wel Knipoog

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:10

Je zegt dat je hem met een snoepje vooruit krijgt. Dan vind ik het eigenlijk logisch klinken, waarom je paard stil gaat staan.

Natuurlijk weet ik vanaf hier niet hoe jij je paard berijdt. Misschien kan je meer overgangen, oefeningen gaan rijden. Maar ook voorwaarts houden.

Het kan natuurlijk ook nog liggen aan het zadel, of been blessures noem maar op.

Als dit alles niet klopt, of werkt. Misschien is jou paardje misschien beu van steeds het zelfde doen. Laat hem eens lekker gaan, of maak een buitenritje.

Zoals ik al zei ik kan niet zien hoe jij rijdt en hoe je paard loopt. Misschien is het een beter idee om even aan een instructice te vragen wat je het beste kan doen.

Sucses Knipoog

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:26

In elk geval geen snoepjes geven. Dan beloon je hem alleen voor zijn gedrag!

Wanneer begon hij met stilstaan?
Waar staat hij stil?
En waarom staat hij stil?

Als je daar enig idee van hebt dan kan je werken aan een oplossing. Oorzaken kunnen oa zijn: pijn, verveling, dominantie tov van jou, etc.
De oplossingen die Eclaiire aandraagt ga ik in mee.
Succes!

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:31

is het met wandelen? of met rijden?

Noatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 08:26

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga het proberen.
Het is vooral met wandelen, met rijden is het minder.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 08:39

Neem iemand anders mee, die meer ervaring heeft dan jij.

Duidelijk dat je pony een stuk boven jou staat, dit word van kwaad tot erger, veel vervelende paarden zijn op deze wijze ontstaan, door teveel verwennerij. Nu ben je er nog op tijd bij, zorg dat je hulp krijgt!

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:40

Mijn paard wilt telkens gaan stil staan om te kletsen met mensen... Als ik erop zit ga ik verder met drijven en als dat niet meteen werkt geef ik haar een tikje met de zweep. In de periode dat ze lang stil heeft gestaan, moest ik 2 tot 3 keer daags met haar wandelen. Dan is overwicht heel belangrijk. Consequent zijn dat helpt.... Heb wel snoepjes meegenomen tijdens de wandelingen, maar die kreeg ze alleen als ze een heel ommetje zonder problemen had gemaakt. Dus als beloning...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:43

Geen zweepje meenemen, maar gewoon het uiteinde van je halstertouw. Want anders zou je elke keer als je gaat wandelen ed. een zweepje mee moeten nemen.
Toevallig heb ik het een paard gister nog afgeleerd. Zodra het paard stil gaat staan, stap je zelf naar achter en geef je hem een tik met het einde van je touw. Doe dit ook met stemhulpen, zoals een ferme "lopen". Zo kun het paard met stemhulp ook leren voorwaarts te gaan. Zo leert het paard ook om netjes naast je te blijven lopen.

En zeker GEEN snoepjes meer! Maar gewoon een beloning met de stem is voldoende.

Nienke83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:03

Wat doe jij voordat ze stil gaat staan? Wat is je houding op je paard? Zit je recht en in balans en loopt je paard ook recht en in balans? (centered riding) Waar denk je aan als je gaat rijden...o zal ze weer gaan stilstaan? Probeer er eens achter te komen wanneer ze het doet en wat jij daarvoor hebt gedaan. Paarden kunnen mensen erg goed spiegelen namelijk!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:30

ik vermoed dat je je paard onbewust geclickerd hebt,
als ze stil staat en weer gaat lopen krijgt ze wat, dus stoppen en weer gaan lopen is beloning!

Veertjeveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 09:13

geen snoepjes! dan denkt hij aaa laat ik stoppen krijg ik een snoepje. met de hand in de buik en anders zweepje. maar kijk naar de lichaamstaal misschien is er wel iets waardoor hij niet wil lopen. succes

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:18

Zorg dat je goed naast de schouder van je pony blijft lopen, dan kun je hem van achter stimuleren te lopen. Dan kun je een tikje geven met het touw of een zweepje. Na een paar keer zal hij het al snappen zodra je naast zijn schouder gaat lopen.