Lichaamstaal of slaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frats

Lichaamstaal of slaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 16:03

Ik weet niet of dit in deze topic thuis hoort.

Gisteren was ik rijden met mijn tinker. Meestal een rustig en braaf paardje. Soms heeft hij dagen dat hij de route denkt te bepalen en moet ik alle zeilen bij zetten om hem op het juiste pad te houden.

Gisteren was het helemaal anders. Het eerste stuk ging goed. Stap, stukje draf en weer stap. Na 10 minuten stopte meneer en bleef staan. Drijven drie stappen, weer drijven weer drie stappen. Ik verloor mijn geduld na een half uur, dat mag niet weet ik ook wel maar ik was het beu. Maar dat hielp ook niet. Drijven drie stappen, weer drijven weer drie stappen etc. Toe was ik het zat en ben ik afgestapt. En gewoon weggelopen. Als jij niet wil lopen dan ga ik wel alleen verder zei ik tegen hem en liep weg.
Daar snapte hij niets van en volgde me. Links af, recht door, rechts af en opeens voelde ik zijn neus tegen mijn rug. Toen ben ik blijven staan en voelde zijn neus in mijn nek. Daarna keek hij me aan en liep me voorbij. Meneer ging verder in stap zonder te stoppen.
Ik rende achter hem aan en ben er weer opgeklommen. We hebben de rit samen voort gezet zonder problemen zoals het meestal gaat.

Raar maar waar. Lichaamstaal begreep hij beter dan die paar tikken met de zweep.

Anoniem

Re: Lichaamstaal of slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:26

Heel vreemd. Normaal zou je denken dat hij dan gewoon vervelend en dominant is, maar dan had hij in de eerste instantie niet achter je aangelopen.
Maar lichaamstaal zegt vaak meer dan een zweep oid.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:30

Snap ik nou dat je buiten aan het rijden was en daar af bent gestapt?

Overgens klinkt het niet echt alsof je paard niet echt respect voor je heeft, hij loopt dan wel achter je aan, maar een paard in een kudde blijft ook achter de leider, en gaat er niet vandaan...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:32

Hmm als paarden ergens niet langs willen en gaan staan te mokken lopen zo meestal altijd wel mee als je afstapt. Bij hele enge dingen of een bruggetje ofzo gaan ze onder de man vaak niet en als je even afstapt wel. Gewoon omdat de ze leider dan kunnen volgen... niks nieuws lijkt me.

Zou dit zeker niet blijven herhalen want dan leer je hem dat als hij gaat stopt en niet meer verder wil dat jij dan afstapt en voor hem uit loopt. Dus ik zou toch overwegen lekker te blijven zitten en hem te laten gehoorzamen...

Ik stap alleen af als mijn paard terecht bang is om ergens langs te gaan.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 18:12

Ik weet ook niet wat er aan de hand was. Bang was hij zeker niet. En ik reed inderdaad buiten in het bos.

Vandaag had hij geen kuren meer en kon ik gewoon lekker blijven zitten wat ik ook het liefste doe. Ik zag dit ook niet als een oplossing maar ik was het moe en wist het ook even niet meer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:14

dus je laat je paard los in het bos, paard schrikt.... paard foetsie...
Niet echt een handige actie.

Ik merk met mijn paard trouwens wel dat als ze iets écht eng vind, ik haar rustig krijg op het moment dat ik ernaast sta, zolang ik erop blijf valt er op zo'n moment niet met haar te communiceren

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:52

Ik vind het eigenlijk wel een hilarische oplossing. Haha!

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:44

als hij tegen je aanbotst als je stopt, dan staat ie op dat moment in "jouw" ruimte, dus best ook wel dominant dus... maar ik vind het wel een enorm orginele oplossing door ipv te gaan rammen, gewoon te zeggen "barst" whaaaaaahaaaa... Maar ik zou toch proberen aan te leren dat "jouw" ruimte ook echt "jouw" ruimte is, anders bepaald hij het lekker....

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:30

een paard los in het bos laten en zelf weglopen is niet echt slim, wat als je paard niet achter je aan was gelopen maar bijvoorbeeld gewoon naar huis was gerend en misschien wel wegen was overgestoken .. ?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:59

Vreemde oplossing had je verzonnen als ik eerlijk ben Gestoord .
Er hadden grote ongelukken kunnen gebeuren. Ik had er toch voor gekozen om er voor te zorgen dat hij gewoon naar de hulpen luistert en niet zijn eigen plan trekt.
Als hij ergens niet langs wil omdat hij bang is ok, maar gewoon niet willen .
De volgende keer wil hij misschien het erf niet eens meer af omdat hij toevallig geen zin heeft die dag.

Jet_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 23:03

Het klinkt allemaal heel grappig en lief Lachen
Dat hij je volgt is een goed teken, maar dat hij door loopt zonder jouw niet.
Gelukkig dat het allemaal goed gegaan is!
Succes de volgende keer

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 13:39

Aparte oplossing, maar blijkbaar heeft het wel gewerkt. Jammer alleen dat hij je toch voorbij gelopen is, toch nog even laten zien dat hij de baas is en niet jij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 13:41

Ik moet er wel om lachen maar dit was niet mijn keuze geweest. Voor het zelfde was hij geschrokken en er vandoor gegaan, met alle gevolgen van dien.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:12

Aukelizzy schreef:
Er hadden grote ongelukken kunnen gebeuren. Ik had er toch voor gekozen om er voor te zorgen dat hij gewoon naar de hulpen luistert en niet zijn eigen plan trekt.
De volgende keer wil hij misschien het erf niet eens meer af omdat hij toevallig geen zin heeft die dag.

Wanneer je paard gewoon naar de hulpen luistert, dan hoef je ook niets op te lossen. Soms reageert je paard anders, zonder dat je dat kunt verklaren. Op dat soort, gelukkig zeldzaam voorkomende, momenten kan ik ook mijn geduld verliezen, straf haar, om vervolgens een dik schuldgevoel te hebben omdat ik haar gestraft heb.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:20

opala schreef:
Aukelizzy schreef:

Wanneer je paard gewoon naar de hulpen luistert, dan hoef je ook niets op te lossen. Soms reageert je paard anders, zonder dat je dat kunt verklaren. Op dat soort, gelukkig zeldzaam voorkomende, momenten kan ik ook mijn geduld verliezen, straf haar, om vervolgens een dik schuldgevoel te hebben omdat ik haar gestraft heb.
Ik straf liever dan dat ik hem onder een bus vandaan kan peuteren Knipoog .
En om als oplossing je paard alleen in het bos te laten staan en vervolgens weg te lopen blijf ik toch heel vreemd vinden en flink gevaarlijk, sorry

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:38

Deze oplossing zal ik ook niet navolgen, maar ik kan de frustratie heel goed voorstellen. Je hebt alle geduld van de wereld, maar soms kun je dat niet opbrengen.