dominantie bij een veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjintoo

dominantie bij een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 22:13

Onlangs stond ik bij de paarden in hun grote schuilstal. Mieke (de moeder), Falke (het veulen van bijna 5 maanden) en Ingvar (de jaarlingfjord, niet familieverwant) stonden rustig wat te staan. Tot Falke plots achteruit ging en Ingvar een paar ferme tikken verkocht met haar achterbenen. Deze droop het af en zij ging rustig drinken bij Mieke.
Zou het kunnen dat ze Mieke voor haar alleen wou of haar melk wilde beschermen zoals sommige paarden nog al eens met hun eten doen? Het rare was wel dat ze 5 min. later alle 3 rustig naast elkaar hooi stonden te eten.
Kan dit al een teken van dominantie zijn?

berpie

Re: dominantie bij een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:19

Kan altijd, veulens nemen gauw gedrag over van de moeder, dus dominante moeders hebben vaak dominante veulens (al zijn er heus wel eens uitzonderingen) en met 5 maanden hebben ze zeker al een eigen willetje.
het feit dat ze dan rustig naast elkaar eten is meestal een teken dat de rolverdeling goed verdeeld is en dat alle paarden zich daarin schikken.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 22:40

Maar de moeder is helemaal niet dominant naar andere paarden. Momenteel staat ze volgens mij 2e in rang. Meestal krijgen ze een biet voor hun eten. Safirr, de hoogste in rang, moet dan altijd laten zien dat hij baas is en jaagt iedereen wel een keertje bij zijn biet weg. Als hij dat bij Mieke doet gaat zij wel iemand anders van zijn biet wegjagen zodat zij er ook terug eentje heeft. Ook beschermt ze haar veulen wel als het bij haar drinkt, dan mag er niemand in de buurt komen. Maar voor de rest laat ze haar veulen vrij en is ze echt lief naar andere paarden.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:16

Dus, als ik het goed begrijp is Mieke de alpha merrie en Safirr de 'hengst' . Dus ja, zij is dan de dominantste merrie in de groep en kan dus goed zijn dat Falke dat van haar overneemt.
Hoe is ze tegenover jou?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:21

Sjintoo schreef:
Onlangs stond ik bij de paarden in hun grote schuilstal. Mieke (de moeder), Falke (het veulen van bijna 5 maanden) en Ingvar (de jaarlingfjord, niet familieverwant) stonden rustig wat te staan. Tot Falke plots achteruit ging en Ingvar een paar ferme tikken verkocht met haar achterbenen. Deze droop het af en zij ging rustig drinken bij Mieke.
Zou het kunnen dat ze Mieke voor haar alleen wou of haar melk wilde beschermen zoals sommige paarden nog al eens met hun eten doen? Het rare was wel dat ze 5 min. later alle 3 rustig naast elkaar hooi stonden te eten.
Kan dit al een teken van dominantie zijn?

nee vind ik dus niet.

misschien stond ingvar wel te dicht op falke en had falke al een paar keer gewaarschuwd met andere tekenen dat ze liever had dat ingvar aan de kant ging?
voordat een paard trapt gaat er altijd al een heel verhaaltje aan vooraf.
met de oren draaien,het hoofd draaien,staart zwiepen of meer van dat soort kleine tekentjes....
om tegen het andere paard te zeggen van hey! je staat daar wel maar ik wil graag dat je weggaat uit mijn ruimte

luisterd het andere dier dan nog niet...tja dan kan het eventueel een trap verwachten..
lijkt mij volkomen normaal gedrag,ik zei het bij ons alle paarden groot en klein ,jong of oud doen

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 19:14

Mieke is tegenover mij en andere mensen een echte schat. Het is nooit een grote knuffel geweest maar zal me altijd begroeten met een licht gebrom om dan daarna haar ding verder te doen.

Het zou idd kunnen dat zij de alfa merrie is aangezien ze nog maar vies moet kijken naar de andere paarden en ze zijn al weg. De andere paarden zijn dus Ingvar en Maïke. Een jaarling ruin en een tweejarige merrie.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:44

misschien is het omdat ze allebei jong zijn die jaarling en dat veulen dat het veulen bang is dat de jaarling haar melk zal gaan drinken als ie merkt dat zij dat ook doet ofzo? Knipoog