Dominant paard onder het zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LGarabians

Dominant paard onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 17:50

Hallo iedereen,

Ik rijd een paard wat vrij dominant is naar andere paarden en mensen. Als je als mens zijnde gelijk laat zien wie de baas is... door heel duidelijk de leider te zijn heb je er aan de hand geen kind aan. Ik doe veel grondwerk met haar en dit pakt ze super goed op.

Alleen als je er op zit en je wil haar aan het werk zetten word ze terug dominant en accepteerd ze vrij weinig van de ruiter. Ze kan echt perfect lopen, en als je haar er doorheen krijgt is het een heerlijk paard. Paard is medisch helemaal door gelicht en mankeerd helemaal niks. Dus het is echt karakter...
Ik vraag me af wat je als ruiter kan doen om het acceptatie vermogen van het paard te vergroten. Dus ik wil eigenlijk dat het paard de ruiter als leider accepteerd als hij er op zit.

iemand ideeen...

mvs

Re: Dominant paard onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:52

Doe je ook grondwerk echt voor dat je er op gaat? Zo niet probeer dat dan, misschien snapt ze nog niet helemaal dat degene die naast haar het respect heeft gewonnen dit op de rug ook verdient.

en hoe oud is ze?
En wat gebeurt er als je haar strenger corrigeert tijdens het rijden?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:52

jawel Lachen stoerder zijn dan haar Lachen Lachen Duidelijk zijn, dit wel dat niet....... en niet is fout, fout is stout........ stout is straf...........

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 19:09

mvs schreef:
Doe je ook grondwerk echt voor dat je er op gaat? Zo niet probeer dat dan, misschien snapt ze nog niet helemaal dat degene die naast haar het respect heeft gewonnen dit op de rug ook verdient.

en hoe oud is ze?
En wat gebeurt er als je haar strenger corrigeert tijdens het rijden?

Ik doe regelmatig grondwerk voordat ik er op ga, maar dit heeft totaal geen effect op het rijden. Tegenwoordig longline ik haar voor dat ik begin met rijden, zodat ze helemaal lekker door haar lijf loopt en los is voordat ik begin met rijden. Aan de dubbele lijnen loopt ze dus super in de nageeflijkheid en werkt perfect mee.

ze is 6 jaar... als ik haar strenger corrigeer, dan begint ze met dreigen stijgeren en corrigeer je dat gaat ze echt omhoog. Niet om je er af te krijgen maar echt uit protest.

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 19:10

KiWiKo schreef:
jawel Lachen stoerder zijn dan haar Lachen Lachen Duidelijk zijn, dit wel dat niet....... en niet is fout, fout is stout........ stout is straf...........

hoe moet ik stoerder zijn dan haar dan??? want ik vind mezelf eigenlijk behoorlijk stoer Haha!

Edit: gaat niet om merrie in onderschrift (voordat er nadelige reclame word gemaakt hé)
Laatst bijgewerkt door LGarabians op 13-11-08 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:11

nou Lachen je niet af laten bluffen, laten overrulen door haar wensen Knipoog

LoveFrisians

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:23

Een dominant paard is altijd moeilijk, maar een vraagje; ben jij de enige die erop rijd of rijden er meerdere op. In dit laatste geval zal het nog moeilijker zijn dan het eerste.
Ik kan me voorstellen dat als ze zo begint te steigeren, dat je het dan liever op een andere manier probeert. Je wilt natuurlijk ook niet het risico lopen dat ze achterover valt en je eronder komt.
Misschien een idee om haar naar een proffesionele ruiter/trainer te brengen. (Als dat financieel, etc. mogelijk is natuurlijk) Wil ook nog wel eens helpen.
Of advies vragen in de buurt, kan ook nooit kwaad Knipoog

Succes nog, (K)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:28

Altijd een slag voor zijn dit slag, en orenspel/lichaamstaal in de gaten houden. Als je bespeurt dat ze iets van plan is, gelijk inkomen. En dat hoeft niet altijd met fluwelen handschoenen.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:40

ja wat suleilitha zegt klopt ook goed. je moet op elke klein signaaltje letten zodat je haar kan verassen en zij de kans niet krijgt om dat bij jou te doen!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:47

Ik zou haar gewoon keihard aan het werk zetten. Oefeningen snel achter elkaar laten opvolgen, geen tijd voor geklooi over laten.
Verder heel duidelijk en consequent zijn. Heel goed in de gaten hebben wanneer er signalen van protest komen (en dan al voor het steigeren) en dan al heel duidelijk laten blijken dat dit dus niet gaat gebeuren.

Soms zijn er paarden waarmee je echt samen moet werken. Dan moet je natuurlijk alsnog consequent zijn en duidelijk, maar daarbij kan het werken om geen strijd aan te gaan, maar de aandacht even af te leiden naar een andere (makkelijke) oefening, om vervolgens weer de oefening te gaan doen waarbij protest kwam.

Goed belonen als ze het goed doet en net zo duidelijk aangeven dat je geen gesteiger en van die onzin wil hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:51

Die van mij is er ook zo eentje. Maar na veel training ben ik ver gekomen en kan nu zelfs hoofdstelloos rijden.
De sleutel bij mijn paard is consequent zijn, maar ook zeker begrip tonen voor hem en goed gedrag uitbundig belonen.
Als ik merk dat hij een dag echt geen zin heeft dan rijd ik wat minder intensief die dag, of gaan we naar buiten. Als ik merk dat hij een oefening moeilijk vindt dan ga ik vooral niet te lang door, en beloon heel uitbundig als het goed gaat, daarna nog een keertje voor bevestiging, en daarna over op iets anders of uitstappen.
In de galop heeft die van mij bijvoorbeeld een tijd gehad dat hij steeds bokte bij het aanspringen. Bij hem moet ik dat echt rustig met veel geduld oplossen. Als ik dan ga meppen dan wordt het alleen moeilijker. Dus doe ik steeds corrigeren met mijn stem, terugnemen en opnieuw proberen en dan uitbundig belonen en terugnemen in stap. Deze methode werkt echt uitstekend voor hem, hij voelt zich er goed bij, heeft geen hekel aan het werk, en dat merk ik ook heel goed aan zijn inzet Lachen

Een dominant paard moet je niet simpelweg onderuit gaan meppen oftewel breken Dominante paarden zijn gewoon erg intelligent, en als het je lukt om daar net boven te staan en sámen te werken met het paard dan kan het paard zijn intelligentie ook vóór jou gaan gebruiken in plaats van tegen jou Lachen

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:55

Mystic tinker heeft het goed verwoord.
Hier ook zon stijfkop van een paard.
Ik moet zeggen dat ik zelf ook een aardige stijfkop ben en daardoor soms wel eens de strijd met haar aanga. Terwijl ik weet dat het in samenwerking beter valt op te lossen.

Neemt niet weg dat gedrag dat echt niet door de beugel kan, zomaar toegestaan moet worden!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:59

KiWiKo schreef:

En dit is het enige goede antwoord. Op het paard, naast het paard maakt niet uit.
Pas als dat héééél goed bevestigd is, kun je een keertje wat door de vingers zien.

Ik heb zo'n paard. En het gaat echt niet over of zo. Ze probeert iedere ruiter die denkt te kunnen rijden onmiddellijk uit. Alleen bij kinderen is ze heel erg lief.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:00

Def, inderdaad, héél af en toe moet ik nog wel eens de zweep gebruiken, en dan niet een tikje, maar echt 3 of 4 petsen achter elkaar, dan pas dringt t door Nagelbijten / Gniffelen

Jashin91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:12

Niet om het gedrag van steigeren goed te praten, maar zou het ook paniek kunnen zijn? Is het een paardje met veel bloed en sensibel van aard? Kan het zijn dat het te veel is voor haar? Dat je meer bereikt met consequent en rustig handelen? Niet doordrammen als een oefening niet lukt? Wie weet gewoon het wijken voor het been een week niet vragen, en het dan weer eens rustig uitleggen. Zelf heb ik een heel sensibel paard en heb geleerd dat spelender wijs met pauzes tussen door een erg effectieve benadering kan zijn.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:57

Vertrouwen wederzijds opbouwen!
Vervolgens slimmer dan je paard proberen te zijn met kracht winnen
doen we niet dus kleine foefjes, en haar voor zijn bij alles!
Steigeren doen veel paarden inderdaad om een uitweg te vinden...
Hou haar aan het werk,.. laat ze niet de tijd vinden om onzin uit te gaan kramen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:50

sommige paarden steigeren uit onzekerheid. Maar slimme dominante typjes niet. Die steigeren omdat ze weten dat ze je ermee hebben.

Zo heeft mijn Lan een poosje gesteigerd op buitenritjes. Als ze vond dat het tijd werd naar huis te gaan. En dan draaide ze eerst haar achterwerk bij tot ze met de kont naar beneden op de schuine helling van de Vecht stond en dán steigerde ze.

Dat voelde ongelofelijk eng. Steigeren terwijl je paard met de achterhand al lager stond. En ik durfde niet door te pakken want anders zouden we wellicht zo in de rivier eindigen.

Tot het moment dat ik dacht: dan de rivier maar in, hier is het niet diep en wel doorpakte.

Ze heeft NOOIT meer gesteigerd. Dus en of dat het een succesvol trucje was Ja Haha!