Ongeduldige 2 1/2 jarige pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LinSa

Ongeduldige 2 1/2 jarige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 20:27

Halloo.

Mijn 2 1/2 jarige welsh je kan niet stilstaan tijdens het poetsen en als het te lang duurt gaat ze trappen..
Hoe leer ik dit haar af?? ZONDER KLAPPEN

xx

Alicia2u

Re: Ongeduldige 2 1/2 jarige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:15

Ik denk in zulke situaties altijd eerst aan defesief gedrag. Met andere woorden: het paard is bang en/of onzeker en wil daarom niet aangeraakt worden.

Een van de ergste dingen die je in zo'n geval kan doen is het paard vastbinden: door het paard vast te binden (eventueel zelfs tussen twee touwen!) beperk je de bewegingsvrijheid van zo'n dier. Je beneemt de mogelijkheid tot vluchten en dit kan andere defensieve reacties zoals trappen uitlokken (omdat het paard in zijn ogen niets anders kan). Niet vastbinden dus!

Neem je paard aan een lang touw (minimaal 4 meter, een longeerlijn kan ook, maar is eigenlijk te lang; je raakt vaak in de knoop met lijn, armen en benen) en zoek een plek op waar je ruimte heeft, maar waar je paard niet wegkan als hij toch van je losbreekt (een rijbak of longeercirkel bijvoorbeeld). Dan ga je desensibiliseren;

Belangrijk is dat je het paard alle mogelijke ruimte geeft om van je weg te lopen. Je kunt desensibiliseren met een zweep, plastik zak, borstels enz. In NH gebruiken mensen vaak een zgn. Stick: een lange inflexibele stok die je arm kan vervangen (zodat je niet in de buurt van de achterbenen hoeft te komen). De eerste stap is weglopen met het desbetreffende voorwerp. Laat je paard op een door hem/haar gekozen afstand het voorwerp volgen terwijl jij, zonder op je paard te letten, met het voorwerp 'speelt' (een zweep zwaai je wat in het rond, een plastic zak wapper je open en borstels gooi je in de lucht?). Begin op de hoefslag en maak langzaam een spiraal naar het midden, zo zal je paard langzaam toch steeds dichterbij komen en eventueel het voorwerp zelfs aanraken. Dit moet je een aantal dagen herhalen (4 tot 7 dagen!) in korte sessies van maximaal 10 minuten (eventueel wel meerdere keren per dag).

Als je paard je op een veilige afstand volgt, kun je een stapje verder gaan. In het geval van bortsels kun je het paard het beste als eerste aanraken op de schoft (aan het lange touw in de bak). Als het paard weg wilt lopen, dan volg je, zonder te stoppen waar je mee bezig bent (waarschijnlijk de lucht borstelen). Je stopt pas als het paard stopt: dan draai je ONMIDDELIJK om en loop je weer weg.

Dit kun je zo langzaam steeds verder uitbouwen. Doordat je het paard de ruimte geeft om te vluchten, wordt het al veiliger en je hoeft niet gelijk het hele paard te poetsen, maar gaat langzaam steeds een stapje verder.

Meer informatie over desensibilisatie is makkelijk te vinden op internet. Parelli heeft er ook een heleboel dvds en andere informatie over.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:48

Helemaal prima wat Alicia hierboven schrijft, maar ik vind dat een 2,5 jarige gewoon een minuut of 10 stil moet kunnen staan.
Who is who, dus steeds als het paard beweegt weer stil zetten met het commando erbij.
En trappen wordt natuurlijk NIET getolereerd. Jouw 2,5 jarige schopt toch ook niet naar de alpha-merrie in de groep? Dat zou tenminste heel erg onverstandig zijn. Dan krijgt ze op haar donder.
Ik ben absoluut geen voorstander van slaan, maar in zo'n geval krijgen ze van mij een opdonder. (meestal doe ik mij zelf trouwens het meeste pijn bij dat soort akkefietjes).
Ook met je stem kun je al veel corrigeren.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:54

Een paard dat trapt? Sorry maar daar heb ik echt geen begrip voor om wat voor reden dan ook! Die van mij is ook 2.5 en bang zijn mag maar trappen? Nooit! Laatst tilde ik dr achterbeen op en trapte ze richting mij en dat heeft ze geweten hoor..een klets op dr kont en een ferme DENK EROM! Paard tilt nu braaf dr benen op. Niet accepteren dit gedrag dit gaat ie tegen je gebruiken! Ik wil niet bang zijn voor mijn eigen paard!

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:00

Bedoel je trappen of schrapen?

Ik zou het paard niet vastzetten maar met een lange lijn blijven vasthouden. Als je aan het poetsen bent leg je het touw gewoon over je arm, zonder spanning naar het halster. Beweegt je paard, laat hem dan een paar passen naar achteren gaan en laat hem dan weer met rust. Als je dat consequent doet, gaat je paard vrij snel leren stilstaan.
Maar bedenk, hij is nog jong, je kunt er geen hele lange zelfbeheersing van verwachten.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 19:09

Bedankt..
Het klinkt allemaal erg moeilijk eerlijk gezegd!

Maar ik heb dr ook nog maar sinds zaterdag en ken dr dus nog niet echt zo goed!
Snappie..?

Dat trappen straf ik trouwes ook gelijk af, want ze is oud genoeg om dat te snappen..

Doeii..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:20

VSW --> OPG.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:28

Jeanine84 schreef:
Een paard dat trapt? Sorry maar daar heb ik echt geen begrip voor om wat voor reden dan ook! Die van mij is ook 2.5 en bang zijn mag maar trappen? Nooit! Laatst tilde ik dr achterbeen op en trapte ze richting mij en dat heeft ze geweten hoor..een klets op dr kont en een ferme DENK EROM! Paard tilt nu braaf dr benen op. Niet accepteren dit gedrag dit gaat ie tegen je gebruiken! Ik wil niet bang zijn voor mijn eigen paard!

OK dan! OK dan! OK dan! Iemand die het snapt!!!!!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:29

Als je haar nog maar zo kort hebt kan het dus ook en kwestie van uitproberen zijn. Deed ze het bij de vorige eigenaren ook zo?

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:47

Werk zo kort mogelijk, een paar keer per dag.
Hou op voordat de pony zich begint te vervelen.
Je kunt het dan vanzelf uit gaan breiden.
Heb momenteel zelf sinds 3 week een 2,5 jarige e pony die nog nooit in handen geweest was.
Iedere ochtend zet ik hem buiten en iedere middag haal ik hem weer binnen.
's Middags en 's avonds zetten we hem even op de poetsplek.
In die 3 week heeft hij al ontzettend veel geleerd in steeds maar een paar minuten tijd.
Je moet niet te veel willen, het komt allemaal vanzelf wel.
Ik ben het dus niet eens met degene die vindt dat een 2,5 jarige oud genoeg is om 10 min. stil te staan.
Dat hangt er naar mijn mening helemaal vanaf wat het paard al geleerd heeft.
Verder denk ik dat een schop terug geven niet altijd het juiste effect heeft.
Als een pony de oefening kent en uit brutaliteit schopt dan vindt ik het terecht, maar voor een nerveuze pony die niet weet wat je bedoeld kan het ook het vertrouwen beschamen.
Met rust kom je dan veel verder.
Uiteraard moet je wel om je eigen veiligheid denken, te tip om met een touw te werken vindt ik een hele goede.
Succes!

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 20:06

Ze neemt me het erg kwalijk en kijkt me niet meer aan als ik dr een tik geeft.. Boos!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:15

of ze vind je juist veel liever omdat ze dan eindelijk weet dat haar plekje naast jouw is en niet boven jou?
jij bent baas en dat vind een paard fijn om te weten Haha!

mijn pony trapte als je achter hem langs wilde lopen,zo flauw he?
en ik maar van nee ehh foei,! en dat mag niet zeggen.
maar dat hielp natuurlijk niet he...
dus liep ik er weer achterlangs en hij raakt me toch vol op mijn been joh!!!

ik heb me omgedraaiud en hem zo'n harde trap in zijn billen gegeven dat hij echt een zucht slaakte... Bloos

hij dook aan de kant, keek naar me en je zag gewoon dat het vanaf toen klaar was...hij veranderde toen ook meteen in een hele open pony,daarvoor was ie maar schuw en sjaggerijnig....

dus aanpakken hoor,mag best es een keertje

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 20:17

ellepel: Ik heb je raad voordat iik je berichtje las al opgevolgt.
Het lijkt te helpen.
Af en toe als ze in dr stal staat (te eten) en ik aan dr achterbenen zit trapt ze nog. En dan springt ze snel weg omdat ze weet wat er dan komt...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:21

Geef het tijd en geduld en dan komt het vanzelf goed.
Rustig opbouwen in stapjes, niet teveel resultaat in 1x willen zien. En doorpakken waneer nodig, dus trappen wordt niet getolereerd! Maar ook dat kun je het beste omdraaien en elk klein stapje dat ze wel goed doet belonen (met stem en een aai, liefst zoveel mogelijk zonder voedselbeloning anders krijg je dar weer problemen mee).
Als je haar nog maar zo kort hebt zou ik me er nog niet teveel zorgen over maken, komt 'vanzelf' goed Lachen

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:03

die van mij doet dat ook af en toe.. als ik gewoon heel hard "EY" roep dan stoptie meteen en is het van.. WTF!! Wow!