Bijten als stalondeugd wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_manuela_

Bijten als stalondeugd wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 16:09

Sinds vorige week ben ik begonnen met de verzorging van een manegepaard. Dit paard is nogal happrig op stal en wordt dus alleen van gestal gehaald om te rijden en daarna zo snel mogelijk terug gezet. Veel mensen denken dat het helpt dit paard te slaan. Zelfs met hoofdstel etc. Hij heeft dan ook moeite met zadelen. Zeker bij het aansingelen wordt hij erg chagerijnig. Maar ook als je alleen voor de stal staat en door de tralies heen wil aaien wil hij bijten of dreigt in elk geval. Volgens mij wordt er zelden echt iemand gebeten. Je merkt wel heel erg dat dit paard gewend is weer een klap te krijgen van mensen die zijn stal in komen. Ik probeer het nu op een andere manier door zijn dreigen met bijten te negeren. zelfs als ie naar me hapt verhef ik alleen mijn stem omdat hij donders goed weet dat het niet mag en dit met zijn gedrag ook laat merken (eerst happen en dan tegen de achterwand in elkaar gaan staan wachtend op de klap)
Buiten de stal merk je nog steeds dat het paard klaar is om gemept te worden bij elk foutje. Maar als je rustig met hem omgaat is hij heel lief. Ik beloon zijn goede gedrag met een hele hoop snoepje wat ik natuurlijk weer ga afbouwen. ALs ik maar geduldig genoeg ben mag ik ook de binnenkant van de achterbenen borstelen en zijn hoofd. Dan komt zijn hoofd ook omlaag om te knuffelen (en natuurlijk voor snoepjes, jaja ik weet het) Uiteindelijk is het dan een knuffelpaardje. terug op stal slaat dit weer om en is het beter hem terug te zetten en met rust te laten.

Heeft iemand nog suggesties hoe ik dit (dreigen met) bijten kan verminderen? Ik denk dat het inmiddels een stalondeugd is geworden.

Ik heb verder misschien plannen dit paard te kopen. Het is een 15 jarig kwpn paard dat in de achterbenen wat stijfjes is (waarschijnlijk omdat hij heel veel voor het manegewerk wordt ingezet)
Verder is het een luchtzuiger wat met een band om goed beheersbaar is.
Voor de rest rijdt dit paard super. Zijn voorgeschiedenis is vaag maar hij kan in elk geval goed oefeningen als schouder binnenwaarts/buitenwaarts en ook een contragalop en galopwissel kan hij prima. Tijdens het rijden is hij ook heel lief en maakt hoogstens wat kleine vreugdebokjes. Ook buiten is hij superlief en mak. Het zou voor mij een heel goed leerpaard kunnen zijn aangezien ik minder dan een jaar rij maar wel 3 keer per week. Ook kwa gedrag zie ik hier een uitdaging in. Bij een vaste eigenaar zal zijn gedrag vast een heel stuk beter woren. Hebben jullie nog iedeen wat dit paard ongeveer waard is???

Alvast bedankt

Groetjes
Manueeltje

_manuela_

Re: Bijten als stalondeugd wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 16:22

Ik vind trouwens nog een belangrijke vraag. Raak ik door mijn mnaier van omgaan met dit bijtgedrag mijn dominante positie kwijt? Accepteert het paard mij wel zo nog als leider?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:17

Stalondeugden zijn uitingen van paarden die in geestelijke nood verkeren. Aan de ene kant zou ik zeggen; kopen dat paard! Haal hem weg van die manege en geef hem een lekker, rustig leven bij één baasje waar hij veel buiten mag staan met een vriendje. Aan de andere kant vraag ik me af of je weet wat je je op je hals haalt met zo'n paard...

Reactie op je laatste vraag: Je hoeft niet persé dominant over het paard te zijn. Je kunt een paard juist beter leiding geven wanneer het je vertrouwt en vriendschap met je sluit. Ik vind dat je met dit paard best even heel liefdevol en rustig om mag gaan, want zo te lezen heeft hij verder echt een rotleven.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:57

Als ik jouw verhaal lees, denk ik arm paard...Bomvol frustraties!

Het heeft afleiding, veel weidegang en soortgenoten nodig.

Ik zou het paard ook kopen als ik er een klik mee had trouwens.

datwinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:32

Veel ondernemen met het paard, wandelen, knuffelen (oppassen dus), poetsen en alles met een halster om met touw. Als hij dan wil bijten een klein rukje aan het touw geven en zeggen dat hij dat niet mag doen. Geen eten uit de hand geven maar in de voerbak leggen.
Dit alles concequent vol houden en dan wordt het minder maar er helmaal af krijgen doe je niet!

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:06

Ik vind dit paard heeeeel zielig! Hoop dat hij gauw daar weg word gehaald want ze is helemaal gestresst. Ze bijt om mensen op afstand te houden. Ze komt er waarschijnlijk alleen maar uit om te rijden. Je moet eens kijken of je het paard daar weg kan halen aan jou verhaal te horen is hij/zij gewoon diep ongelukkig!

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 12:58

Goed nieuws voor mij en het paard...Vrijdag komt de dierenarts hem keuren en als ie goedgekeurd word koop ik hem direct:D:D:D

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 13:03

ow ja omdat ik hem nu anderhalve week lang al met respect behandel en hem alleen met mijn stem corrigeer hapt hij niet meer buiten de stal. Alleen door de tralies heen en als je dan je hand erdoor steekt bijt ie niet. Alleen happen:D:D:D en dreigen.
Ongelooflijk hoe snel het chagerijnigste paard van stal het liefste paard van stal kan worden als je ze met respect behandelt

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:08

wat goed dat je hem dan koopt!!!! Gaat dan zeker goedkomen met het paardje denk dat hij zeker blijer gaat worden!

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 17:01

Ik merk nu al een enorm verschil. Als ik hem sta te poetsen op de poetsplaats wat nieuw voor hem is is ie vrolijk. Komt iemand anders erbij staan gaan de oortjes in de nek. Vooral als ze hem richting hoofd hals willen aanraken. Gaat diegene weer weg en ik ben weer met hem alleen dan gaan de oortjes weer naar voren. Daarom wist ik ook na 1 week verzorgen en in totaal 2 keer rijden dat ik hem wilde kopen.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:32

ja precies nou goed hoor. Laat maar een keer wat foto's zien dan.