Paard wil het land niet op, probleem!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NiN_ME

Paard wil het land niet op, probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 18:57

Okeej, nu hebben we een redelijk probleem. Mijn paard gaat altijd al liever het land uit dan erin, maar nu is het extreem. Sinds 4 dagen staat hij 's nachts op stal met onbeperkt ruwvoer, 's ochtends gaat hij het land weer op ( waar later ook kuilgras gevoerd wordt en ook nog wat gras staat).
Vandaag een groot probleem, want meneer wil niet door de blubber heen. Normaal gesproken zet ik hem buiten en neem voor de zekerheid een handje muslie mee om hem te belonen als hij in het land staat. Druk op het touw houden werkt niet, duwen bij zijn kont evenmin, hem achteruit het land in laten lopen is ook geen succes en wanneer je hem slaat `werkt' hij niet meer voor je.
Uiteindelijk is het gelukt door héel boos te worden en je stem enorm te verheffen, maar hoe krijg ik hem het land in m'n eentje op?
HELP Bloos alsjeblieft!

stefje

Re: Paard wil het land niet op, probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:01

Klinkt alsof hij in zijn eentje op het land staat? Als dat zo is dan is de animo met nattigheid net wat minder dan anders en tja...

NiN_ME

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 19:06

Nee, hij staat in een kudde! Heeft vriendjes en zn vriendinnetje gilt al naar hem zodra ze hem aan ziet komen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:12

mischien wel een beetje gemeen, maar ik loste het bij mijn vorige merrie (fjord die bestwel koppig kon zijn) op door te bluffen dat ik het draad (met stroom) tegen haar billen aan zou houden.
dus in de ene hand het paard, in de andere het draad, en dan doen alsof je het draad dichtdoet,
als ik dat deed wilde ze wel snel door de blubber het land op, anders dus ook niet!
en ik moest wel 'snel', anders ging het veulen er ook nog eens uit.

heb overigens nooit het draad echt tegen haar aan gehouden, maar zij geloofde blijkbaar dat ik het zou doen Clown

NiN_ME

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 19:15

Het probleem is dat er een soort `koeienhek' staat die naar binnen open gaat. Kan dus niets tegen zijn kont doen van draden of een hek.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:49

Bij ons op stal willen de paardjes ook niet zo graag meer op de wei. Oorzaak: de eerste 4 meter is een en al blubberzooi. Als er dan 1 keer in staan willen ze de wei niet meer uit, omdat ze weer door de blubber moeten. effe pech, als het minder regent wordt de wei wel weer droger.

san1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:55

Het kan natuurlijk ook gewoon ''klieren'' zijn.

Het lijkt mij inderdaad niet leuk om iedere keer als je je paard buiten moet zetten een grote mond op te moeten zetten. Knipoog

Misschien is het een optie om hem als hij op stal staat wel te beperken in zijn ruwvoer.

Of je zou kunnen proberen om hem tegelijkertijd met zijn vriendinnetje buiten te zetten.( als je tenminste met zijn 2e bent) dan kan hij zien dat het niets voorsteld Knipoog

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 00:10

ik ben bijna altijd alleen op stal.. en ken jou probleem uit duizenden! Bij ons komt het inderdaad door de modder. En alle paarden staan ook allemaal buiten en meerendeel vertikt het gewoon om door de blub heen te gaan. Ik had vanochtend nog drie jaarlingen loslopen, omdat er een te eigenwijs was om zich toch maar even om te draaien.. en mij over het gladde gras, 5 meter mee te sleuren.. haha.. Kan gebeuren.. maar dan speel ik het slim.. ik heb nu een strook afgezet na de wei toe.. in de strook laat ik ze al los. en kunnen de maar een kant op.. door de modder of na mij.. En dan is de keus snel gemaakt.. Die strook is niet lang hoor.. maar laar maar zeggen twee poorten, achter elkaar..

Dorien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:16

kun je niet proberen met wortels door de modder heen te lokken?

NiN_ME

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 21:43

Vermoedelijk is de modder nu ook het probleem. Inmiddels zijn de paarden verplaatst naar een ander land waar nog veel gras staat en loopt hij graag het land op! Haha!
We probeerde het eerst ook met wortels/ bix ed. maar hij vertikte het gewoon.