Jong paard breekt uit in galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PuddingXX

Jong paard breekt uit in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 17:50

Hee,

Ik heb een vraagje

ik ben bezig een 3 jarige kwpner van 168 aan het beleren, Maar nu lopen we tegen een probleem aan.
We zijn nu toe aan eht los galopperen op links gaat alles super lekker door galopperen,
Maar zodra wij op rechts gaan proberen schiet ze alle hoeken in met gebok en gespring, en als ik haar dan op de volte wil sturen(ze snapt wat sturen is enzo.) schiet ze vlak voordat we op de hoefslag komen snel de andere kant op
Ik heb het gevoel dat het gewoon een spelletje van haar is, maar er kan ook meer aan de hand zijn misschien dat haar nek aan de rechterkant misschien vast zit en dat ze daarom niet naar rechts kan buigen ofzoiets?
want we zijn soms anderhalf uur bezig om haar door 1 hoek te krijgen
maar zou ik haar nu misschien even na laten kijken bij een DA( alhoewel ik van een dierenarts les krigj zou die het moeten zien)
Of moet ik gewoon door gaan totdat ze zich overgeeft?

citrOentJe_

Re: Jong paard breekt uit in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:55

Het kan natuurlijk zijn dat je paard in galop rechts vast zit in de nek. Dit zou heel goed zijn.
In dit geval [zowieso is het goed om met 3-jarige paarden die ingereden worden] zou ik even naar de Ostheophaat gaan [oftwel de kraker] Zit er dan iets niet goed in de rug (of waar dan ook in het lijf) zet die het weer goed.
Het is echt super!
Mijn pony en ik waren gevallen, naar de kraker geweest, en hij loopt weer goed. Ze kunnen écht last/pijn van iets hebben. {meestal wordt dit idd niet door de DA gezien, omdat het op een andere "manier" is.}

PuddingXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 18:01

citrOentJe_ schreef:
Het kan natuurlijk zijn dat je paard in galop rechts vast zit in de nek. Dit zou heel goed zijn.
In dit geval [zowieso is het goed om met 3-jarige paarden die ingereden worden] zou ik even naar de Ostheophaat gaan [oftwel de kraker] Zit er dan iets niet goed in de rug (of waar dan ook in het lijf) zet die het weer goed.
Het is echt super!
Mijn pony en ik waren gevallen, naar de kraker geweest, en hij loopt weer goed. Ze kunnen écht last/pijn van iets hebben. {meestal wordt dit idd niet door de DA gezien, omdat het op een andere "manier" is.}

Heel erg bedankt, Het kan ook door het zadel komen.
Het zadel ligt namelijk ook nog niet goed omdat ze nog verder groeit maar dat maakt mij niks uit ik wil dat zadel goed op maat hebben.
de eigenaar van het paard heeft gezegt dat hij een zadel maker zou laten komen, maar aangezien hij nu in het ziekenhuis ligt moet dat ook nog een tijdje wachten.
en de kraker komt alleen maar als er meerdere paarden moeten, maar ik wil het beste voor mijn paard dus ik vraag wel even aan iemand een telefoon nummer, Want ik dacht hier namelijk ook al aan, omdat mijn oude pony dit ook had op rechts toen ook naar de kraker geweest bleek dat haar rechterachterbeen uit de kom was en daardoor niet goed kon lopen.

xx

PuddingXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 18:39

Ik heb het tegen me moeder gezegt en die zegt dat we even met haar naar de kraker gaan.
xx

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 23:08

Heb je haar gebit al eens na laten kijken? het zou zomaar een wolfskiesje kunnen zijn, daar heeft mijn paard ook last van gehad.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 23:14

probeer het eens bitloos om te kijken of het aan haar tanden ligt (wolfstand kan heel goed)
Verder zou het paard scheef in het skelet kunnen zijn,
of een spierprobleem.. door vallen/uitglijden in het land en/of hangen aan het halster etc.
Er doorheen rijden zou ik zeker niet doen.....is niet erg eerlijk to het paard

PuddingXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 19:34

BRN schreef:
Heb je haar gebit al eens na laten kijken? het zou zomaar een wolfskiesje kunnen zijn, daar heeft mijn paard ook last van gehad.

Nee dat is het niet, Ze is net nagekeken.
heel erg bedankt.

xx

PuddingXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 19:37

unamie schreef:
probeer het eens bitloos om te kijken of het aan haar tanden ligt (wolfstand kan heel goed)
Verder zou het paard scheef in het skelet kunnen zijn,
of een spierprobleem.. door vallen/uitglijden in het land en/of hangen aan het halster etc.
Er doorheen rijden zou ik zeker niet doen.....is niet erg eerlijk to het paard

Bitloos zit er totaal niet in, Ze is zo vreselijk sterk en vliegt dan echt alle kanten op.
Ze gaat binnekort even naar de kraker en het zadel word over 2 weken nagekeken.
En dan maar hopen dat het niks ernstigs is.

Bedankt.

xx

mdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:14

Gaat de galop aan de longe op de rechterhand wel goed, ook als je er op zit ?
Misschien dit eerst nog een poosje doen op de rechterhand en links om wel los galloperen.Elke keer een gevecht word hij denk ik niet beter van... Tenzij je het elke keer kan oplossen zonder dat hij wint.Alleen als dit anderhalf uur duurt vind ik dit wel veel voor zo n jong dier.Ik hoop dat het beter gaat.
Groeten,Marieke

PuddingXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 09:41

Ja we zijn nu bezig weer met de longeerlijn enzo, Nu gaat het wel beter weer, Maar zodra we los gaan schiet ze weer de hoek in.

Ik heb vandaag weer les en waarschijnlijk gaan we weer los proberen.
Ik hoop dat het nu wel een keer goed gaat

xx

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 09:47

Hm, dit had ik ook met mijn toen nog 4-jarige.. Het kan zijn dat ze het moeilijk vinden en je uitprobeert (ga ik even vanuit dat ze verder niets mankeert), fysiek kan er inderdaad ook iets aan de hand zijn.
Mijn paard vond de galop op links erg moeilijk en op de volte brak ze ook vaak uit.. Het had vooral te maken met de balans die ze nog niet helemaal gevonden had.. Heb veel op bospaden gereden en ook op de binnenhoefslag (5m). Zo leren ze op eigen benen lopen. Dat is wel heel belangrijk met een jong paard.
Heb ook een tijdje met martingaal gereden, want ze deed haar hoofd omhoog en ik kon niet meer "sturen" waardoor ze gewoon uitbrak. Door de martingaal kon ze haar hoofd niet meer zo hoog doen en had ik nog de controle. Dit vond ik zelf wel makkelijker, omdat je dan niet zo hoeft te rukken en te plukken.
Als het een rondje goed gaat; belonen en een rondje stappen/draven aan de lange teugel..

Goed dat je naar de kraker gaat!
Succes!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 09:53

Hoi, ik denk niet dat het zo zeer met het karakter van het paard te maken heeft of dat het met de kraker moet worden opgelost.

Een paard is van nature scheef, net als wij links of rechtshandig zijn. Het kan zijn dat jouw paard rechtsgebogen is. Hierdoor kan ze beter in balans galopperen op de linkerhand. Op de rechterhand is het voor haar nog moeilijk om haar balans te houden. Haar rechterachterbeen plaats ze nog wat naast het lichaam en die stuwt wat te veel. Hierdoor gaat ze hard en valt over de schouder of draait om.

Als je paard wat sterker wordt en meer in balans gaat lopen, dan verdwijnt het probleem 'vanzelf'. In de academische rijkunst galopperen ze de eerste jaren om die reden ook niet. Misschien kan je voor rechtricht-tips eens kijken op www.paardenbegrijpen.nl.

Succes!

marieke0609

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:34

Als je zelfs van een dierenarts les krijgt zou hij/zij het wel moeten zien inderdaad.. Maar ook als er iets vast zit. Ik denk dat het een kwestie van oefenen is hoor..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:47

Laat het eens een tijdje aan iemand over die ruime ervaring heeft met jonge paarden. Dit ga je zo niet redden, en als je dat wel doet, kom je vanzelf de volgende problemen tegen.

Er werd al bedacht om eens te kijken wat ze doet zonder bit, waarop jij antwoorde dat ze te sterk zou zijn.. Dat is je eerste fout, een jong paard moet je niet in de mond zitten, bovendien hou de 500 kg echt niet tegen. Dat 'getrek' werkt alleen maar averechts.

Ik lees ook niks over ontspanning. Een jong paard moet heel simpel gereden worden, lekker relaxed vanuit je been, meer niet. Doordat ze haar balans nog niet heeft en galop waarschijnlijk erg moeilijk is voor haar stopt ze.. niet uit onwil, maar omdat het té moeilijk is op dit moment..

Ga met rijden gewoon eens niet galoperen, alleen stap en draf, wat overgangen en figuren.
De galop kun je wel mee pakken aan de longe, en pas als die daar helemaal ontspannen is, doe je het een keer in galop. En bedenk... een jong paard heeft tijd nodig..

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:58

Ik heb de hele medische wereld alweer voorbij zien komen, maar kan het ook niet gewoon zijn dat je paard het moeilijk vindt om rechtsom te galopperen? Mijn paard had dat ook in het begin, maar met geduld, oefenen en oefenen aan de longe is het helemaal goed gekomen. Neem sowieso les van iemand die ervaring heeft met (het beleren van) jonge paarden ik vind dat er echt veel te snel wordt geroepen dat er een osteopaat oid bij moet komen.

PuddingXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 12:19

Hee,

Heel erg bedankt iedereen
@ Femmefatale ik krijg les van iemand die op dit moment 3 paarden beleerd dus dat is het probleem niet.
Ik trek absoluut niet in haar mond want zodra ik namelijk druk op haar mond zet staat ze al stil.
ze ontspant zich super, zolang ik maar niet te veel druk op haar mond zet, ze loopt nagevelijk zonder dat ik was doe eigenlijk.
dus ik denk dat het niet is omdat ze gespannen is.
Ik heb vanmiddag les en ik zal het er even met haar over hebben en kijken wat zij ervan vind.
@ Myrthe Longeren doen we op vrijdag zaterdag en zondag op donderdag heeft ze rust en op maandag dinsdag en woensdag rijden we.
het zadel ligt niet goed op de rug dus ik zou het zowieso fijn vinden als er even een zadelmaker bij komt en een kraker. Gewoon voor de zekerheid ook.

Maar heel erg bedankt iniedergeval dat jullie me willen helpen

xx

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:47

Dat iemand 3 paarden aan het beleren is zegt niets over die persoon en ervaring.

Maar ik lees nog wat..
3 dagen rijden, 3 dagen longeren en 1 dag rust?? En dat voor een 3 jarige?
Zoveel kennis heeft diegene die je helpt dus niet, anders zou ze een jong dier niet zo vaak laten 'werken'.
3 dagen per week is voldoende!! Een jong paard moet ook de kans krijgen om het in t koppie te verwerken, om maar over lichamelijk niet te hebben..

Geloof me, ik heb honderden paarden beleerd en er zijn er hier nog een paar op bokt, zoals bv Suleilitha en Kiwiko..
En mijn tips zijn niet van lucht Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:56

Alinbria schreef:
Hee,

Ik heb een vraagje

ik ben bezig een 3 jarige kwpner van 168 aan het beleren, Maar nu lopen we tegen een probleem aan.
We zijn nu toe aan eht los galopperen op links gaat alles super lekker door galopperen,
Maar zodra wij op rechts gaan proberen schiet ze alle hoeken in met gebok en gespring, en als ik haar dan op de volte wil sturen(ze snapt wat sturen is enzo.) schiet ze vlak voordat we op de hoefslag komen snel de andere kant op
Ik heb het gevoel dat het gewoon een spelletje van haar is, maar er kan ook meer aan de hand zijn misschien dat haar nek aan de rechterkant misschien vast zit en dat ze daarom niet naar rechts kan buigen ofzoiets?
want we zijn soms anderhalf uur bezig om haar door 1 hoek te krijgen
maar zou ik haar nu misschien even na laten kijken bij een DA( alhoewel ik van een dierenarts les krigj zou die het moeten zien)
Of moet ik gewoon door gaan totdat ze zich overgeeft?

3 jarige van 1.68, dus best aan de maat. Ik zou me eerder verbazen wanneer alles in één keer vlekkeloos ging, hoor.
Het is vast en zeker geen spelletje. Mensen zijn links/rechtshandig en ook paarden hebben een goeie en minder goeie kant. En bij die van jou is de makke dat het op rechts misgaat. Ze kan het gewoon nog niet en de manier om het niet te hoeven doen, is wegspringen en dollen en als een gek omdraaien.
Met je actie om anderhalf uur bezig te zijn om haar door 1 hoek te krijgen verknal je het paard compleet, nog even en ze gaat in de staak en je kunt haar wegbrengen.
Het is een jong dier, en doorgaan tot ze zich overgeeft is echt foute boel, dan breek je haar in plaats van dat je haar vráágt. Ik ga even de rest van je topic doorlezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:04

Alinbria schreef:
Hee,

Heel erg bedankt iedereen
@ Femmefatale ik krijg les van iemand die op dit moment 3 paarden beleerd dus dat is het probleem niet.
Ik trek absoluut niet in haar mond want zodra ik namelijk druk op haar mond zet staat ze al stil.
ze ontspant zich super, zolang ik maar niet te veel druk op haar mond zet, ze loopt nagevelijk zonder dat ik was doe eigenlijk.
dus ik denk dat het niet is omdat ze gespannen is.
Ik heb vanmiddag les en ik zal het er even met haar over hebben en kijken wat zij ervan vind.
@ Myrthe Longeren doen we op vrijdag zaterdag en zondag op donderdag heeft ze rust en op maandag dinsdag en woensdag rijden we.
het zadel ligt niet goed op de rug dus ik zou het zowieso fijn vinden als er even een zadelmaker bij komt en een kraker. Gewoon voor de zekerheid ook.

Maar heel erg bedankt iniedergeval dat jullie me willen helpen

Dat iemand drie paarden beleerd, zegt niks over de kwaliteit van diegene Knipoog
Verder doe je veel te veel met dit dier vind ik. Als je haar maar een dag in de week vrij geeft, kunnen de spieren niet groeien. (spieren groeien in de rust tussen de trainingen in) Ze is pas drie en kan nog lang genoeg werken, bovendien.
Verder over je weekschema, je rijdt dus drie dagen aaneen en longeert daarna drie dagen aaneen, ook dat is helemaal niet goed, beter is om het om en om te doen maar dan op een andere manier, je pakt je paard drie keer in de week even op, hooguit vier keer, dus om de dag en niet elke dag. Eerst even een kwartiertje goed losmaken aan de longe en erna nog even twintig minuutjes erop en simpele dingen doen, beetje overgangetjes en dergelijke. Ruim een half uur, om de dag, is meer en meer dan zat.
Hoelang ben je er nu gemiddeld per keer mee bezig?

O ja, en ga niet rijden voor je het zadel voor elkaar hebt, want een jong paard in de prut rijden door een slecht passend zadel heb je binnen twee dagen voor de bakker.
Ik hoop dat je hier iets mee kan en alsjeblieft, overvraag dat beessie niet want het kan maar zo dat door het echt overmatige trainen het nu helemaal fout gaat.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:28

Het TS, ik hoop dat de DA je uitsluitsel kan geven. heb hetzelfde gehad met mijn jonge paard, hij mankeerde denk ik niks, sprong niet, maar brak wel uit. Heb hem elke keer even stil laten staan, even overdenken hoe of wat, negeerde dit uitbreek gedrag en reed weer door. daarbij is het helemaal goed gekomen, maar in gevecht gaan is sowieso geen optie.

Dit ja, bij deze hielp het doorgaan wel degelijk, alleen bij het moment van uitbreken even stilzetten, wachten en doorrijden.

Ik reed hem ongeveer 4 keer per week een half uur tot 3 kwartier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:30

Goeie tip Detour, even dat moment van bezinning inbouwen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:31

Was een Lozeman tip, een heel goede, en TS, wat ook hielp, geen idee of je paard zijn hoofd opzij gooit, ik heb er een kneveltrensje in gehangen, zodat hij bij het opzij gooien van lijf en hoofd zijn bitring niet in de mond kreeg want dat gaf paniek. Binnen twee dagen was de stress er af.

Wel vond ik hem een keer gewoon drammen en toen ben ik kwaad geworden. Dat heeft me ook geholpen.
Maar dan is er niet die stress dan zoeken ze gewoon een moment om stout uit te breken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:33

TS, ik wil je nogmaals even op het hart drukken dat je nooit meer maar dan echt ook nooit meer anderhalf uur lang moet aansokkebollen om je paard door een hoek te krijgen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:37

Een 3 jarige van deze maat en dan zo aan het werk is natuurlijk vragen om problemen. Met onze 3 jarige galoperen we nog nauwelijks omdat het nog zo'n baby is.
Zo'n dier moet eerst zijn balans vinden, zijn rug leren gebruiken, etc, etc. en daar ben je toch echt wel een jaartje mee bezig om de basis goed te bevestigen.
Ik denk dat het allemaal te snel moet gaan en dat geeft altijd problemen; mijn advies terug naar af, stappen en daarin een goeie balans opbouwen. NIet vaker dan 3 a 4 x per week werken en niet langer dan 3 kwartier per keer.
De kans is groot als je zo doorgaat dat de problemen steeds groter worden, zeker als je 1,5 uur met het dier aan het vechten bent; dan zijn er 2 mogelijkheden, nl. je breekt het dier en dan zal hij een tijdje braaf zijn werk doen totdat het echt helemaal mis gaat of ze blijft knokken tot ze erbij neervalt.

En het aantal paarden wat iemand aan het beleren is of het feit dat het een DA is, zegt mij helemaal niets. Het is niet zo dat alle DA's paarden kunnen beleren of weten wat goed voor ze is, asl ik het verhaal zo lees weet deze het in ieder geval niet.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:38

detour schreef:
Het TS, ik hoop dat de DA je uitsluitsel kan geven. heb hetzelfde gehad met mijn jonge paard, hij mankeerde denk ik niks, sprong niet, maar brak wel uit. Heb hem elke keer even stil laten staan, even overdenken hoe of wat, negeerde dit uitbreek gedrag en reed weer door. daarbij is het helemaal goed gekomen, maar in gevecht gaan is sowieso geen optie.

Dit ja, bij deze hielp het doorgaan wel degelijk, alleen bij het moment van uitbreken even stilzetten, wachten en doorrijden.

Ik reed hem ongeveer 4 keer per week een half uur tot 3 kwartier.

En dat wachten kan gerust een paar minuten duren.. zolang je zelf maar in alle rust weer door kan gaan..