vuurwerkseizoen komt er weer aan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amarilla

vuurwerkseizoen komt er weer aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 12:51

Gelukkig nieuwjaar, maar niet heus! Bij ons in de buurt doen ze aan carbid schieten. Vanaf 2e kerstdag tot 2 januari. Ik durf de paarden die dagen niet buiten te zetten zonder dat ik erbij ben. Over de honden hoef ik helemaal niet te beginnen, die zijn gewoon een week panisch!

Lacuna

Re: vuurwerkseizoen komt er weer aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:55

Dan besef ik weer hoe gezegend ik ben met mijn pony.
Och, hij vind het niet tof, maar hij gaat niet over de rooie, door de draden, en breekt ook de stal niet af.
Op 31 dec en 1 jan geef ik hem wel bach-druppels (rescue) maar das meer voor mn eigen gevoel, dan dat hij het nodig zou hebben ofzo.

Groetjes, Lacuna

amarilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 13:02

Bach druppels doe ik ook, het ik idd meer dat ik me zelf gewoon zo boos maak over die asoos!

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:07

Wat heb ik dan een geluk met mijn beestjes.. Die vinden er niks aan.. Ze kijken niet op of om.

En vuurwerk vinden prachtig om naar te kijken, waar wij wonen kan je het vuurwerk uit drie dorpen zien gaan. Ze hangen elk jaar weer uit hun boxen om te kunnen kijken.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:51

vreselijk vuurwerk, ja druppels helpen wel Slapen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:59

Bij mij staan ze sowieso 24=7 op de wei, maar blij met dat pokkevuurwerk ben ik totaal niet. Wat mij betreft mag er een groot verbod opkomen en alleen nog op 2 plekken midden in de grote steden dan ben je van die ellende af

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:12

Van mij mogen ze het ook afschaffen, Boos! het kost handenvol geld Boos! , het geeft een enorme rommel Boos! , en er vallen ieder jaar weer ontzettend veel slachtoffers Stoom uit je oren . Mijn hondje is doodsbang van vuurwerk, hij zit de hele avond achter de televisie als ie een knal heeft gehoord Verdrietig . Wat mijn paardje doet met vuurwerk weet ik eigenlijk niet volgens mij is hij vrij rustig want ik heb nog nooit klachten over hem gehad. In ieder geval AFSCHAFFEN DIE KNALROMMEL!!!!!!! Boos! Boos!

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:40

er bestaat een cd met onweer en vuurwerk geluiden, je kan daarmee je hond (of je paard) laten wennen aan de geluiden, gewooon de cd in het begin zacht zetten en als ze dat niet eng vinden steeds wat harder, en als er dan niks engs gebeurd denken ze ook van: ow dat is niet eng! (volgens mij heb ik op marktplaats gezien dat ze die cd aanboden, miss kun je daar eens kijken Tong uitsteken)

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:13

Ik vind het wel onzin om vuurwerk te gaan verbieden.. Jullie houden er dan wel niet van, maar er zijn een hele hoop mensen die het wel prachtig vinden!

En natuurlijk is het niet prettig dat je dieren er angst voor hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat het maar afgeschaft moet worden.

Ik vind dat het bij de jaarwisseling hoort en zou het raar vinden om het niet te kunnen afsteken en lekker met zn allen in de kou kijken naar al die mooie kleuren en vormen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:19

Mijn jonge paard is alle 3 haar levensjaren rustig gebleven. Wel kijken waar alles vandaan komt, maar ze bleef netjes binnen haar stal.
Ook mijn andere paard die normaal erg actief is, bleef heel rustig.
Ik kon op oud/nieuwjaarsdag nog gewoon in de buitenbak rijden. Zolang ik haar maar geconcentreerd en hard aan het werk zette..

Van het carbid schieten schrik ik zelf nog veel harder. Huilen van het lachen

Ik ben wel benieuwd wat de puppy van stal doet, die is pas een paar maand oud.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:22

ken ook iemand die verkoopt volgens mij ook deze cd.

paardje bleef afgelopen jaren er rustig onder maar nu is het voorbeeldpaardje overleden dus ben benieuwd.
voorbeeldpaardje keek vaak nog niet op of om van karbietschieten op der wei.
tenzei ze energieke bui had

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:41

Met oud en nieuw vuurwerk, prachtig hoor! Wil je voor een klein fortuin aan buskruit dan de lucht ingooien, ook prachtig! Maar niet al weken van te voren beginnen met knallen en klooien. Op dat punt mogen ze het van mij ook wel verbieden, iig harder optreden tegen te vroeg afsteken en de verkoop pas echt op het laatst houden. Ik ben echt niet dol op regeltjes en verboden, in tegendeel, maar in dit geval maak ik graag een uitzondering. Heb de eerste knallen alweer gehoord... Boos!
Gelukkig hebben de paardjes er amper last van, getuige dit plaatje: http://www.mijnalbum.nl/Foto-MNFXHXBE.jpg . Dat wolkje rechts is vuurwerk, en was niet zo zuinig ook...De rest stond er zo bij: http://www.mijnalbum.nl/Foto-DYN3EHSK.jpg
Ik wou dat ik zo knalvast was...die foto's zijn wel gemaakt vanuit de boom waar ik ingesprongen was na geschrokken te zijn van de eerste knallen. Clown

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:03

Weken van te voren vuurwerk afsteken is ook verboden.

Het mag, als ik het goed heb, 24 uur voor en 24 uur na 00.00 01-01-.. afgestoken worden.

En als je betrapt word dat je het eerder doet of later word je daar ook voor bekeurd.

Mijn broertje mocht lekker vuilnis prikken in het dorp. ROFL

citrOentJe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:05

Op de avond van het vuurwerk gaan mijn pony's op stal [ze staan zowieso altijd op stal maar oke ROFL) met het licht aan (dan zien ze de flitsen minder) en met de radio "hard" aan, ik geef ze altijd een flinke portie hooi dat ze wat te doen hebben.
Meer kan je eigenlijk niet doen, wel woon ik in een rustige buurt (mini dorp op het platteland) en gaan we altijd een stuk van huis..

eureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:15

ook ik persoonlijk zou gewoon hooi geven en de radio en de lampen aan wel op stal laten hier reageren ze er niet zo op..

Irena_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:23

Bij ons gaan ze zo'n 50 meter van de stal ook met carbid schieten.
En wij doen ook de radio een aantal dagen van te voren aan.
Dan gaat ie op oudjaarsdag iets harder aan en ze hebben nergens last van.
Het werkt!

Succes! Lachen

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:33

achja hier begint het ook al langzamerhand dat vuurwerk gedoe.
het hoort bij oud en nieuw en vind het ook altijd wel wat hebbe.
mijn eigen pony's reageren opzich niet zo erg op dat vuurwerk gedoe , ze gaan voor de zekerheid wel sávonds wat eerder naar binnen en sávonds rond half 12 krijgen ze nog een flinke portie hooi.
paardjes die rijd reageren er wel wat meer op , rond oud en nieuw rijd ook niet meer buiten dan maar op terein of in de bak Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:14

Bij ons zijn ze nu ook al begonnen. De merrie was in het begin wat schichtig maar ik heb haar gewoon doorgewerkt en gedaan alsof er niks aan de hand is. Tegen oud en nieuw kijkt ze er niet meer naar om.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:31

Gelukkig staat mijn paard op een stal in de polder en is het er vrij rustig rond oud en nieuw.
Waar ze vroeger stond, had je wel een hoop geknal en daar was ze in die periode behoorlijk nerveus.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:52

Er zou eigenlijk een vuurwerktraining moeten zijn Knipoog

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:54

Ik moet dit jaar ook iets gaan verzinnen. Wij zijn met oud en nieuw niet thuis en volgens de vorige eigenaar kan onze hond ook niet tegen vuurwerk.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:55

Het belangrijkste in dit situatie is eigenlijk dat je jezelf niet bang moet maken en vooral niet je paard. Denk dat als je zelf extreem op de vuurwerk let dat je paard dat ook gaat doen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:42

MoonChloe schreef:
Het belangrijkste in dit situatie is eigenlijk dat je jezelf niet bang moet maken en vooral niet je paard. Denk dat als je zelf extreem op de vuurwerk let dat je paard dat ook gaat doen.

Heb je gelijk in, denk ik. Daarom rijd ik de laatste dagen voor oud en nieuw al niet meer. De paardjes staan midden in een woonwijk, dus die hebben tegen O&N wel al hun vuurwerkschriktraining gehad (op dat punt is dat pre O&N geknal wel weer goed, eigenlijk). Bij mij wil het maar niet werken, vuurwerkschriktraining, vandaar dat ik de laatste dagen wat minder intensief met de dieren omga, gewoon voor het geval dat...Ik wil idd niet dat dat overslaat, juist zo'n prettig idee dat de paardjes zich daar niet zo druk over maken.
Tijdens O&N is de eigenaar altijd wel op stal, meer voor het geval dat er een vuurpijl de verkeerde kant opkomt dan om de paarden te kalmeren. Die hebben het veel te druk met vreten en naar het vuurwerk kijken...

Weken van te voren afsteken is idd al eeuwen verboden, alleen doet men er weinig aan. Natuurlijk kan de politie niet op elke straathoek een agent neerposten. Maar ze moeten echt wel zo onderhand een halve wijk aan het opblazen zijn eer dat de politie even langsrijdt. Was iig vorig jaar zo toen een kennis een aantal keren heeft gebeld omdat er mensen zo ontzettend aan het klooien waren...

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:47

Ik voel me nou heel dom, maar wat is ''carbid schieten''?

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:20