Dominante shetlander ruin tegen veulen. Spoed help?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maupiemaup

Dominante shetlander ruin tegen veulen. Spoed help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 14:42

Hallo allemaal,

Eindelijk was het dan zover! De nieuwe veulens op de wei!
Geweldig mooi om te zien.
Allebei de hengst veulens zijn van andere afkomst maar waren vanaf de eerste seconde dikke vrienden.
De grotere van 6 maanden is ''de leider'' van hun twee maar de jongere van ruim 5 maanden heeft ook heel wat lef hoor! Het zijn trouwens twee bonte veulens, verwachte stokmaat zo'n 1.60cm.
We hadden al twee mini shetlanders, een ruin en een hengst. Nu ongeveer 0.80cm.
Toen wij de wei opreden met de trailers begon Billy, de ruin van 3, gelijk te hinniken en rond te rennen.
De eerste tijd renden ze nog met z'n allen achter elkaar. Even verkennen.
Maar nu blijft Billy steeds naar het oudere veulen aanrennen. De veulens staan constant bij elkaar, maar wij hebben het idee dat Billy gericht naar Robin, het oudste veulen, toe rent.
De veulens rennen dan weg maar Billy blijft achter ze aan hollen.
De shetlanders en de veulens staan altijd apart. De twee veulens aan de ene kant van de wei en twee shetjes aan de andere kant.
Opeens tilt Billy z'n hoofd op en ziet de veulens staan en rent als een stoomtrein op ze af. Echt volle vaart! Oren in de nek! Totdat hij bij ze is, dan rent hij naast ze of drijft ze in het nauw, hij kan ze net niet bijten door het rennen en de hoogte van de veulens. Zodra hij denkt ''zo, nu zijn ze weer bang'' dan rent hij weer terug naar Teddy die nog rustig staat te grazen.

Dit doet hij de gehele dag bij ze. Zelfs als ik de veulens bij me heb staan, zelfs dan doet hij z'n oren in de nek en komt op ze af lopen!
Wat moeten we doen?
Eergisteren zagen we al dat er een hout paaltje was gebroken, bij de grond. Waarschijnlijk heeft hij ze zo in het nauw gedreven dat de veulens er tegenaan zijn gerent of ''geslipt''!

We zijn willen graag dringend advies. Voordat er echt iets verkeerd gaat!
Een paar paardenkenner zeggen dat dit binnen twee weken ongeveer over gaat.
Zaterdag was het oudste veulen nog vrolijk aan het hinniken, maar nu hangt z'n hoofd en lijkt hij wel erg droevig en depri. Terwijl hij zo'n lief en fijn karakter heeft. We zijn bang dat dit word verpest of dat hij heel onzeker word.

Moeten we de shetjes voorlopig ergens anders stallen? Of een lint door de wei trekken?

Ik hoop van harte dat iemand ons advies kan geven?!

Alvast bedankt! Groetjes Maureen

me_myself_i

Re: Dominante shetlander ruin tegen veulen. Spoed help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:08

ik zou de wei in 2 delen verdelen. Ze moeten aan elkaar wennen, en dat gaat beter als ze elkaar wel kunnen zien, en snuffelen maar weg kunnen lopen als ze het niet meer leuk vinden, een paar weken verder zijn ze gewend aan elkaar en dan kun je proberen er weer een weiland van te maken en dan kijken hoe ze op elkaar reageren

Maupiemaup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 18:12

Bedankt voor je advies!
We hebben inderdaad zelf de wei al in 2e verdeeld. Gaat prima zo.
De veulens zijn rustig en op hun gemak en de shetjes ook!
Bedankt!

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 23:05

En troost je met het idee dat de veulens gauw genoeg groot en sterk zijn om zich te verdedigen dus hoef je niet 'je hele leven' met een gesplitste wei bezig te zijn Lachen succes nog!