PROBLEEM: Uit de wei halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amibre

PROBLEEM: Uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 13:19

Ik heb mijn pony nu ruim 11 jaar en afgelopen zomer begon het volgende zeer vervelende probleem:

Zodra ik de wei in kom begint Meneer wat te snuiven en gaat er als een idioot vandoor. Met gevolg dat ik hem niet te pakken krijg.
In die jaren heeft hij dat nog nooit gedaan. Nu heb ik zo'n beetje de hele zomer dat probleem gehad en ik kon dus smiddags niet meer rijden tenzij er iemand anders op stal was die hem kon pakken want iedereen kan dat behalve ik zelf.
Ik heb me suf gepiekerd over wat er gebeurd kan zijn tussen hem en mij maar ik kan niks ongewoons verzinnen.
Normaal gebeurd dat wel eens bij jonge paarden die nog in de puberteit zitten maar die van mij is nu 16, toch niet te geloven?
Niemand bij mij op stal heeft een oplossing hiervoor.

Heeft iemand hier ervaringen mee en vooral ook een oplossing want dit is niet echt leuk!

MaartxjeJarig

Re: PROBLEEM: Uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:16

Haal je je paard altijd op als je "op bezoek" komt in het weiland?
Anders zou het misschien een idee zijn om gewoon eens zonder halster in het land te gaan zitten, en geduldig te wachten wat er gebeurt. Groot kans dat hij toch nieuwschierig word en op je af komt. Dan belonen met wat lekkers en gewoon weg gaan.
Dit herhaal je een aantal keren, en dan neem je eens een halster mee, kijk of je het om kan doen, maar neem hem nog niet mee.
Zo zal hij gaan denken dat hij niet altijd mee hoeft als je komt, en sneller geneigd zijn om naar je toe te komen voor al dat lekkers wat je meebrengt.

Heel veel succes iig!

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:24

Ik heb ook zo'n soort probleem. Als ik de wei in ga kan ik mijn pony gewoon pakken, maar dan begint het probleem pas. Ik krijg hem met geen mogelijkheid voorruit. Hij blijft echt stokstijf staan. Maar ik kan mijn pony ook niet lokken met snoepjes want hij staat met verschillende andere in de wei, en dan komen ze allemaal om me heen hangen. Ik krijg hem nu dus niet uit de wei, en ik kan dus nooit alleen gaan rijden.. Iemand nog tips?

Amibre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 15:51

Maartxje schreef:
Anders zou het misschien een idee zijn om gewoon eens zonder halster in het land te gaan zitten, en geduldig te wachten wat er gebeurt. Groot kans dat hij toch nieuwschierig word en op je af komt. Dan belonen met wat lekkers en gewoon weg gaan.
Dit herhaal je een aantal keren, en dan neem je eens een halster mee, kijk of je het om kan doen, maar neem hem nog niet mee.
Zo zal hij gaan denken dat hij niet altijd mee hoeft als je komt, en sneller geneigd zijn om naar je toe te komen voor al dat lekkers wat je meebrengt.

Heel veel succes iig!

Dit heb ik inderdaad geprobeerd. Al het lekkers wat je kan bedenken heb ik mee naar de wei genomen maar hij geeft er dan niks om.
Zelfs een grote bak slobber waar hij normaal een moord voor doet! Onbegrijpelijk!

fornarinaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:14

Amibre schreef:
Maartxje schreef:

Heel veel succes iig!

Dit heb ik inderdaad geprobeerd. Al het lekkers wat je kan bedenken heb ik mee naar de wei genomen maar hij geeft er dan niks om.
Zelfs een grote bak slobber waar hij normaal een moord voor doet! Onbegrijpelijk!

Anta flu al geprobeert?

JOYCE21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:49

als je met wat brood of snoepje komt dan komen ze meestal wel en dat dan later weer afbouwen dan komt het wel goed.

lexia1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:44

misschien helpt een hengsten bitje we ?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:05

Amibre schreef:

Hoe lang ben je gebleven? Heb je gewoon staan wachten of ben je toch gaan proberen heb te 'vangen'?

Regel voor deze methode is: je mag het paard niet aanraken tenzij hij jou eerst aanraakt. Verder moet je gewoon afwachten, eventueel wat rondjes lopen, maar zonder te focussen op het paard (niet aankijken dus). Uiteindelijk zal je paard nieuwsgierig worden en naar je toe komen. Dan beloon je hem met wat lekkers en ga je weg. Het werkt het beste als je je paard minstens een week niet 'vangt', alleen wat lekkers geven en weer weggaan (desnoods meerdere keren per dag). Na een week neem je eens het halster mee en doe je hetzelfde, alleen heb je nu het halster bij je. na een dag of vier krijgt je paard alleen wat lekkers als hij het halster om heeft, daarna doe je het weer af en ga je weer weg.

Als het de eerste dag van de eerste week meer dan 2 uur duurt, dan duurt het gewoon 2 uur. Als dat de tijd is die je paard nodig heeft om naar je toe te komen, dan heb jij als eigenaar de verantwoordelijkheid die tijd te nemen, vind ik. De volgende dag zal het minder lang duren en de dag daarna nog korter. Dit is een vertrouwens-kwestie en daarvoor moet je gewoon even tijd nemen.

AtelierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:13

Bedankt voor je tips, Alicia!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:43

Alicia2u schreef:
Amibre schreef:

Hoe lang ben je gebleven? Heb je gewoon staan wachten of ben je toch gaan proberen heb te 'vangen'?

Regel voor deze methode is: je mag het paard niet aanraken tenzij hij jou eerst aanraakt. Verder moet je gewoon afwachten, eventueel wat rondjes lopen, maar zonder te focussen op het paard (niet aankijken dus). Uiteindelijk zal je paard nieuwsgierig worden en naar je toe komen. Dan beloon je hem met wat lekkers en ga je weg. Het werkt het beste als je je paard minstens een week niet 'vangt', alleen wat lekkers geven en weer weggaan (desnoods meerdere keren per dag). Na een week neem je eens het halster mee en doe je hetzelfde, alleen heb je nu het halster bij je. na een dag of vier krijgt je paard alleen wat lekkers als hij het halster om heeft, daarna doe je het weer af en ga je weer weg.

Als het de eerste dag van de eerste week meer dan 2 uur duurt, dan duurt het gewoon 2 uur. Als dat de tijd is die je paard nodig heeft om naar je toe te komen, dan heb jij als eigenaar de verantwoordelijkheid die tijd te nemen, vind ik. De volgende dag zal het minder lang duren en de dag daarna nog korter. Dit is een vertrouwens-kwestie en daarvoor moet je gewoon even tijd nemen.

Ben ik het niet helemaal mee eens, eigenlijk helemaal niet. Kijk, het geld misschien voor een jong paard, of een paard die nog aan je moet wennen. maar als je je paard al 11 jaar hebt geld dat niet! Je geeft zo je paard zijn zin, en denkt hij straks dat hij nog meer kan maken dan dit, dan loopt hij met haar vandoor tijdens het rijden, omdat het toch mag..

Ik weet alleen eigenlijk niet zo snel een oplossing. Ik weet dat ik FLINK boos ben geworden op de weigenoot van mijn verzorgpaardje toen ik die eindelijk te pakken had na het ontsnappen. Sindsdien weet hij ineens wie er de baas is!

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:51

Ik heb ook welleens paarden uit de wei moeten halen die echt niet wilde.
Wat kan helpen dat wanneer je de wei in gaat hem niet gaat pakken maar even de wei in gaat en hem even aaien en misschien wat lekkers geven en dan weer weggaan, zodat hij niet de link legt van als zij de wei in komt moet ik lopen en ik wil blijven eten.

Wat ik altijd deed is doen alsof je een ander paard pakt of je pakt eerst een ander paard.
En dan schuin naar hem toe lopen en niet naar hem kijken net doen alsof je hem niet gaat pakken ondertussen praat je rustig tegen hem.

Als je te dichtbij komt en hij wil weglopen dan blijf je staan, als hij dan stil blijft staan pak je wat lekkers uit je zak en loopt rustig naar hem toe, wanneer hij weer weg wil lopen blijf je weer staan.

Als hij het lekkers wil eten dan laat je dat toe praat belonend tegen hem aait hem over zijn hals en maakt hem vast.

hopelijk heb je er wat aan succes!

Amibre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 07:33

@ Alicia: Bij ons gaan de paarden om half 9 naar buiten en ze houden allemaal hun halster aan omdat we nu 56 paarden op stal hebben staan en sommige zijn wat lastiger dus is er geen tijd voor om de halsters af en aan te doen.Dus deze heeft hij automatisch al om.Daarnaast moet ik hele dagen werken en kan ik niet even een paar keer op een dag heen en weer helaas. Het geld nu voor het weekend en de middagen dat ik les heb. Anders had ik dat zeker gedaan! Ik weet dat hij er een spelletje van maakt want op het moment dat ik moedeloos in de wei ga zitten met al m'n lekkers gaat hij weer verder met grazen alsof er niks aan de hand is. Zodra ik in beweging kom naar hem toe loopt hij weg.
Ik zal in ieder geval je tips opvolgen en kijken hoe lang het gaat duren.

@: Maartjexje: Nee ik haal hem niet altijd uit de wei als ik op stal ben want als ik een ander paard moet rijden laat ik hem staan. En neem ik wat lekkers mee om te geven en een aai en dan loop ik de wei weer uit. Dat lukt nu ook niet meer.

@: tamaartje: Ja dat zou ook nog wel eens een oplossing zijn. Ik ga gewoon het 1 en ander proberen!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 07:47

Klijntjuh schreef:
Ben ik het niet helemaal mee eens, eigenlijk helemaal niet. Kijk, het geld misschien voor een jong paard, of een paard die nog aan je moet wennen. maar als je je paard al 11 jaar hebt geld dat niet! Je geeft zo je paard zijn zin, en denkt hij straks dat hij nog meer kan maken dan dit, dan loopt hij met haar vandoor tijdens het rijden, omdat het toch mag..

Ik weet alleen eigenlijk niet zo snel een oplossing. Ik weet dat ik FLINK boos ben geworden op de weigenoot van mijn verzorgpaardje toen ik die eindelijk te pakken had na het ontsnappen. Sindsdien weet hij ineens wie er de baas is!

Waarom zou een jong paard anders zijn dan een wat ouder paard? Ik weet niet wat er in deze situatie gebeurd is dat er deze situatie is ontstaan, maar feitelijk maakt het niet uit. Ik denk hier aan een vertrouwenskwestie, maar ook als het dominantie is, werkt deze aanpak. Een paard kan niet redeneren en dus kan het enkel zitten in de wei nooit kwaad. Het paard 'wint' niets, krijgt niet z'n zin en wordt niet dominanter. En waarom niet? JIJ zit daar, en JIJ kunt weggaan als je het te frustrerend is. JIJ geeft het paard wat lekkers als hij wel komt, en JIJ doet gewoon niets als hij niet komt. JIJ hebt de controle in deze situatie.

Wat je eventueel kunt doen als je paard naar je toe is gekomen en je aan heeft geraakt, maar vervolgens de aandacht verliest, is het volgende: Loop/sluip als een roofdier richting de staart van je paard (met een grote boog, zorg dat hij je niet kan trappen!). Hoe dichterbij je komt hoe langzamer en 'sluipender' je gaat (richting staart! Niet naar het hoofd!). Op het moment dat hij je de aandacht geeft, draai je op en loop je weg van het paard, recht de andere kant op. Als het paard dan weer de aandacht verliest, ga je weer in 'sluip-mode' richting staart en herhaal je dit een aantal keren. binnen no-time zal het paard op je blijven letten. Je kunt dit spel echter alleen spelen als het paard je eerst heeft aangeraakt en eventueel wat lekkers heeft gehad, wat bevestigd dat hij niet bang voor je is. Als je paard namelijk bang voor je is en je speelt dit spel, dan werkt het averechts. Eventueel kun je een touw ter handen nemen waarmee dat je richting de achterhand gooit op het moment dat je erg dichtbij bent (zorg er ten alle tijden voor dat je niet getrapt kan worden!). Verder werkt het hetzelfde. Ik he met veel verschillende paarden enorm succes gehad met deze beide methodes (zowel bange als dominante paarden). En het werkt ook in de stal.

Amibre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 08:52

@ Alicia: Ja ik denk dat dit ook de oplossing is . Zoals ik al zei ik heb me suf gepiekerd wat er verkeerd tussen mij en mijn paard mis is gegaan maar kan niks bedenken. Daarnaast klopt het dat hij dominant is maar dat is hij al 11 jaar dus dat is geen verandering. Als ik boos word werkt dat averechts want zo dom is hij niet! Het is alleen erg frustrerend en ik vind het echt een lastig probleem voor als ik een keer snel weg wil dus ik moet nu echt een oplossing vinden. Ik ga er morgen mee aan de gang want dan heb ik alle tijd en hoef ik niet te rijden, eens kijken hoe hij reageert!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:25

Ja, vaak zit je bij dit soort situaties eerder jezelf in de weg. Frustratie is een groot probleem voor veel mensen, want paarden kunnen dat op 2 km afstand ruiken volgens mij. Als je merkt dat je gefrustreerd raakt, kun je dan ook beter even weggaan en iets anders gaan doen, totdat je weer de moed hebt gevonden om verder te gaan.

Ik zou je aanraden om je paard echt een tijd niet te vangen, dus ook niet voor lesen enzo. De kans is namelijk groot dat je je vooruitgang teniet doet als je je paard te snel 'vangt' en dat je weer een stuk van het herwonnen vertrouwen afbreekt (met andere woorden; dan duurt het dus nog langer). Laat je niet gekmaken door je horloge. Neem een mp3 of ipod mee met muziek en laat je daardoor een beetje afleiden.

Ik heb laatst mijn paard moeten laden (op de parelli-manier, dus zonder zelf de trailer in te stappen en zonder het paard te dwingen met tongklakjes en aansporingen). na een half uur begon het te regenen, anderhalf uur later stond hij er eindelijk op. Het ergste wat je op dat moment kan doen is de stang erachter, klep dicht en rijden. Nee, in plaats daarvan haalde ik hem er weer uit. Je had zijn blik moeten zien! Zo verbaasd als hij was (hij is altijd de trailer op 'gedwongen'; kort vastgepakt onder het halster en iemand erachter die hem aanspoorde). Nu loopt hij er zó op, zelfs als ik 3 meter verderop sta. Super gevoel is dat. Maar als ik die eerste keer niet die 2 uur de tijd had genomen, had ik nu waarschijnlijk (met mijn dominante paard) elke keer moeten vechten om hem op de trailer te krijgen.

Parelli zegt: 'Take the time it takes, so it takes less time'. Mensen hebben geen tijd om het goed te doen, maar wel om het steeds weer fout te doen, raar is dat.

ik hoop dus dat je zo een beetje inspriatie en moed hebt gevonden Lachen heel veel succes.

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:13

probeer het met iets dat ie lekker vind.. ik krijg die van mij niet uit het land zonder een tasje met brood (*zucht*) dit is er sinds kelins af aan ingepepert dat ie met brood uit het land gehaald woord dat je hem nu zonder er egt niet eruit krijgt.. heb het geprobeert maa ropgegeven omdat het zo frusterend is dat je 3 uur bezzig ben met een paard uit het land halen terwijl die nu gewoon zo meeloopt

mdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:29

k had het probleem ook na mijn vakantie liet mijn paard zich ook niet vangen.Ze heeft altijd het halster om en krijgt altijd wat lekkers als ik haar aan het touw heb.Na mijn vakantie had zoiets van bekijk jij het maar! Ze liet zich niet pakken. Ik heb er anderhalf uur rustig achteraan gewandeld , toen was ze het zat en liet zich pakken.
Ik hoop dat je er wat aan hebt,
Marieke

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:00

er zijn al heel veel topics over dit onderwerp, zoek even in zoekmachine. Een optie is het paard wegjagen en wanneer aandacht op jou is hem naar je toe te laten komen. Hiervoor is wel geduld nodig, kan wel een uur duren.

Je kan natuurlijk gaan voor de makkelijke manier en eten meenemen, maar zo zal je lke keer eten mee moeten nemen om hem tevreden te stellen en dit is een onderdrukking van het probleem. Als je met alles toegeeft aan de eisen van je paard, kom je nooit verder en heeft het paard eerder jou in je macht dan andersom Knipoog

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 09:43

Even uitleg over mijn andere naam: oorzaak 2e account omdat ik mijn ww was vergeten! Dus ik ben de auteur van dit topic Lachen.

@: mdijk: Ja afgelopen zaterdag hoefde ik niet te rijden en had ik alle tijd. Het heeft me een uur geduurd voordat hij naar me toe kwam. Ik heb hem niet meegenomen alleen een stukje appel gegeven. Aan het eind van de dag moesten de paarden naar binnen en heb ik het nogmaals geprobeerd. Hij kwam nu zo naar het draad wandelen. Dus ik ga gewoon zo door en alleen naar hem toe als ik hem niet hoef te rijden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:53

Klijntjuh schreef:
Alicia2u schreef:
[

De baas zijn over is iets waar paarden niet aan doen. zij zijn een leider voor. JE zal je positie dus moeten verdienen en daar is soms lichtelijk geweld voor nodig maar als je erg boos moet worden twijvel ik aan de onderlinge verhouding tussen jou en het paard. Misschien grond/loswerk?

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:14

Op de manege was er ook een paard die dat opeens ging doen, die bleek later pijn aan zijn benen te hebben met het rijden.... (atrose in zijn knieën geloof ik). Zoiets zou het dus misschien ook kunnen zijn.

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:03

@: Amonre: Mijn pony heeft een lichte slijtage aan zijn achterknie. Ik laat om de 2 jaar foto's maken bij de kliniek omdat ik wil weten hoe snel/langzaam het proces gaat. Laatst nog bij de kliniek geweest en er was niks verslechterd dus dit is al uitgesloten. Met rijden heeft hij nergens last van, loopt nog bosritten van ruim 2 uur met dezelfde gang en energie.

_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:56

Meschien komt het omdat je niet de baas bent..?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:12

Pijn en gang en energie hoeven niet samen te gaan.....

Dorien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:57

misschien kun je 'm af en toe ook bezoeken en dan alleen belonen, of hem meenemen naar de stal, even poetsen en dan weer naar buiten doen.

succes.