hengst en merrieveulen samen in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PatriciaB

hengst en merrieveulen samen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 09:03

Ik vraag me af op welke leeftijd hengst en merrieveulens gescheiden moeten worden om ongelukjes te voorkomen.
Ik begrijp dat dit niet voor elk paard hetzelfde is maar ik heb de mogenlijkheid ons merrieveulen (nu 4,5 maand)straks een paar maanden bij een hengstveulen van nu 5 maanden in het land te zetten zodat ze samen lekker kunnen spelen.Ik twijfel omdat dit mij fijner lijkt dan dan in de opfok..
Bedankt voor de reacties!!

ayo

Re: hengst en merrieveulen samen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:33

Vanaf 6 maanden kan, maar dat is wel vroeg. Meestal is het wel wat later zo rond de 9 maanden. Maar je merrieveulen is dan nog lang niet vruchtbaar, pas rond haar tweede levensjaar. Zolang hij niet teveel gaat springen, lijkt het me niet zo'n probleem.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:49

Ik zou het zelf niet doen. Er kan dan misschien nog maar weinig gebeuren, maar de hengst wil wel oefenen. En dus zal hij tactloos als ze zijn op die jonge leeftijd non stop achter die merrie aanhollen en het proberen. Zeer onrustig en vervelend voor de merrie. En ze kunnen er allebei ook verwondingen door oplopen.

_nino_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:01

We hebben dit jaar 2 veulens gekregen een merrie en een hengstje. Vanaf dag 1 lopen ze samen in het land, eerst met mama en nu zonder mama. Zodra hij op ondekkings tocht gaat ie naar een ander land maar tot die tijd blijven ze lekker bij elkaar. Het enige wat ze samen doen is rondjes rennen Lachen

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:05

Op de fokkerij werden ze ook eerst samen gezet en daarna pas gescheiden. Dus na spenen samen en zodra ze een jaar werden of bijna een jaar dan gingen ze in aparte groepen.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:07

Veel hengsten worden nog niet eens hengst voor een jaar of 2 en snappen helemaal niet dat een merrie 'speciaal' is en dat je daar leuke dingen mee kunt doen Knipoog Tot 1 jaar kunnen ze zeker samen op het land, en hou ze daar na in de gaten, als hij intresse begint te tonen haal je ze uiteen. Momenteel is ie vooral nog veulen en heeft ie echt nog geen last van z'n hormonen