Paard sleept mij richting wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Whis

Paard sleept mij richting wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 18:54

Heb op dit moment even een klein probleem met 1 van de paarden die ik train. Het is een 3 jarige grote(!) friese hengst, die even een puberbuitje heeft volgens mij. Maar waar ik nu tegen aan loop is dat hij wanneer ik hem naar de wei breng, hij min of meer meesleept richting de wei. Ik gebruik een hengstenketting (onder de kin door), maar moet zeggen dat dit weinig helpt. Hij weet dat ie behoorlijk wat sterker is dan mij en dat "gebruikt" ie nu. Als hij weer eens richting de wei sjeest, probeer ik hem stil te zetten en achteruit te laten stappen, maar dit werkt tot op heden nog niet echt. Heeft iemand meer tips??

sokje

Re: Paard sleept mij richting wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:45

Paarden willen liever niet wachten, in het wild beslissen ze zelf wanneer ze wat doen en hoe. Dit paard vindt het blijkbaar erg moeilijk om te wachten op jou, vooral omdat hij nog jong is.

Ik denk dat het enige wat je kunt doen is toch steeds consequent blijven iedere keer. En een zweepje mee nemen en als hij je voorbij gaat een tik geven tegen z'n borst. Hij moet leren dat hij jou niet voorbij mag gaan en door die zweep weet hij elke keer wanneer hij een stap te hard gaat.

Whis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 21:00

Ja inderdaad, hij is ook absoluut niet verkeerd alleen af en toe een beetje een bully in zn onhandigheid en enthousiasme. En het liefst loopt ie bovenop me, dus probeer hem consequent met mn houding van me af te drijven, dit omdat het er ook niet veiliger op wordt als ie wel ineens een megasprong doet.

Ga hem straks longeren en ook wat grondwerk proberen, wie daar nog tips voor heeft hoor ik dat graag!

de_mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:13

bij mij op de manege is een paard als je die in de wei zet breekt die uit zelfs met schrikdraad
hij bokt ook heel veel

denicola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:18

Die van mij had een periode dezelfde kwaal, alleen dan richting box. Had het halstertouw nog eens extra om de neus geslagen en als ie rustig bleef kreeg hij een beloning. Daarnaast wat grondwerk met hem gedaan, maar tis nu klaar. Belangrijk dat het paard op jou let ipv jij steeds op hem. Bloos
Suc7 ermee, want ik weet hoe vervelend dit is ! Knipoog

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:19

Hengstenkettinkje even door de mond doen ipv onder de kin door, dan maak je een stuk meer indruk Knipoog
Consequent "ho", op zn plaats zetten en stil laten staan als hij wil gaan vliegen want als ze dit eenmaal uitgevonden hebben heb je een structureel probleem. Wij hebben een hengst gehad die deed dit zo erg, daar was geen land mee te bezeilen, die kon je alleen nog bij je houden door hem behalve aan het halster ook aan zn tong vervoeren, helaas.

En over het je ondersteboven lopen, ook al is het niet vekeerd bedoeld, zorg dat je hem voor je houdt als je naast hem loopt. Niet half achter je of pal met zn hoofd naast je, dan wordt je altijd van achter benaderd als ze rare sprongen maken. Zorg dat je ongeveer naast zn schouder loopt, dan zie je de meeste fratsen wel aankomen en kan je ook adequater reageren.

Whis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 21:30

Bedankt iig allemaal voor de tips, inderdaad het is strontvervelend. Ik heb er maar een hekel aan dat gesjor aan de hand, maakt me geen bal uit als ze wat enthousiast zijn, maar dan wel graag een beetje uit mn buurt.
Nog ff een vraagje: hetzelfde paard, maar ook een andere hengst hier op stal, knabbelen het liefst op de ketting als ze naar buiten worden gebracht.. is dit toelaatbaar of niet? Aan de ene kant zijn ze zo al knabbelend wel braaf meestal,maar als ze ff een uitspatting doen heb ik niets aan die ketting omdat hun die vast hebben..

Whis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 21:31

denicola schreef:
Die van mij had een periode dezelfde kwaal, alleen dan richting box. Had het halstertouw nog eens extra om de neus geslagen en als ie rustig bleef kreeg hij een beloning. Daarnaast wat grondwerk met hem gedaan, maar tis nu klaar. Belangrijk dat het paard op jou let ipv jij steeds op hem. Bloos
Suc7 ermee, want ik weet hoe vervelend dit is ! Knipoog

Nou en inderdaad daar zeg je wat: het is idd belangrijk dat een paard op mij let ipv ik telkens op hem, want soms moet ik hem echt tot attentie roepen zeg maar, dan is ie gewoon heeeeeel ergens anders mee bezig.

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:33

Ik zou het niet toelaten het knabbelen.. ik vind het ook gevaarlijk zo'n kettinkje in de mond, stel hij schiet weg dan kan de mond misschien beschadigd raken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:34

Mijn verzorgpaard doet dit dus ook héél erg.
Wat ik doe is met hoofdstel naar de wei brengen, hengstenketting durf ik niet omdat de gevolgen niet te overzien zijn als hij zich toch losrukt.

Ik pak hem heel kort vast (teugels onder keelriem door) en druk echt m'n elleboog in zijn nek. Zo blijft hij uit mijn ruimte, maar met zijn hoofd naar mij toe, en zo heb ik héél veel te vertellen.

Suscses ermee!
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 05-11-08 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

1Sigrid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:35

mijn verzorgpaardje heeft hier ook heel veel last van.
Hij gooit echt al zn gewicht tegen je in en draait met zn kont naar je toe en zn hoofd van je af en gaat dan rennen waardoor je dus ook lastig vast kan blijven houden. We hebben alles al geprobeerd en wat bij hem het beste werkt is - als je het optijd door hebt - zn neus stevig vastpakken voordat hij helemaal weggedraait is en hem dan terug trekken. Ik weet dat zn neus gevoelig is, maar op een andere manier houdt je hem echt niet bij je. Ik weet natuurlijk niet of dit ook voor jou paard geldt. Bloos

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:37

Nou en je zegt al, dan heb je geen controle als hij op het touw aan het knabbelen is. Knabbelen doet hij maar mooi in z'n eigen tijd.
Hij hoort echt meer respect voor je te hebben... en dus niet in je persoonlijke ruimte te komen. Wees daar consequent in, draai met halstertouw zodat hij echt niet in jou buurt komt en keurig op afstand van jou met je mee gaat richting wei.

kickassgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:38

Je kan ook de hengste ketting over de neus doen en dan ff trekke als hij weer weg sprint. Dit kan ook wel eens helpen.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:38

Ik heb ook zo'n lompe fries (al is hij dan ruin en maar 3 turven hoog, wel super sterk en lomp).
Ik ben 1 keer echt zo goed als meegetrokken/omver gelopen. Nu neem ik hem mee met een zweepje voor zijn neus, zodra ik voel dat hij sterker wordt, wapper ik er wat mee voor zijn neus, dan houd hij al in (hij is niet bang voor de zweep, maar houd in omdat er opeens iets voor hem wappert). Dan beloon ik hem uitbundig. Gaat hij echt, dan kan hij een tik verwachten met de zweep. Ik oefen ook heel veel met gewoon zo lopen (met zweepje) en dan een paar keer halthouden op commando 'ho', doet hij het, dan prijs ik hem de hemel in. Tegenwoordig heb ik mn zweepje er nog maar voor de sier bij.

edit: ik heb eerst geprobeerd om met het halstertouw rondjes voor zijn neus te draaien, zodra hij dan te hard ging, kwam zijn neus tegen het touw. Dat was de theorie, maar in de praktijk kreeg ik een lamme pols van het draaien en mijn paard werd er alleen maar heel zenuwachtig en dus nog drammeriger door.

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:41

Ga eens oefenen met aandacht spelletjes.

Neem stukjes appel mee en voer hem die zodra hij aandacht heeft voor jou.
Leidt hem dus af met die appel, loop een klein rondje door de wei en ga daarna gewoon weer naar stal.
Leer hem dat jij..althans de appel Knipoog veeeel leuker is dan jou rondsleuren.
Spreek op hoge vriendelijke toon tijdens het eten en wanneer hij aandacht heeft voor jou, zeg met een zware stem NEE als hij afgeleid is en probeer daarna dus gelijk weer zijn aandacht te krijgen door met een hoge toon te praten en hem weer te belonen met iets lekkers.

Succes ermee!

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:44

Naar mijn idee is dit niet a la minute op te lossen. Ik zou indien mogelijk hard met grondwerk aan de slag gaan om de verhouding tussen jullie zo wat duidelijker te krijgen. Hij moet jou duidelijk als de leider gaan zien. En als je hem naar de wei moet brengen steeds als hij je voorbij loopt van richting veranderen zodat hij weer achter je komt. Volgens de principes van NH moet je juist niet langs zijn schouder gaan lopen daar lopen namelijk de veulens ook (laagste in rang) maar wel ruim ervoor. Zwaai met je staart (touw) als hij te dicht bij je komt om hem achter je te houden (het is niet erg als je daarbij een keer met het touw zijn neus raakt) en verander van richting zodra hij je voorbij dreigt te steken.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:55

blue_sky schreef:
Naar mijn idee is dit niet a la minute op te lossen. Ik zou indien mogelijk hard met grondwerk aan de slag gaan om de verhouding tussen jullie zo wat duidelijker te krijgen. Hij moet jou duidelijk als de leider gaan zien. En als je hem naar de wei moet brengen steeds als hij je voorbij loopt van richting veranderen zodat hij weer achter je komt. Volgens de principes van NH moet je juist niet langs zijn schouder gaan lopen daar lopen namelijk de veulens ook (laagste in rang) maar wel ruim ervoor. Zwaai met je staart (touw) als hij te dicht bij je komt om hem achter je te houden (het is niet erg als je daarbij een keer met het touw zijn neus raakt) en verander van richting zodra hij je voorbij dreigt te steken.

Zijn allemaal prachtige theorieen, maar heb jij wel eens een springende vliegerige hengst naar de wei gebracht???, geloof me, die wil je dus niet ACHTER je hebben... hoe de rangorde e.d. dan ook mag zijn. Ben helemaal met je eens dat het een respect kwestie is, die je zeker een jong paard nog wel bij kan brengen, maar je moet ook aan je eigen veiligheid denken!!!!

Whis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 23:13

Inderdaad dit is puur een respect kwestie met deze man! Hij respecteert mij wanneer het hem uitkomt, maar dus niet als ie naar de wei moet haha. Heb hem net gelongeerd en daarna wat grondwerkoefeningen gedaan. Nu ben ik geen Natural en de oefeningen die ik doe, zijn ws ook niet echt volgens het boekje. Maar ik probeer hem middels lichte druk achterwaarts te laten gaan, zijwaarts en mij te laten volgen.. Ben ook heel consequent met "ho". Ook doe ik dit met regelmaat van de klok, dan ga ik met het wandelen over het terrein hier of door de bak en dan weer ff halthouden, loopt ie met voorbij, weer 3 passen terug.. naja ga zo maar door. Nu gaat dat prima, maarja het lijkt wel of ie zijn enthousiasme ineens alles weer vergeet als ie richting de wei gaat. En inderdaad het is geen pretje om achter een hengst aan te slepen, mag hopen dat ik hem nooit hoef los te laten, want er staan hier nog 2 hengsten.
Op dit moment is het nog niet zo dat er vreselijke gevaarlijke dingen gebeuren en dat ie echt uit zn plaat gaat, maar ik ben bang als ik dit niet tijdig ondervang er wel zulke problemen kunnen gaan ontstaan. Daarnaast moet het ook voor zijn eigenaren, die niet echte paardenmensen zijn, veilig zijn om hem buiten te zetten.

Oww trouwens, ws denken jullie: jemig wat traint die laat haha, maar ik zit hier in Amerika en daar is het 6 uur eerder vandaar...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 00:33

Toen mijn paardje dat een paar keer geprobeerd had heb ik een aantal keer een emmer met eten meegenomen. Zodra ze ging drammen en voor me probeerde te komen even rammelen met de emmer was voldoende om haar aandacht weer bij mij te krijgen. Na een paar keer lukte het ook zonder de emmer.

Wel heb ik er steeds voor gezorgd dat ze niet onderweg uit de emmer kon eten, maar pas als beloning in de wei die paar brokjes gaf die erin zaten. Het duurde niet lang voordat ze braaf meeliep en het gras als voldoende beloning zag voor haar braafheid. Telkens als ze naar de emmer dook heel hard EEEEEHH zeggen was voldoende.

Dearntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:57

ik heb het probleem opgelost emt snoepjes, en pitstops tijdens de weg naar de wei...bleef ze braaf staan kreeg ze een snoepje.... en nu loopt ze braaf mee Knipoog

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:11

Nu ben ik ook geen "Natural" hoor en heb ik inderdaad niet veel ervaring met hengsten. Maar mijn vorige paard dacht wel eens dat ie nog hengst was en is een keer letterlijk over me heen gelopen. Toen heb ik een tijdje les gehad van iemand in NH en hebben we de problemen op kunnen lossen. Toen hij bij me weg ging was hij zo braaf dat hij als kinderspringpaard kon dienen. Whis: voor een goede handleiding (zonder les dan) kun je terecht in het boek van Inge Teblick. Je vindt mij en bovengenoemd paard daar ook in terug (Let's Go).

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:45

Omdraaien en de andere kant op lopen! (van de wei vandaan) Dan weer stukje richting wei, begint hij weer te trekken?.. hup, 180 graden omdraaien, en desnoods die kant op stilstan.
Jij bent de baas:P jij bepaald thempo en waar hij heen gaat! Lachen
Succes!

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:25

Ha nou ik heb een ruin van 17 en hij doet dit al sinds het begin, ik moet er helaas om lachen.
kan hem niet meer opvoeden ... Bloos
Maar op belangrijke momenten luisterd hij gewoon! ja bij een hengst moet je indd wat strenger zijn!

Whis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 17:28

Gelukkig blijkt dit paard een hele snelle leerling haha, het gaat nu al stukken beter! Ws ben ik de 1e keer ff te laat geweest om hem te corrigeren en ja als ik gaat, hang ik er achter aan.. maar de laatste 3 dagen loopt ie als een mak lammetje mee en kan ik hem tijdig corrigeren als ie ff een sprint wil maken!

Heel erg bedankt voor de tips allemaal!