Achterhoef optillen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jet_Joey

Achterhoef optillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 20:17

Mijn pony is heel erg mak en lief, hij laat bijna alles toe en je kun hem overal aaien.
Ook zijn achterbenen kan ik aanraken/aaien/borstelen.
Nu heb ik het volgende probleem, ik kan zijn achterhoef niet optillen. Hij begint meteen zijn kont te draaien en wordt zelfs zo angstig dat hij probeert te trappen.
Hij is gewoon heel erg bang.
Voor heeft hij geen problemen en geeft hij ze meteen.
Heeft er iemand tips of ideeen om hem dit ook aan te leren?
Alvast bedankt.

Annesneisje

Re: Achterhoef optillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:33

VSW --> OPG.

Lindia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:27

Jeetje lijkt me erg lastig mijn pony tilt ze uitzich zelf allemaal al op

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:20

Let op dat als je de hoef op tilt hem niet uit balans haalt. Dus til de achterhoef (vooral de eerste keren) maar een keer klein stukje van de grond af. Weet dat het niet fijn voor jou zelf is, maar wel voor de pony. Als hij vertrouwd dat je hem niet om zal gooien kan je de hoef vanzelf hoger optillen. En vooral belonen zodra die hem stil een stukje omhoog heeft en rustig tegen hem praten.
Dit werkte bij mij in ieder geval! Succes.

(bij mij minishetjes zette ik mijn been gelijk aan die van hun, zodat ze ook niet uit balans raakten. maargoed ik kon/kan hun gewicht makkelijk hebben.)

Jet_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 18:20

als ik zijn been aanraak is er niets aan de hand.
Raak ik zijn been aan en vraag voet dan trekt hij hem helemaal omhoog en begint te draaien

Butty_Tex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:10

Mijn jaarling welsh heeft hetzelfde probleem. ze is zo bang als ik aan haar achterhand kom...? maar ze trapt dan en ze is enorm kwaad erna.. voor ik ze kocht is er nooit iets mee gedaan geweest..
is een erg vervelende zaak als de smid moet komen...

irisjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:03

ik weet niet of dit een oplossing is voor jou, maar mijn pony had precies het zelfde probleem! Ja we hebben het met een bezem opgelost. het klinkt vreemd, maar we zijn heel rustig (met een zachte bezem hoor!) over haar benen heen gegaan (terwijl ze met de ene kant van haar helemaal tegen de muur stond) en zo steeds elke dag even, tot dat ze niet meer naar de bezem trapte. toen gingen we voorzicht haar been over met de hand, en daarna probeerde we hem op te pakken, dat ging toen heel goed!
veel succes ermee, ik hoop dat je er wat aan hebt! Knipoog

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:17

@Butty_Tex

Wat doe je er aan of wat heb je er aan gedaan?

Mijn jaarling heeft hetzelfde probleem.. Kon eerst haar voorbenen ook niet optillen, nu wel, alleen haar achterbenen nog een probleem. Ik baal er wel van, maar volgens mij is het gewoon een kwestie van tijd en oefenen...

Jet_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 20:10

@Butty_Tex,
Bij mij is dat idd ook zo, voor ik hem kocht was er nooit wat met hem gedaan.
Nu is hij 1 x naar de smid geweest toen ik er niet bij was. *hij kon toen nog geen voetjes geven* Toch is hij toen voor en achter bekapt. Ik denk dat hij hierdoor heel bang is geworden.
Het is idd heel vervelend want mijn nieuwe smid heeft hem nu namelijk niet achter bekapt....dat doet hij pas als hij voetjes kan geven...

Van mijn nieuwe smid kreeg ik de tip om het been eerst op te tillen met een halstertouw, dit is veiliger voor jezelf.
Het been kan ik namelijk wel overal aanraken. Maar zo gauw ik vraag om hem op te tillen wordt hij panisch.