Ik verzorg mijn verzorgpony nu een ruime 5 jaar. Ze was toen net uit Ierland gekomen en redelijk angstig voor sommige dingen (mannen vooral!). Dit is sinds dien een stuk beter geworden.
Maar dat ze gaat hangen is altijd al wel een probleem geweest maar in niet zo erge mate. Vooral op onbekende plekken kan ze echt niet vaststaan. Als ik bijvoorbeeld op een wedstrijd was, hoefde maar iemand met zijn vingers te knippen en ze ging al hangen. Maar thuis op stal ging het goed. We hebben verschillende plekken waar we de paarden vast kunnen zetten waaronder bij de stal (boven), bij de stal (onder) en in de bak bij het hok waar de zadels inliggen. Bij al deze 3 plekken was er geen probleem, bij een andere, 4e, plek kon ze ook al niet vaststaan omdat ze ging hangen maar deze gebruikte ik amper.
Nu heeft ze in mei een veulentje gehad en is een aantal maanden op de wei geweest. Sinds eind september is ze weer terug op stal en sinds dien is ze wel veranderd. Ze stond in de stal onder (haar "normale" stal is de stal boven maar hier had ze ook al vaker gestaan) en daarnaast zette ik haar vaak vast zodat ik haar stal kon uitmesten en haar poetsen enzo. Nu ging ze steeds meer en meer hangen. Haar halster schoot steeds los of anders brak de klip van het halstertouw. Ze heeft ook wel eens een plank uit de stalmuur getrokken! Na zo'n hangactie wilde ze ook nooit meer in de buurtkomen van de stal maar wel 1,5 meter verderop grazen, wanneer ze eet is er niets aan de hand. maar ik kreeg haar met geen mogelijkheid weer in de buurt van de stal (ik was telkens alleen).
Ik vond dit erg vreemd maar nog vreemder werd het toen ze ook in de bak bij de zadels ging hangen! Hier heeft ze 5 jaar lang zonder enkel probleem vast gestaan! Maandag was echt het toppunt, ik had haar vastgezet en ik ging het zadel halen toen ik opeens gestommel hoorde, was ze weer gaan hangen en had ze de hele plank losgetrokken! (zeker 2 meter lang, 20 cm breed en 5 cm dik!) Paard in paniek want die had die plank nog aan haar halster hangen! Gelukkig niets gebeurd verder maar ik baal hier zo verschrikkelijk van!
Het is voor mij echt een raadsel! Er is niets veranderd in de situatie daar ik heb dus echt het idee dat ze me in de maling zit te nemen! Maar ik ben bijna altijd alleen daar dus zal het ook alleen op moeten lossen. Ik weet alleen niet zeker of het alleen in de maling nemen is of dat er echt iets is! Maar het vreemde is dat ze bij de stal (boven) niet hangt! Het einde is echt zoek als ze daar ook gaat hangen maar dat doet ze gelukkig nog niet! Vverschil is wel dat ze daar aan een ketting vast staat en dus het enige wat kapot kan gaan het halster is. Bij de rest staat ze aan een halstertouw en komt ze met hangen erg vaak los. Het is niet zo'n lichtgewicht paardje. En wanneer het touw niet losschiet dan doet de balk (en die is echt niet klein!) het wel!
Met rijden in de bak doet ze het super! Daar is geen verandering in te merken maar buiten is ze ook niet meer altijd even lief. 2 weken geleden haalde ik haar uit de wei en reed weg waar ze het niet mee eens was dus draaien, omhoog komen, niet vooruitgaan, echt dik in protest. Naast me loopt ze wel mee dus een stuk gewandeld en toen er weer op maar het is de hele tijd een ruzie geweest. Het uiteindelijk wel gewonnen gelukkig end e rit gemaakt die ik wilde maken maar ze was echt niet lief! Maandag nog een klein stukje buiten gereden en het ging dit keer wel goed gelukkig.
Maar ik ben een beetje radeloos en ik hoop dat jullie misschien wat tips hebben. Ik heb eigenlijk meer het idee dat ze over me heen aan t walsen is en gewoon niet wil luisteren maar ik vind het ook weer te riskant om haar zomaar (te) stevig vast te zetten want stel dat ze het wel om een reden doet dan zijn we misschien nog verder van huis! Ik weet het dus echt niet en baal er verschrikkelijk van!