Binnen hoeveel tijd paard terug naar vorige eigenaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Binnen hoeveel tijd paard terug naar vorige eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:12

Hallo allemaal,

Ik maak een topic voor een vriendin van mij diezelf niet op bokt zit maar met een probleem rondloopt.
Ze heeft enige tijd geleden ( paar maandjes ) een super paardje aangeschaft! Leuk dier, leuk te rijden en braaf.
Alleen nu stuit ze tegen problemen aan. Het dier laat zich niet meer rijden ( bokt al bij opstappen en als je er al op zit gooit ie je er binnen no time af ). Ik heb gekeken doormiddel van met mijn vingers lans zijn ruggegraat te gaan en hij kramp zijn rug wat in, dus ik dnek dat ie er last van heeft. Ook loopt ie regelmatig kreupel.
Met wandelen is hij ook niet meer te houden en bokt gericht naar je toe en heeft mijn vriendin daarbij al bijna het hoofd geraakt, dus hij begint gevaarlijke stunts uit te halen. Nu willen we foto's gaan maken of t iets met pijn te maken heeft oid.
Maar stel dat hij dus iets heeft wat er al een tijdje heeft gezeten ( en verzwegen ) wat dit veroorzaakt of als hij gewoon een * kronkel * in zijn hoofd heeft oid, vraag ik me af hoelang je na de aankoop de tijd hebt om hem terug te brengen naar zijn vorige eigenaar? Ik hoor verschillende verhalen van 2 weken tot 6 weken tot een half jaar? ( ik zelf dacht altijd 2 weken )
Weten jullie dat?

Mocht dit niet gaan da willen we na de uitslag van de foto's hem misschien naar een taringsstal brengen waar hij getraind kan worden om van zijn problemen af te komen. Hebben jullie hier enig ervaring mee?
Alvast bedankt, je zal me vriendin er erg bij helpen, want diep in haar hart wilt ze t paard niet kwijt, maar zoals nu werkt t ook niet.

Evelijn

Re: Binnen hoeveel tijd paard terug naar vorige eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:25

Het ligt eraan of ze het paard van een particulier of een handelaar heeft gekocht. Echter als ze het paard een paar maandjes leuk kon rijden zo ik niet meteen denken aan een gebrek wat verzwegen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:47

het paardje was altijd al wel pittig hoor dat wel, maar het word dus steeds erger en vervelender. Maar ze heeft t paard van een particulier

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:50

ik dacht dat het na tot 2 jaar na de aankoop een paard nog mocht terugbrengen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:50

hoe lang heeft je vriendin haar paard dan al? Misschien wel handig om te weten Lachen

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:55

Als ze er al leuk mee heeft kunnen rijden en niks aan gemerkt heeft een paar maandjes....denk ik niet dat ze hem nog kan terug geven...naar maanden........als je een paard koopt altijd een dierenarts na laten kijken voordat je de verkoop door laat gaan ,kost wel wat maar dan weet je zeker dat het lichamelijk niks mankeert tenminste als het om een wat duurder paard gaat .

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:55

Alexx schreef:
ik dacht dat het na tot 2 jaar na de aankoop een paard nog mocht terugbrengen.

dat is wel erg lang haha ik geloof 6 maanden,maar daar zijn de meningen over verdeeld,en het ligt er ook aan of ze het paard heeft laten keuren bij aankoop,pas als het een verborgen gebrek zou zijn,dan maakt ze kans,anders niet,het kan zijn dat het paard haar aan het uitproberen is hoor,krijgen ze allemaal na een tijdje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:57

ergen in augustus heeft ze hem gekocht geloof ik, vd zomer iig.
We laten dus foto's maken en misschjien dat we dan idd op een verborgen gebrek stuiten?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:57

@ Alexx ... tot 2 jaar na aankoop, ik dacht 6 maanden.
Heeft ze het paard laten onderzoek.. klinisch.. rontgen? Zo niet, dan is de kans dat ze hem terug kan brengen stuk kleiner. Dan heeft ze niet aan haar onderzoeksplicht voldaan.

Meer info: http://www.geocities.com/tesselpaard/aankoop.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:00

bij aankoop is dit paard niet gekeurt ( achteraf wel moeten doen maar das achteraf ). We gaan rontgen foto's laten maken nog bij de da, zo snel mogelijk

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:03

Dan zou ik er niet vanuit gaan dat de vorige eigenaars dit paard terug hoeven te nemen. Behalve als je vriendin kan aantonen dat ze van dit gebrek afwisten ten tijde van de verkoop.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:04

nogmaals: hoelang heeft je vriendin het paard al Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:07

Anoniem schreef:
ergen in augustus heeft ze hem gekocht geloof ik, vd zomer iig.
We laten dus foto's maken en misschjien dat we dan idd op een verborgen gebrek stuiten?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:08

Dan heeft ze het paard al 3 maanden dus... Een verborgen gebrek of gebrek aan ervaring/opvoeding?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:09

Evelijn schreef:
Dan zou ik er niet vanuit gaan dat de vorige eigenaars dit paard terug hoeven te nemen. Behalve als je vriendin kan aantonen dat ze van dit gebrek afwisten ten tijde van de verkoop.

hmm ok Lachen we vragen iig gegevens op van de da van de vroige eigenaar Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:09

zap schreef:
Dan heeft ze het paard al 3 maanden dus... Een verborgen gebrek of gebrek aan ervaring/opvoeding?

ik dnek een verborgen gebrek, maar dat moeten we eerst laten onderzoeken dan

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:12

Heeft je vriendin zelf wel eens naar haar zadel laten kijken? Klinkt voor mij eigenlijk voornamelijk als een rugblessure..

Zonder die keuring heb je geen poot om op te staan, ik betwijfel of ze hem kan terug brengen. Heeft ze wel een koopovereenkomst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:18

nee geen overeenkomst zover ik weet

Wel zijn we enige tijd na de koop al op onderzoek geweest en hebebn we ook contact gehad met vorige eigenaar.
We zijn via internet aan informatie gekomen dat zij het paard op hoefbevangenheid heeft laten behandelen. Het paard liep ook op ijzers bij aanschaf en er is specifiek naar gevraagt of dat een mediche reden had of niet. Er werd gezegt van niet.
We vonden ook dat t paard na het werk regelmatig kreupel liep ( wat nu dus ook het geval is ). Dit staat allemaal op internet omdat zij hier ook om advies over heeft gevraagt ( vorige eigenaar dus ). Dit is allemaal bij verkoop niet gemeld. We hebben na het ondekken van dit contact met haar opgenomen en haar hier mee geconfronteerd en zegt ze dat t geen bevangenheid was ( overigens hebben we dit nooit terug kunnen vinden ) w zijn dus een beetje bang dat t bevangenis en dat hij vanwege pijn aan zijn hoeven zijn rug spant ofzo?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-11-08 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:19

6 maanden als hij bij een handelaar vandaan komt
2 weken bij een particulier

en alleen als hij gekeurt is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:21

het is dus particulier gegaan

waarom heeft dat zo groot verschil tussen handelaar en particulier?

en hijs niet gekeurt

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:05

Omdat er van een handelaar verwacht wordt dat deze voldoende kennis in huis heeft dat die bepaalde zaken herkent zeg maar. Tis beroepsmatig. Vandaar het verschil in tijd.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:38

2jaar zei mijn veearts, en dat is erg vervelend voor handelaren ja. 2weken lijkt me heel kort, zeker als er verborgen gebreken aanwezig zijn.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:46

Als ik haar was zou ik zo snel mogelijk alle informatie uitprinten.
Daarna zou ik een dierenarts, fysio, tandarts, zadelmaker en hoefsmid laten komen om het paard te onderzoeken op lichamelijk ongemak.
Mochten daar ernstige onoverkomelijke gebreken uitkomen die voor de verkoop ook al aanwezig waren dan zou ik de vorige eigenaar een aangetekende brief sturen met wat er is geconstateerd en dat je vriendin het paard terug wil brengen.
Het is zeker aan te raden juridisch advies in te winnen van bv rechtsbijstand.
Het kan natuurlijk ook zijn dat het paard haken op de kiezen heeft, het zadel niet past, er een wervel niet goed zit of dat het paard door de nieuwe hoefsmid anders beslagen is waardoor het niet fijn loopt. Dat zijn zaken die vrij eenvoudig te verhelpen zijn en waarmee je niet hoeft aan te komen bij de vorige eigenaar. Dat het paard lastig te hanteren is ligt aan de nieuwe eigenaar of aan het lichamelijk ongemak. Een nieuw paard gaat altijd zijn grenzen opzoeken, vraag hulp van een deskundig persoon. Mocht blijken dat het paard echt te hoog gegrepen is voor je vriendin (vraag het aan de deskundige) dan zal ze er een nieuwe eigenaar voor moeten zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:14

bedankt voor alle info, hier kunnen we veel mee Lachen