Jaarling erg nerveus bij wandelen in nieuwe omgeving.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

essiedepessie

Jaarling erg nerveus bij wandelen in nieuwe omgeving.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 10:48

Gisteren ging ik een stukje wandelen met Morris, wandelen houdt in dit geval in: de oprijlaan af en weer terug lopen.

Dit had hij nog nooit gedaan, hij begon helemaal te snurken en nerveus te dribbelen. Dus hem even laten rondkijken en stilstaan en rustig weer terug gelopen.

Eenmaal terug op het terrein was er iemand aan het rijden in de buitenbak, en iemand aan het longeren in de roundpen, deze sloeg dus af en toe met de zweep.

Meneer begon te springen en echt keihard te snurken, ik heb het niet eerder zo hard gehoord geloof ik. Clown
Toen ik hem los gooide in de paddock ging die echt helemaal uit zijn plaatje.

Iemand hier ervaring mee?
Laatst bijgewerkt door essiedepessie op 03-11-08 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

hoogendroog

Re: Jaarling erg nerveus bij wandelen in nieuwe omgeving.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:49

Zet dat dier toch gewoon in een weiland. Problem solved.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 10:51

Nuttige post!

Voor de info, overdag staat hij gewoon buiten. Een beetje omgangsvormen mag hij wel aanleren en daarom komt hij gewoon in handen. Zodat hij netjes leert meelopen en voetjes geven etc.
Laatst bijgewerkt door essiedepessie op 03-11-08 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:54

Het is nog een jong die wat waarschijnlijk nog maar weinig gewend is.

Dat zal in de loop van de tijd wel makkelijker worden. Gewoon oefenen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:55

essiedepessie schreef:
Nuttige post!

Ja, toch wel.... wel voor een jaarling. Maar waarschijnlijk heb je hem verder gewoon lekker buiten lopen?

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:55

Heel nuttig ja...

Maar je geeft jezelf al een hele goeie tip Knipoog :

Citaat:
Ik ga natuurlijk niet opgeven dus ga gewoon iedere dag dat rondje lopen net zolang tot ie het geen klap meer aan vindt.

Blijf zelf rustig, doe een lange lijn/leadrope aan z,n halster en geef 'm een beetje ruimte als hij denkt dat hij moet vluchten. Zo kun je zelf ook veilig afstand nemen. Ik denk dat hij het over een paar dagen wel prima vind allemaal Haha!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:57

Paardje vind het gewoon spannend, is onbekend voor hem, dat hij daarna nog even snurkte is gewoon ontladen, waarschijnlijk vond hij de laan dusdanig spannend dat er nog spanning in het lijf/koppie zat toen je weer op het erf kwam, klappende zwepen zijn dan ook heeeeeeeeel spannend natuurlijk. Gewoon zelf rustig blijven en vanaf nu regelmatig die laan op en neer wandelen, laat hem maar lekker overal naar kijken, vind ie b.v. een vuilnis bak eng, neem hem dan mee ernaar toe en laat hem er van dichtbij naar kijken/snuffelen. Gewoon laten zien dat er helemaal niks engs aan is. evt kan je een ervaren paard ff voor laten lopen zodat hij daar steun aan heeft en ziet dat er niets engs is

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 10:59

EeCee schreef:
Heel nuttig ja...

Maar je geeft jezelf al een hele goeie tip Knipoog :

Citaat:
Ik ga natuurlijk niet opgeven dus ga gewoon iedere dag dat rondje lopen net zolang tot ie het geen klap meer aan vindt.

Blijf zelf rustig, doe een lange lijn/leadrope aan z,n halster en geef 'm een beetje ruimte als hij denkt dat hij moet vluchten. Zo kun je zelf ook veilig afstand nemen. Ik denk dat hij het over een paar dagen wel prima vind allemaal Haha!

Zo doe ik het inderdaad ook....

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 11:01

Even offtopic eecee, is dat veulen van vandalls gold cream? Daar hebben wij ook twee jaarlingen van op stal staan. Een palomino en een smokey black... Leuk is die van jou!

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:40

JAAAAAAA! Haha! Haha! Wat leuk dat jij er ook een paar hebt staan Haha! Heb je ze van Louise gekocht? Het zijn echt schatten Pling

Enne, ontopic: Toevallig Knipoog heb ik met hem gister een mini-wandelingetje gemaakt, vondtie ook héél spannend, hoor! Gelukkig heb ik 'm een gedegen imprinttraining gegeven vanaf het moment dat hij opgedroogt was. Hij denkt nog steeds dat ik veeeel sterker bent dan hem Cool Na een minuutje stress (zwaan met uitgespreide vleugels) wordt hij vanzelf weer rustig en volgt hij me weer netjes Haha!

brenda13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:29

hallo, ik zou dus regelmatig een wandelingetje maken , niet te lang maar laat hem wennen aan vreemde geluiden en andere zaken, als hij ziet dat er niks ers gebeurt zal het vanzelf beter gaan, zelf moet je ook proberen om ontspannen te zijn, paarden voelen volgens mij precies aan hoe jij je voelt en gedraagt, mijn ervaring met hoe je hem vast moet houden is dat je moet zorgen dat je paard naast je moet blijven met zijn schouder pal naast je, geef je hem teveel ruimte als hij in paniek raakt dan neemt hij plotseling de benen en als je halstertouw dan te lang is maakt hij snelheid en sleurt hij je achter zich aan, hij zou je dan ook een trap kunnen geven want je hangt dan ergens bij zijn billen, kort vasthouden zodat je zijn hoofd en nek om kan trekken zodat hij een rondje om je heen moet maken en hij je niet kan trappen met de achterbenen, wij hebben ook een wildebras die als jaarling raar uit de hoek kon komen .
nu is ze gelukkig aardig rustig en vol vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:33

Je kunt ook niet verwachten dat een veulen wat never nooit weg is geweest van 'zijn' terrein gelijk met een gerust hart een rondje rond de straat gaat lopen Knipoog Dat heeft tijd nodig. Laat hem rustig wennen aan de 'vreemde' omgeving, en doe zelf gewoon alsof het allemaal doodnormaal is. Ook als hij zich helemaal druk staat te maken. Succes!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:01

in de wei zetten en paar jaar met rust laten, voetjes geven en beetje mee knommel en halster om en af moet ie al geleerd hebben zoiets doe je in de eerste paar maanden.
als ze in de opfok staan leren ze genoeg en zien meestal ook veel. komt goed beestje is nog heel jong

Dorien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:23

Is dit de eerste keer dat die verder komt dan de stal of niet?
Misschien ligt het daaraan.
succes

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:25

Normaal gedrag, wordt vanzelf beter als ze meer dingen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:27

Normaal en gezond gedrag voor een eenjarige, ik zou me eerder zorgen maken als elke reactie uit was gebleven. Dit gedrag is een teken dat er tenminste leven in zit.