Erg zure merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roosbananas

Erg zure merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 22:11

Hey bokkers,

Sinds een maand ben ik verhuist naar een stal waar mijn paard meer sociale contacten heeft. Nu komt ze meer op de wei en staat ze in een open stal waar ze (weliswaar gescheiden met tralis) haar buurman altijd ziet staan. Haar buurman is niet zo zeer het probleem, maar wel de paarden die passeren én voor haar stal blijven staan. Mijn merrie stamt dan heel haar stal bij elkaar. Aangezien ze vlak bij de binnenpiste staat en er zo'n 70 andere stallen zijn, gebeurt dit wel vaker per dag.
Ze heeft hierdoor al eens gekreupeld en dat wil ik natuurlijk vermijden. Ik dacht dat het wel ging beteren met de tijd, maar blijkbaar dus niet.
Is er een manier dat je dit gedrag kan tegengaan of is dit gewoon zo en zal het altijd zo blijven?

Aline_17

Re: Erg zure merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:57

Misschien is de oplossing om toch een stal te zoeken waar minder paarden staat, want als ik het zo lees word je merrie dus gestresst van al die andere paarden, en het gaat al best ver als ze er al kreupel van wordt!
Misschien kun je het nog even aanzien omdat een maand natuurlijk nog niet zo lang is...
Verder zou ik niet weten wat je er aan zou moeten doen!
Succes ermee!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:44

Mischien vragen of je een box die niet in de looproute en wat afgelegen ligt kan krijgen voor je paardje? Ruilen met iemand? En anders verhuizen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:54

Idd, is er niet een box vrij op een wat rustiger gedeelte op de stal waar je nu staat? Er is maar vrij weinig tegen te doen denk ik. Jouw merrie laat duidelijk merken dat ze het niet leuk vind met al die drukte om haar heen dus het handigste zou dan een andere box zijn.

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 10:38

Ik denk dat er iets misbegrepen wordt.
Mijn merrie valt enkel aan als het paard er een tijdje blijft staan.
Passeren doet haar niks.
Verder had ze vroeger deze kuren tijdens het rijden ook, maar nu geeft ze een niks om.

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:46

Misschien moet je dan gewoon een andere stal daar zoeken, waar niet zo veel paarden staan en langs komen lopen. Een paard op de manege waar ik rij, heet dus Hanna en is ook een erg zure merrie. Als er een pony/paard langskomt begint ze te bokken tegen de muur :s. Maar dan kalmeer je haar, door in haar stal te gaan staan. En als ze dan nog niet op houd dan doe ik dat geluidje van: Eh! Misschien weet je nu niet wat ik bedoel, maar dat is zo'n geluidje dat ze dan wel even stil is. Lachen

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:12

Als je paard bij de binnenpiste staat, ligt het voor de hand dat er regelmatig iemand met zijn paard wacht voor haar box.

Zelf zou ik toch maar vragen of ze naar een andere box mag, waar dit probleem zich niet, of in elk geval minder, voor kan doen.

Misschien wil er wel iemand ruilen met je?

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 16:48

Ik heb niet graag dat ze verhuist van stal omdat dit 1 van de grootste stallen is. Degene met even grote en zelfs nog grotere stallen zie ik niet meteen ruilen.
Mijn vraag was trouwens of er iets aan dit gedrag te doen is en daar heb ik nog geen antwoord op gekregen.
Ik trek verder m'n plan wel.

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 16:48

Oja.. als ik er bij staat doet ze weinig tot niets Knipoog

Seefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:20

Mijn merrie doet dit ook als anderen aan haar stal staan.
Misschien gewoon even vragen of ze hun paard aan een andere stal willen zetten?
Geef ze voldoende hooi zodat ze bezig blyft,
dan doet myn merrie het minder.
Veel succes!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 01:58

roosbananas schreef:
Mijn vraag was trouwens of er iets aan dit gedrag te doen is en daar heb ik nog geen antwoord op gekregen.

Zo heb je een beetje een kort lontje. Mensen proberen je te helpen en de enige oplossing is volgens mij ook dat je paard in een andere box komt te staan waar er niet zo veel paarden voor haar stil blijven staan. Ik zou liever zien dat mijn paard rustig en gelukkig op stal staat dan dat ik een grotere box heb.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 02:03

mijn pony deed het ook.
oplossing was even een touw bij zijn stal voorlangs te knopen zodat hij niet uit zijn stal kon komen om te bijten.
verder gewoon negeren.

jouw paard heeft haar persoonlijke ruimte en als daar dan een ander paard in stapt word ze dus boos.
kun je mee gaan denken over waarom ze dat nou eigenlijk doet en het probleem bij de wortel aan te pakken..
dus dat jouw dier daar niet lekker stat en ze aangeeft dat ze meer ruimte om zich heen hoeft...
of je negeert het zoals ik toen deed en knoopt even iets voor haar stal langs zodat ze er minder last van heeft..
da's mijn mening Lachen

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 02:08

monsera schreef:
roosbananas schreef:

Zo heb je een beetje een kort lontje. Mensen proberen je te helpen en de enige oplossing is volgens mij ook dat je paard in een andere box komt te staan waar er niet zo veel paarden voor haar stil blijven staan. Ik zou liever zien dat mijn paard rustig en gelukkig op stal staat dan dat ik een grotere box heb.

Dus dan prop ik m'n paard gewoon in een box van 2,75 op 2,75m, want dat zijn de enige stallen die nogvrij zijn? Mijn paard meet overigens 173cm dus nee daar maak ik haar niet blij mee en haar benen nog minder denk ik dan. Nogmaals ik kan m'n paard niet kan stal verhuizen en dat is dus geen oplossing. Zo ver was ik zelf al gekomen.
Momenteel probeer ik op het moment in te grijpen als ze dit doet. Blijkbaar toch met succes. Het probleem is dat ik niet 24/7 bij haar kan zijn.

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 02:10

ellepel schreef:
mijn pony deed het ook.
oplossing was even een touw bij zijn stal voorlangs te knopen zodat hij niet uit zijn stal kon komen om te bijten.
verder gewoon negeren.

jouw paard heeft haar persoonlijke ruimte en als daar dan een ander paard in stapt word ze dus boos.
kun je mee gaan denken over waarom ze dat nou eigenlijk doet en het probleem bij de wortel aan te pakken..
dus dat jouw dier daar niet lekker stat en ze aangeeft dat ze meer ruimte om zich heen hoeft...
of je negeert het zoals ik toen deed en knoopt even iets voor haar stal langs zodat ze er minder last van heeft..
da's mijn mening Lachen

Ze kan niet naar buiten kijken dus van bijten heb ik geen last. Haha! Het enige wat ze doet is stampen/bokken. M'n vader gaat nu een soort van rubbere mat aan de randen hangen zodat de schok wat opgevangen wordt. Lachen
Verder nog even afwachten, moest ze nog zo'n gedrag vertonen, gaan we bij de eigenaar voorstellen om een deel buurman en voorkant af te schermen. Hopelijk werkt dat dan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 02:13

ohw sorry niet goed gelezen,ikdacht even dat je paard ging bijten.
maar ze staat alleen maar wat te stampen dan?

ook negeren,hoe meer aandacht jij er aan besteed,hoe meer aandacht zij krijgt als ze dat gedrag vertoond.
rubberen matten is heel goed,wij deden vroeger wel gewoon tapijt tegen de stalwand aan timmeren haha dat is veel goedkoper Knipoog

en inderdaad kijken of je iets kunt afschermen zodat ze wat meer privacy heeft kan dan best helpen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 02:16

hoe is ze rond de hengstigheid trouwens?

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 02:27

Dat heb ik nog niet meegemaakt op de nieuwe stal. Gelukkig? Haha!
Is tapijt even goed? Dat lijkt me zo dun?
Ja ze stampt enkel. Soms haalt ze ook uit door bijten, maar dan ziet ze al snel tralis Clown en dan moet het paard al heel dicht staan. Tong uitsteken

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:23

Bij onze zure dame werkt een jolly-bal aan het tralies erg goed. Sinds de jolly-bal er hangt probeert ze bij passeren of stilstaan voor de box gewoon de jolly-bal op te eten, ze bijt er heel hard en gemeen in met haar oren in de nek... Het is zowel voor haar als voor ons prettiger dan in het tralies bijten of de wanden eruit proberen te slaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:27

ellepel schreef:
.

Precies....... jouw paard doet niks anders dan vertellen aan al die paarden dat ze vooral uit haar ruimte moeten blijven.........

Dus rustigere ruimte voor haar creeeren Lachen

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:35

KiWiKo schreef:
ellepel schreef:
.

Precies....... jouw paard doet niks anders dan vertellen aan al die paarden dat ze vooral uit haar ruimte moeten blijven.........

Dus rustigere ruimte voor haar creeeren Lachen

Mee eens.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:46

En je kunt de andere eigenaren vragen of ze kunnen proberen voor of na jouw box te wachten. Ik weet je of er vergaderingen zijn met alle pensionnemers? Als je het vriendelijk vraagt willen de meesten vast wel meewerken.. Overigens moet ik heel eerlijk zeggen dat me de beste oplossing verhuizen lijkt maar als dat niet kan dan zou ik dit vragen (en als toevoeging een vriendelijke geformuleerd bordje aan je stal).