dondersteen!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fuego3

dondersteen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 14:58

Sinds 2 jaar zijn we verhuisd met onze pony naar een pension stalling (hij was toen ongeveer 2 jaar).
Wij (mijn vriendin en ik) hadden hem toen net een paar maanden en hij was vrij dominant maar dat trok snel bij en hij werd steed liever en begon de dingen steeds beter te begrijpen.

Eenmaal op de nieuwe pension stal aangekomen is hij overdag op de wei gekomen met 2 andere paarden van ongeveer zijn eigen leefdtijd Knipoog , een haflinger ruin en een quarter merrie. Het was nog even kijken of het goed zou gaan omdat de pony soms vrij dominant gedrag vertoon tegen over andere paarden , maar op wat ruige stoei party'tjes leek het goed te gaan, en we wilden ook niet te snel ingrijpen het moet even uitgevochten worden ( uiteraard onder toezicht en als de mogelijkheid zich aanbied). We zijn nu 2 jaar verder en ze staan nog bij elkaar en ze zij erg opelkaar gestelt , maar toch is er nog steeds geen rust in de groep het gedonder gaat maar door en af en toe houd ik mijn hart vast. En moet eerlijk zeggen dat de aanstichter van de onrust 9 van de 10 keer bij mijn pony vandaan komt.
Nou is de haflinger ruin niet zo onder de indruk en begint vol goede moet weer aan een nieuw party'tj matten maar de merrie is het soms zo zat om op gejaagd te worden , ook is zij blind aan 1 oog dus ze heeft al iets minder zicht. Dus zetten we haar als mijn pony weer zo'n bui heeft een paar uur apart(vind ze heerlijk Dromen ).
Omdat er soms raake klappen vallen vraag ik mijn af ,moeten we dit wel zo laten staan Frusty ? komt de rust nog in de groep? heeft het wel zin om in een grotere groep te zetten met meerdere oudere paarden die hem meer op zijn nummer zetten? of is het goed voor hem om zelf eens een maand als buiten beentje te leven? of moet ik gewoon accepteren dat hij zo is en zo zal blijven? echt vals is hij niet maar je zou het stoeien tot het uiterste kunnen noemen!

fuego Haha!

Palmera

Re: dondersteen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:19

Ik denk dat hij gewoon een tijdje bij een paard moet staan dat niet van hem onder de indruk is, en hem een paar keer flink op zijn flikker geeft. En dan gewoon een paar weken zo laten staan. Dan leert hij dat gejaag wel af. En misschien is het wel goed om dat paard/pony er dan ook in de groep bij te zetten. Grote kans dat de rust dan wel terug keert. Wat zo te lezen voor die merrie wel fijn zou zijn....

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:32

fuego3 schreef:
Eenmaal op de nieuwe pension stal aangekomen is hij overdag op de wei gekomen met 2 andere paarden van ongeveer zijn eigen leefdtijd Knipoog

Daar zit een groot deel van het probleem. Hij heeft bij leeftijd genootjes gestaan. M.i. zouden de dominante jonge paarden in een groep met oudere moeten staan, dan worden ze nl. opgevoed. Als ik de kans zou hebben om hem nu nog in een gemengde groep te zetten, met het liefst minimaal 1 flinke dominante merrie, zou ik daar zeker voor kiezen.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:23

gewoon een ouder dominant paard samen met hem zetten, zo word het hem ook eens goed duidelijk gemaakt wat wel kan en wat niet Tong uitsteken

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 18:57

aslo schreef:
fuego3 schreef:
Eenmaal op de nieuwe pension stal aangekomen is hij overdag op de wei gekomen met 2 andere paarden van ongeveer zijn eigen leefdtijd Knipoog

Daar zit een groot deel van het probleem. Hij heeft bij leeftijd genootjes gestaan. M.i. zouden de dominante jonge paarden in een groep met oudere moeten staan, dan worden ze nl. opgevoed. Als ik de kans zou hebben om hem nu nog in een gemengde groep te zetten, met het liefst minimaal 1 flinke dominante merrie, zou ik daar zeker voor kiezen.[/quote

ja eigelijk heel zijn leven met leeftijdgenootjes idd, daarom wilde ik ook mischien tijdelijk voor een grotere en gemengde groep qua leeftijd kiezen , maar vraag me af of dat niet link is om te doen een kleine pony tussen de paarden, hij is namelijk geen opgevertje? en ben ook wel weer bang dat de grotere paarden hem mischien verwonden.

miek77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:58

ik zou ook voor de gemengde groep gaan zodat hij opgevoed gaat worden door de oudere paarden en het kan geen kwaad hoor een pony tussen de paarden
bij ons staat alles bij elkaar van paard tot shet en van alle leeftijden en zo voeden de oudere de kleintjes op en dat is alleen maar goed
Ze hebben bij ons ook wel eens wondjes van het stoeien of vechten maar daar krijgen ze niks van

gr