eenkennig paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariel1

eenkennig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 15:14

mijn paard lijkt me wel eenkennig, of heeft iemand hier een andere verklaring voor.

in het begin hebben wij ook wat strubbelingen gehad, maar dat is nu allemaal goed.

nu probeerd hij steeds mijn partner uit, beetje dreigen en proberen te bijten.
ook hadden we laatst een week iemand op visite, eerste dagen geen probleem,
maar aan het eind van de week was het mis.
als iemand me helpt met zadelen (of iets) is hij ook altijd heel vervelend naar
diegene toe.

is dit nou eenkennigheid, of wat?

dorientjuh

Re: eenkennig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:42

Dat is dominantie.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:43

idd die persoon moet gewoon stevig in z'n schoenen staan en duidelijk groot maken en aan het paard laten zien dat hij niet de baas is maar de mens. Is natuurlijk gedrag wat je veelal zelf in de hand hebt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:44

ik herken het voor een gedeelte wel. 1 van mijn merries is bij vreemde 'lastig 'met zadelen en poetsen. meer zenuwachtig.
naar mijn weten juist omdat ze onzeker is en die ander niet kent. Vind dit geen dominantie hoewel zij wel dominant is.

Dreigen en bijten daarintegen wel, mijn paard heeft mij niet te bijten en bij haar opvoeding hoort ook dat zij anderen dus ook niet mag bijten. (gelukkig doet mijn merrie dit niet Lachen )

maaike_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:42

Idd.

Onzekerheid
maar bijten en proberen te happen is ook uitproberen en dominantie.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:45

Nee...jammer voor jou, maar dit heeft niets met eenkennig te maken. Jij staat steviger in je schoenen dan je partner en bent duidelijker naar je paard toe. M.a.w jij bent de leider en je partner is een "onderdaan"

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 20:30

aerdenhout1 schreef:
Nee...jammer voor jou, maar dit heeft niets met eenkennig te maken. Jij staat steviger in je schoenen dan je partner en bent duidelijker naar je paard toe. M.a.w jij bent de leider en je partner is een "onderdaan"

ik vraag me gewoon af waarom hij dat doet, en "jammer voor mij" waarom zou dat jammer moeten zijn.
ik zou liever zien dat hij gewoon normaal tegen anderen zou doen, wel zo prettig voor iedereen, toch!?

misschien is het wel zoals eerder iemand schreef "dominantie"

maar hij doet het ook wel bij (echte paardenmensen) die wel zeker tegenover
een paard stevig in hun schoenen staan, dus ja, ik weet het niet zo goed.

Anne_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:34

Ik heb nog nooit een paard meegemaakt dat echt een kennig is maar ik denk dat het best wel kan als je er een goede band mee hebt!
Wel hechte veel paarden zich snel aan mensen dus dat zou het ook kunnen zijn denk ik .

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:37

mijn paard is dus echt eenkennig, ze wordt niet gemeen naar andere toe, maar ze wordt dan wat nerveus.
gewoon knuffelen en aaien is prima. maar met werken, moet ze toch even iemand kennen.
in jouw geval al het idd dominantie zijn en uitproberen

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:16

jou paard is gewoon gigantisch dominant

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:22

dominatie
Heb hier ook zo'n draak. doet het alleen onder het zadel en negeert je vooral in de wei. Onder het zadel ga ik de strijd met haar aan, even duidelijk laten zien waar de grens ligt. Dit mag wel en dit mag niet. En in de wei laat ik haar lekker haar eigen ding doen. Als ze zou gaan buiten enzo, dan zou ik er voor zorgen dat ik even duidelijk de baas ben. Bijt terug heel hard in het oor ofzo. werkt altijd prima. En verder groot maken en duidelijk laten zien dat dat hij niet de baas is. Jij kan het wel steeds oplossen, maar je partner zal het in mijn ogen zelf moeten doen. Even duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is. Bij die van mij is het altijd snel over als ze maar even weet wat de gevolgen zijn. Succes

en komt dominantie niet altijd voort vanuit onzekerheid? waarom wil je anders grip op de situatie hebben?

En eenkennigheid komt ook voor hoor, die van mij is dominant en 1 kennig. Moet daar niet 5 verschillende mensen op laten rijden want dat gaat mis. Structuur, duidelijkheid en vastigheid is belangrijk in mijn geval

Dorien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:01

ik herken het wel een beetje.
De mijne doet het niet in de stal of omgang.
Maar met rijden doet die data wel.
Ik zal gewoon af en toe andere mensen op laten uitstappen of instappen bijv.

succes ermee!

mausjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:05

eenkennigheid herken ik ook wel. Je hebt een band met je paard en je bent zelf de dominante en je paard is de onderdanige! En bij anderen is ie het aan het uitproberen denk ik! Haha!