HELP mijn paard (ruin) valt andere ruin aan!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pebblesther

HELP mijn paard (ruin) valt andere ruin aan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 13:12

Hallo,

Ik zit met een probleem:
Mijn paard staat nu sinds 4 maand op een nieuwe stal. Overdag staat hij in de bak met 3 merries. Dit gaat hartstikke goed samen.
Nu is er één merrie weg gegaan en daarvoor in de plaats is een friese ruin gekomen. We hebben ze gister voor het eerst samen in de bak gedaan maar dit ging helemaal mis! Zodra hij in de bak kwam begon Sam (mijn paard) meteen met het in elkaar trappen van de friese ruin. Hij viel hem constant aan maar de fries kon geen kant op in de bak. Nu heeft het friese paard ook al een afwijking aan zijn been (had ie al) maar daardoor kan hij ook niet terug trappen. Uiteindelijk is hij op de grond gevallen door de draden van de bak heen. Sam is dus ongelovelijk jaloers als een andere ruin bij zijn merries is.
Het gekke is dat er op stal niks aan de hand is. Sam staat naast de ruin op stal en ze snuffelen wel aan elkaar maar dan heeft Sam gewoon steeds z'n oren naar voren en trapt niet.

Hij heeft eerst 2 maand in het weiland gestaan met andere merries en toen daar een nieuwe ruin bij in kwam was het precies het zelfde. Die ruin heeft hij helemaal kaal gebeten en die was zo bang dat hij over de hekken sprong naar zijn stal toe. Na ongeveer 2 weken samen in de wei met de merries heeft Sam hem toen geaccepteerd in de kudde en waren ze gewoon vriendjes. Maar daarvoor heeft hij wel dagen lang achter hem aan gezeten en getrapt en gebeten.
De eigenaar van dit friese paard durft het echter niet aan om haar paard bij Sam in te zetten (wat ik me best kan voorstellen).

Hebben jullie een oplossing hoe ze toch bij elkaar kunnen? Want het is nu wel lastig, nu moeten we steeds wisselen met paarden in de bak.

Alvast bedankt!

ellepelJarig

Re: HELP mijn paard (ruin) valt andere ruin aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:51

denk dat je uit veiligheid voor dat andere paard toch moet wisselen.

als het niet gaat dan gaat het niet he?
niet alle paarden kunnen bij elkaar.
wij hebben ook opgesplitste groepen op stal omdat er een paar paarden bij zijn die elkaar niet aardig vinden.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 19:56

ellepel schreef:
denk dat je uit veiligheid voor dat andere paard toch moet wisselen.

als het niet gaat dan gaat het niet he?
niet alle paarden kunnen bij elkaar.
wij hebben ook opgesplitste groepen op stal omdat er een paar paarden bij zijn die elkaar niet aardig vinden.

Ja dat is waar inderdaad, je moet wel aan de veiligheid denken.
Maar er is nog een paard (merrie) die absoluut niet bij de groep komt omdat ze de andere paarden ook helemaal schopt en slaat enzo. Die eigenaar van dat paard komt ook maar 1 keer per maand ofzo dus dat paard krijgt nooit aandacht dus misschien is die wat jaloers op de andere paarden dat ze het daarom doet. Die kan bij geen één paard in dus die staat al appart. En dan moeten de anderen ook appart. Dus dan krijg je op een stal waar 5 paarden staan 3 groepen terwijl het het mooiste zou zijn als ze samen konden of 2 groepen.
Maar niks aan te doen, veiligheid gaat voor alles.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:06

ohw kan die merrie niet met de ruin samen?
zou misschien het ideale koppel zijn. Tong uitsteken

een bak is maar een kleine ruimte he?
een weiland is vaak groot en daar kunnen ze bij elkaar vandaan lopen uit de ruimte van het meest dominante dier.
in een bak kan dat simpelweg niet.
dan zul je toch moeten uitzoeken welke dieren het beste bij elkaar kunnen

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:10

bekend probleem....mijn ruin is ook een heel dominant type. Hij staat nu met alleen ruinen, dat gaat goed (al is het met een nieuwe altijd even opletten). Als je er een merrie tussen zet, gaat het heel erg mis. Hij claimt de merrie, verandert in een hengst en jaagt alle andere ruinen bij haar weg. Ik denk dat jou ruin ook geen ander mannelijk dier bij zijn dames verdraagt...

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 20:11

Ja daar heb je ook weer gelijk in. Toen in het grote weiland met die andere ruin ging het nog wel omdat die weg kon rennen maar een kleine bak is te gevaarlijk.
Dan maar zo oplossen.
En nee, ik denk niet dat die merrie bij die andere ruin kan (die is tegen andere paarden echt gemeen) maar zou een mooie oplossing zijn.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:13

vaak zie je dat een ruin zijn merries wil beschermen,het kan goed zijn dat als je jou paard en die fries samen in de bak zet zonder merries dat het dan wel goed gaat,maar als er een merrie bij loopt niet,ik zou hem dus of alleen bij de merries zetten,of proberen hem alleen met de fries.je ziet dit erg vaak dat een ruin dan geen andere ruin accepteerd,hij wil zijn merries niet delen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:16

Mijn ervaring is dat zolang er meerdere ruinen bij één of meerdere merries staan, ze toch willen weten wie nou eigenlijk haar vriendje is... Clown
Hier op stal hebben we meerdere gemixte koppels lopen, en dat gaat goed. Of het is uitgevochten, of de strijd is überhaupt niet aangegaan. Maar er zijn ook ruinen waarvan we weten dat we die echt niet bij elkaar kunnen zetten, als er een merrie in de buurt is.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 20:16

oke bedankt, ja klopt inderdaad, op stal is sam ook heel braaf en kan hem die ruin niks schelen.
Dan toch maar in meerdere groepen naar buiten.
Ik hoopte al dat de nieuwe stal klant een merrie zou worden maar helaas toch een ruin geworden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:22

MD-->OPG

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 16:00

Wat betekend MD --> OPG?

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:04

dat het verplaatst is opg= omgaan en paardengedrag
md is medisch denk ik?
dus je topci is daar weggehaald omdat het geen medische zaak is maar over paardengedrag gaat

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:05

verplaatst naar een ander forum door de moderator.

Inderdaad dus altijd zoeken naar de beste combinatie van paarden die je bij elkaar kan zetten, en meestal ben je genoodzaakt om meerdere (toch snel 2à3) groepen te maken.

Tis een beetje zoals bij ons mensen, niet iedereen is automatisch je beste vriend/vriendin, en als je daar dan ganse dagen mee in een kleine ruimte moet ... Hamer

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 20:07

Ja, das waar. De staleigenaar is van plan om nog een paardenkampje te maken dus dan heeft ze 2 bakken en nog een kampje dus kunnen toch alle paarden de hele dag buiten lopen en hoeven ze niet meer te wisselen.
Is het toch weer op gelost. En in de zomer maar in een apparte wei, gewoon een draadje er tussen zal wel voldoende zijn.

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:54

Meeste mensen hebben geleerd dat 2 hengsten vechten , maar ik heb geleerd dat 2 ruinen ook vaak kunnen vechten ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 00:24

Ik zou de groep slitsen in een merrie en een ruinengroep of de ruinen apart zetten met ieder 1 of meer merries erbij. Meer dan 1 ruin in een groep zetten waar ook merries lopen, werkt vaak niet zo goed.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:26

Wij hebben 2 ruinen samenlopen met 1 merrie en dit werkt perfect. T was wel ff zoeken welke merrie we bij die 2 bandieten konden zetten Hyper!

Vladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:33

Mijn ruin heeft dat ook gehad alleen had hij het met merries! Er kwam bij ons een paar jaar geleden een drachtige merrie en kwam bijna door het ijzeren hek zetten. Die merrie heeft hij uiteindelijk ook gegrepen en nu een paar jaar later is het helemaal dikke mik tussen die 2.
Er is ook nog een andere merrie gekomen en die heeft ie meteen maar de sloot in gejaagd ook heel fijn.
Toen er ruinen bij kwamen geen probleem bij meneer! Echt heel apart.
Kun je jouw ruin niet bij die dominante merrie zetten? En dan kan die andere ruin bij de merries.
S6 ermee in ieder geval.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 12:57

Vladie schreef:
Kun je jouw ruin niet bij die dominante merrie zetten? En dan kan die andere ruin bij de merries.
S6 ermee in ieder geval.

Dat zou inderdaad ook nog een oplossing kunnen zijn maar volgens de staleigenaresse is die merrie echt gevaarlijk tegen andere paarden.
Ze heeft vorig jaar 2 andere merries bij de dierenarts geschopt. Dus ik ben een beetje huiverig voor die merrie.
Ik heb mijn ruin al wel eens aan die merrie laten snuffelen maar toen begon ze te gieren en met de voorbenen te slaan dus durf het eigenlijk niet aan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 06:17

eerste hoofdstuk in het grote "hoe hou ik paarden" boek zegt volgens mij dat je het beste ruinen en merries uit elkaar kunt houden........ dus een ruinen groep en een merrie groep.........

een ruin in een merriegroep gaat wel, een merrie in een ruinengroep is weddenschappen maken wie het gaat winnen.......

hengsten vechten net zo min als ruinen als er geen merries tussen staan....... hengsten knokken wel........

Die merrie kan je best bij die ruin zetten......... ze zoeken het wel uit, zeker als ze de ruimte hebben om uit elkaars ruimte te blijven.......

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 13:10

KiWiKo schreef:
Die merrie kan je best bij die ruin zetten......... ze zoeken het wel uit, zeker als ze de ruimte hebben om uit elkaars ruimte te blijven.......

Tsja ik zou het natuurlijk een keer kunnen proberen.
Maar dan van het zomer want ze staan nu in de bak en die is wat te klein om het uit te vechten denk ik.
Als ze weer de wei in gaan kan ik het misschien eens proberen. Het is nl wel zielig, die merrie staat altijd alleen omdat ze niet bij andere merries kan. Behalve in de zomer staat ze altijd met een shetlander in de wei, die 2 gaan wel samen.