Conditie voor leasepony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SarahSterre

Conditie voor leasepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 14:31

Hallo,
Wij hebben sinds kort een leasepony, we mogen er zo vaak heen als we willen.
De pony wordt ook gebruikt voor kinderfeestjes, Dat doet hij ongeveer 3 uur per week en dan stapt hij alleen. We denken dat hij ongeveer een jaar niet écht is bereden. (draf/galop)
Als wij op hem rijden is hij best sloom en snel moe.
Hoe kunnen wij hem het beste een goede conditie geven?
Bedankt en groetjes Sarah en Sterre

anniee

Re: Conditie voor leasepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:36

Ik zou hem naast het rijden ook lekker aan de longe aan het werk zetten om conditie op te bouwen. Verder lekker wandelen en als het kan buiten rijden om het werk afwisselend te houden. Vaak lopen paarden buiten ook heel anders dan in de bak.
Sowieso nu niet te vaak en te lang rijden, ik zou het houden op 3 keer per week een half uurtje en dan steeds rustig aan rijden. Ook dat steeds opbouwen en daarna pas vaker/langer rijden. Hoe oud is de pony?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:40

Veel afwisseling inderdaad, en neem les: degene die je begeleidt kan een goed programma in elkaar zetten om aan de conditie te werken.
De spieren zullen namelijk wel weer goed opgebouwd moeten worden voordat je er helemaal mee 'los gaat'.
Lekker naar buiten vinden alle paarden ook fijn..... blijven ze happy van in hun koppie.
Bouw het in ieder geval heel rustig op.

Heb je een foto? Altijd leuk om te zien!

SarahSterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 14:42

anniee schreef:
Ik zou hem naast het rijden ook lekker aan de longe aan het werk zetten om conditie op te bouwen. Verder lekker wandelen en als het kan buiten rijden om het werk afwisselend te houden. Vaak lopen paarden buiten ook heel anders dan in de bak.
Sowieso nu niet te vaak en te lang rijden, ik zou het houden op 3 keer per week een half uurtje en dan steeds rustig aan rijden. Ook dat steeds opbouwen en daarna pas vaker/langer rijden. Hoe oud is de pony?

de pony is 12

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:45

Mag je er ook mee buiten rijden? Lekker veel en lang stappen, en de stukjes draf steeds meer uitbouwen is fijn om aan de conditie te werken.
Heb je al les?

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:46

Oke dat is nog jong genoeg Lachen
En hoe staat hij/zij erbij gestald?

SarahSterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 14:48

Ninx schreef:
Veel afwisseling inderdaad, en neem les: degene die je begeleidt kan een goed programma in elkaar zetten om aan de conditie te werken.
De spieren zullen namelijk wel weer goed opgebouwd moeten worden voordat je er helemaal mee 'los gaat'.
Lekker naar buiten vinden alle paarden ook fijn..... blijven ze happy van in hun koppie.
Bouw het in ieder geval heel rustig op.

Heb je een foto? Altijd leuk om te zien!

jazeker Haha!
Afbeelding
Afbeelding

SarahSterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 14:51

Ninx schreef:
Mag je er ook mee buiten rijden? Lekker veel en lang stappen, en de stukjes draf steeds meer uitbouwen is fijn om aan de conditie te werken.
Heb je al les?

ja we mogen er ook mee buitenrijden, maar we hebben hem nog maar 1 week als leasepony. We moeten van de eigenaar nog een paar weken wachten voordat we morgen buitenrijden. De stal waar onze leasepony staat, ligt heel dicht bij onze manege waar we les op manegepaarden hebben. We mogen ook met onze leasepony meedoen aan de les maar we durven dat niet aan omdat we denken dat hij dat niet volhoud.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:51

Dat zou ik voorlopig ook nog maar niet doen inderdaad.
Wat zegt de eigenaar er eigenlijk zelf van?Hoe wil hij/zij dat jullie dit aanpakken?

SarahSterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 14:52

anniee schreef:
Oke dat is nog jong genoeg Lachen
En hoe staat hij/zij erbij gestald?

Hij staat in een ruime stal en hij mag elke dag naar buiten.

SarahSterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 14:54

anniee schreef:
Dat zou ik voorlopig ook nog maar niet doen inderdaad.
Wat zegt de eigenaar er eigenlijk zelf van?Hoe wil hij/zij dat jullie dit aanpakken?

Hij zegt er niks over, het is niet echt zo'n paardenman. Hij heeft een boerderij met varkens enzo waar ook paarden staan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:55

Lukt het uberhaupt om hem in draf/galop te krijgen trouwens? Want een pony die een geleerd heeft alleen maar te mogen stappen kon daar nog best wel eens moeite mee hebben (wat hem dan natuurlijk niet aan te rekenen is).

Waarom doe je niet een half lesje dan, kun je vast afspreken met de instructeur/trice. Lijkt me echt heel erg aan te raden! (ook ivm wat ik hier boven zei).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:56

Of overleg het met de instructeur. Die heeft vast ervaring met dit soort dingen. Vooral niet te verlegen zijn!!

E__line

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:57

elke keer iets langer draven,

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:58

Tjee, volgens mij is dat een erg leuke pony om te zien! Wat leuk dat jullie ermee aan de slag gaan!
Er staan ook wel wat schema'tjes op Bokt om te werken aan een betere conditie.
Omdat de bespiering ook niet optimaal zal zijn is het misschien een goed idee om naast het rijden ook wat te werken aan de longe, wat balkjes te draven, en met een horloge een beetje bij te houden hoeveel tijd je stapt/ draaft/ etc....
Stap lekker lang in, draaf eens 5 minuten, stap dan weer even, draaf dan weer even.... schakel wat ik tempo, etc...
Je begint nu lekker met 20 minuutjes werken, en dat houdt je eerst eens een paar weken vol.... en dan bouw je uit naar 30 min, etc...

ps: is er niet een wat verder gevorderde ruiter (wanneer les te duur is) die je een beetje op weg kan helpen?

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:03

Een deel van de les meerijden is een goed idee, maar zou ik pas doen wanneer je een paar weekjes verder bent. Je meot echt eerst een basisconditie hebben wil je mee kunnen rijden.
Bovendien als je de pony net rijdt loop je meteen wel heel hard van stapel.
Ik zou zeggen maak een schema (zovaak longeren en zovaak rijden + hoe lang en hoeveel % harder dan stap.) en help elkaar daarbij. Ga het vooral niet gooien op: nu wil/mag ik maar zorg eerst samen dat de pony er "bovenop komt".
Zodra de pony in elk geval een half uur lekker kan rijden kun je eens een half lesje meepakken.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:04

Kijk ook even naar het voer, een pony die nooit wat hoeft te doen (3 uur per week stappen met kindertjes is in mijn ogen niet echt werk, maar gewoon beweging) krijgt misschien ook alleen maar hooi. Je zou hem dan een beetje kunnen ondersteunen met een beetje krachtvoer.