Pony loopt achteruit!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Pony loopt achteruit!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 19:38

Okee.. ik ben vandaag heel erg geschrokken!
Meneer de stoute ijslander wilde niet doorlopen, en toen ik een beetje aan zijn halster trok, in combi met een zacht tikje achter zijn been ging hij als een idioot achteruit en trekken!
Maar wel bijna de sloot in!!
Dit heeft hij zo'n 3 keer gedaan vandaag!!
Ik ben de laatste keer met mijn stem echt heel boos geworden, omdat hij ons bijna samen de sloot weer in trok!

Wat kan ik het beste doen in zo'n situatie? Ik heb dit achteruitlopen nog nooit meegemaakt!

HumbleTalent

Re: Pony loopt achteruit!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:20

Tja dat is beetje afhankelijk van waarom je paard het doet.. kijk daar eerst naar.. heeft het geen zin in de dingen die hem te wachten staan? (in dit geval kan je beter dat eerst oplossen ipv het achteruit lopen.. maar misschien is het ergens bang voor?

Verder, op het moment dat je paard achteruit gaat lopen draai je vaak automatisch frontaal naar het paard toe. In zijn ogen zal dit als bedreigend overkomen zeker wanneer je daarbij je stem verheft en dus harder achteruit gaan.

Wanneer een paard achteruit gaat uit schrik probeer ik meestal niet naar hem om te draaien maar gewoon blijven staan of achteruit mee terug lopen.. en daarbij kalmerende geluiden / woorden gebruiken..

Wanneer het paard uit baldadigheid achteruit blijft gaan draai ik me wel om en drijf ik het paard express iets harder achteruit.. of in een cirkel en laat het achteruit de kant op lopen die ik wil op lopen.. Dit overigens zonder stemgeluid..

Meestal als je je stem te hard gebruikt zal het paard uit schrik alleen maar harder achteruit gaan..

_miepie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:58

Mijn verzorgpaardje ziet soms als we aan het wandelen zijn ook ineens spoken, er is dan echt niks te zien maar meneer staat stil en als je een beetje trekt aan het halstetouw loop hij naar achter. Zodra hij dit doet ga ik naar hem staan pak ik het halster vast en dan loop hij wel ineens door, misschien werkt dit ook bij jou

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 01:16

TErugpakken die boef, wil hij achteruitlopen, goed maar dan wel in de richting die jij bepaalt. Laat hem maar lekker veertig meter achteruitlopen maar blijf zelf de baas.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 04:50

Ben het eens met Suleilitha, met de aantekening dat als ie in een sloot wil lopen achterwaards ik er wel afspring en hem een schop onder zijn achterste geef. Heb niet zoveel behoefte aan met paardlief in een sloot te liggen. Wel alleen als het om "uitproberen" gaat, en niet door angst veroorzaakt wordt.

Als het echte angst is dan ga ik er ook af en leid het paard er aan de hand langs, en laat zien dat het niet eng is.

Ik ga wel eerst altijd een tijd met paarden wandelen om te zien hoe ze reageren en waarvoor ze bang zijn, dan weet je met het rijden ook meteen of het angst is of uitproberen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 12:50

mick75 schreef:
Ben het eens met Suleilitha, met de aantekening dat als ie in een sloot wil lopen achterwaards ik er wel afspring en hem een schop onder zijn achterste geef. Heb niet zoveel behoefte aan met paardlief in een sloot te liggen. Wel alleen als het om "uitproberen" gaat, en niet door angst veroorzaakt wordt.

Als het echte angst is dan ga ik er ook af en leid het paard er aan de hand langs, en laat zien dat het niet eng is.

Ik ga wel eerst altijd een tijd met paarden wandelen om te zien hoe ze reageren en waarvoor ze bang zijn, dan weet je met het rijden ook meteen of het angst is of uitproberen.

Ik loop er dus naast Knipoog Ik heb nog niet op hem gereden...

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 12:57

Bedankt allemaal..
Het zijn toevallig wel dingen die ik zelf al deed. Juist naast hem staan en rustig aan moedigen weer naar voren te lopen.
Dat ging eerst opzich wel net optijd goed. Maar die laatste keer ben ik gewoon terug gaan trekken omdat hij ook echt bleef lopen en nu was de sloot een stuk dichterbij!!

Hij is gewoon eigenwijs op die momenten, hij denkt dan dat we teruggaan als hij dat doet..
Nou, hij mag dan wel geen conditie hebben, maar van een half uurtje aan de hand wandelen gaat hij echt niet dood, en dan geef ik ook niet op!
Ik moet dan maar achter hem gaan staan volgende keer Knipoog *ziet zichzelf al de sloot ingeduwd worden*.

Nu bedenk ik me: Kan het liggen aan het nieuwe halster die hij toen voor het eerst aan had?

(ik heb juist een heel fijn halster gekocht met rubber eromheen tegen het schuren tegen zijn zomerexceem..)

Dit is zijn nieuwe halster:

Afbeelding

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:48

Klijntjuh schreef:
Bedankt allemaal..
Het zijn toevallig wel dingen die ik zelf al deed. Juist naast hem staan en rustig aan moedigen weer naar voren te lopen.
Dat ging eerst opzich wel net optijd goed. Maar die laatste keer ben ik gewoon terug gaan trekken omdat hij ook echt bleef lopen en nu was de sloot een stuk dichterbij!!

Hij is gewoon eigenwijs op die momenten, hij denkt dan dat we teruggaan als hij dat doet..
Nou, hij mag dan wel geen conditie hebben, maar van een half uurtje aan de hand wandelen gaat hij echt niet dood, en dan geef ik ook niet op!
Ik moet dan maar achter hem gaan staan volgende keer Knipoog *ziet zichzelf al de sloot ingeduwd worden*.

Nu bedenk ik me: Kan het liggen aan het nieuwe halster die hij toen voor het eerst aan had?

(ik heb juist een heel fijn halster gekocht met rubber eromheen tegen het schuren tegen zijn zomerexceem..)

Dit is zijn nieuwe halster:

Afbeelding

vet halster! Pling

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:33

Je kan aan je paard zien of het bang is of niet. Draaien zun ogen wat weg en zie je veel oogwit ? dan is hij waarschijnlijk bang. Probeert hij jou uit dan kijkt hij je gewoon recht aan met een blik van: jaja ik doe lekker wat ik wil Tong uitsteken als je snapt wat ik bedoel Tong uitsteken ik denk gewoon dat dit meneertje geen zin heeft in die wandelingen Tong uitsteken gewoon doen wat die andere ook al als tips gave Tong uitsteken