paniekaanval

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

arnodik

paniekaanval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 15:02

Mijn paard krijgt soms een soort van paniekaanval. Over het algemeen is dat als ik bij een wedstrijd aan het opzadelen ben. Het gaat niet om het opzadelen zelf, want de ene keer is het als ik het zadel op doe, dan weer als ik het hoofdstel in doe en dan weer als ik klaar ben met opzadelen en zelf mijn handschoenen aan trek. Hij is gespannen bij het opzadelen.
Tijdens de paniekaanval loopt hij een paar passen hangend achteruit en laat zich dan op de grond vallen. Na dit tafereel is hij weer helemaal rustig en zijn de laatste handelingen van het opzadelen totaal geen probleem meer. Met het rijden op de wedstrijd is hij heel braaf.
Bij de wedstrijd houd iemand hem vast. Thuis kan ik hem wel gewoon vast zetten zonder dat hij gaat hangen. Hij gaat wel hangen als het hem 'te warm onder zijn voeten' wordt, maar op stal is dat niet zo vaak.

Heeft iemand een soortgelijk probleem?

Dit paard lijkt trouwens geheel gezond en heeft geen rugklachten. Dinsdag a.s. laat ik hem door een acupuncturist onderzoeken op mogelijke spanningsvelden in zijn lijf.

pirouetje

Re: paniekaanval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:27

Singel je niet te vast aan ? Ik heb ook een paard dat soms gaat liggen. Als ik hem het zadel opleg, doe ik de singel heel los aan, dan even rondstappen aan de hand. Daarna, kan ik hem gewoon bijsingelen.

caroline94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:30

mijn paard gaat soms ineens ook helemaal hangen en zich helemaal afzetten zegmaar ,, dat ie bijna gaat zitten.. en als je dan rustig tegen r doet is ze weer rustig enzo......

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:34

ben je zelf verder ook zenuwachtig voor de wedstrijden aan?

arnodik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 09:34

pirouetje schreef:
Singel je niet te vast aan ? Ik heb ook een paard dat soms gaat liggen. Als ik hem het zadel opleg, doe ik de singel heel los aan, dan even rondstappen aan de hand. Daarna, kan ik hem gewoon bijsingelen.

Het ligt niet aan het aansingelen. Daar reageert hij niet op en dan zou hij het thuis ook moeten doen.

arnodik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 09:41

fuego3 schreef:
ben je zelf verder ook zenuwachtig voor de wedstrijden aan?

Zelf ben ik zenuwachtig, niet voor het rijden, maar wel voor het opzadelen, omdat ik weet dat hij uit het niets opeens zo raar gaat doen. Zodra hij op de grond heeft gelegen, dan ben ik zelf niet zenuwachtig meer, omdat ik weet dat hij dan weer helemaal rustig is. Dus mijn spanning zal ook wel een factor zijn.

Normaal gaan we met twee paarden, maar bij de laatste wedstrijd was ik alleen, dus kon ik in de trailer opzadelen. Ging perfect. Geen spanning bij mij en bij mijn paard. Zelfs de stiften ingedraaid in de trailer.
Ik was helemaal klaar om te gaan rijden dus hij kon uit de trailer. De klep open gedaan, maar mijn helper had geen tijd om de stang er achter vandaan te halen, want hij liep een keer vooruit en achteruit en liet zich toen in de trailer op de grond vallen. Ik had het echt niet aan zien komen en was me rot geschrokken, zeker omdat ik er tussen stond.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 12:27

Ik vind dit toch een vrij ernstig signaal van je paard. Misschien ervaart je paard teveel stress op concours. Ten eerste vind ik dat je dan moet kijken of het wel eerlijk is om met dit paard op concours te gaan. Om dat de meeste ruiter hier niet aan willen: ga eens naar een concours zonder dat je zelf wedstrijd hebt. Dan ben jij niet zenuwachtig en heb je alle tijd om je paard op zijn gemak te stellen. Loop een paar rondjes op het terrein en ga misschien alleen even rijden op het losrij terrein. Best kans dat dit zou kunnen helpen.

arnodik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 14:09

dorientjuh schreef:
Ik vind dit toch een vrij ernstig signaal van je paard. Misschien ervaart je paard teveel stress op concours. Ten eerste vind ik dat je dan moet kijken of het wel eerlijk is om met dit paard op concours te gaan. Om dat de meeste ruiter hier niet aan willen: ga eens naar een concours zonder dat je zelf wedstrijd hebt. Dan ben jij niet zenuwachtig en heb je alle tijd om je paard op zijn gemak te stellen. Loop een paar rondjes op het terrein en ga misschien alleen even rijden op het losrij terrein. Best kans dat dit zou kunnen helpen.

Dat is geen slecht idee!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:13

dorientjuh schreef:

vind dit ook een goed idee, klinkt een beetje alsof je in een negatief cirkeltje rond blijft gaan.
Het ging op de trailer opeens ook goed, dit is iets wat je om te oefenen best een paar wedstrijden zou kunnen door zetten , of je nou wel of niet mee doet. Pling

Eline25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:45

Mmm, dat klinkt niet goed zeg! Ken je het credo: "flight, fight, freeze, faint"? Paarden kiezen meestal voor de eerste optie als ze iets eng vinden: wegrennen! Als ze dit niet kunnen, bijvoorbeeld omdat ze vast staan, kunnen ze gaan vechten, bijvoorbeeld gaan hangen in het halstertouw. Bevriezen komt ook veel voor, iedereen heeft wel paarden gezien die ineens 'staken' en het hoofd in de lucht steken. Meestal leidt bevriezen uiteindelijk tot flight of fight. Als dit het paard allemaal op de een of andere manier niet helpt om om te gaan met de stress, dan heeft ie nog maar 1 optie, en dat is flauwvallen. En het klinkt alsof dat is wat jouw paard doet... Wat kan helpen is het omlaag brengen van zijn hoofd, maar dat moet je thuis in een stressvrije situatie oefenen. Ik vind de tip van Dorien echt een goeie! Zou ik zeker doen! En je kunt allerlei schrik- en obstakeltrainingen met je paard doen, om zijn algehele dapperheid en zelfvertrouwen te verbeteren. Wat bij mijn paard ook helpt als hij zich ergens zorgen over maakt, is het doen van een grondwerkoefening die hij heel goed beheerst. Hij is dan even niet meer bezig met zijn omgeving, maar met de oefening. En omdat hij die oefening goed kan, geeft hem dit meer zelfvertrouwen en gaat zijn stressniveau enorm omlaag. Dat moet dan wel een oefening zijn die bestaat uit achterwaarts of zijwaarts bewegen of voorwaarts naar je toe, dat zijn allemaal oefeningen waarbij hij moet nadenken. Rondjes om je heen lopen biedt veel te veel de gelegenheid om op hoog tempo in die paniek-mode te blijven hangen, en dan wordt het alleen maar erger. Hoop dat je er iets aan hebt!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:17

Is het niets medisch? Stress kan ook dingen als epileptische aanvallen uitlokken. Ik weet er niet super veel vanaf maar ik zou het persoonlijk wel even uitzoeken. Vindt het namelijk ook een ontzettend gekke reactie op stress..

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:55

het klinkt inderdaad alsof je paard 'faint' een soort extreme reactie op angst. Misschien is het zadelen net dat stapje extra in de spanning (wedstrijd is en blijft spannend voor een paard), helemaal nu je er zelf ook zenuwachtig voor wordt. Jouw zenuwen bevestigen je paard zijn idee van spanning als "ja het is ook allemaal wel eng en spannend".
Belangrijk is dus zelf rustig te blijven en je paard rustig te krijgen.
hou inderdaad in de gaten dat als ze valt ze niet zeer dramatisch valt en geef haar de ruimte om te ademen.
Probeer ook op die andere fases te letten op de wedstrijd!
Hopelijk kan je wat met alle goede adviezen en gaat het binnenkort beter.

arnodik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 10:22

Eline25 schreef:
Mmm, dat klinkt niet goed zeg! Ken je het credo: "flight, fight, freeze, faint"? Paarden kiezen meestal voor de eerste optie als ze iets eng vinden: wegrennen! Als ze dit niet kunnen, bijvoorbeeld omdat ze vast staan, kunnen ze gaan vechten, bijvoorbeeld gaan hangen in het halstertouw. Bevriezen komt ook veel voor, iedereen heeft wel paarden gezien die ineens 'staken' en het hoofd in de lucht steken. Meestal leidt bevriezen uiteindelijk tot flight of fight. Als dit het paard allemaal op de een of andere manier niet helpt om om te gaan met de stress, dan heeft ie nog maar 1 optie, en dat is flauwvallen. En het klinkt alsof dat is wat jouw paard doet... Wat kan helpen is het omlaag brengen van zijn hoofd, maar dat moet je thuis in een stressvrije situatie oefenen. Ik vind de tip van Dorien echt een goeie! Zou ik zeker doen! En je kunt allerlei schrik- en obstakeltrainingen met je paard doen, om zijn algehele dapperheid en zelfvertrouwen te verbeteren. Wat bij mijn paard ook helpt als hij zich ergens zorgen over maakt, is het doen van een grondwerkoefening die hij heel goed beheerst. Hij is dan even niet meer bezig met zijn omgeving, maar met de oefening. En omdat hij die oefening goed kan, geeft hem dit meer zelfvertrouwen en gaat zijn stressniveau enorm omlaag. Dat moet dan wel een oefening zijn die bestaat uit achterwaarts of zijwaarts bewegen of voorwaarts naar je toe, dat zijn allemaal oefeningen waarbij hij moet nadenken. Rondjes om je heen lopen biedt veel te veel de gelegenheid om op hoog tempo in die paniek-mode te blijven hangen, en dan wordt het alleen maar erger. Hoop dat je er iets aan hebt!

Het credo: "flight, fight, freeze, faint" kende ik nog niet. Ik denk dat je hierin gelijk hebt, wat betreft zijn reactie. Met grondwerk ben ik niet bekend. Daar ga ik even een boekje van kopen. Bedankt voor je reactie; ik heb daar echt wat aan.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 10:29

dorientjuh schreef:

Ik vind dit een heel nuttige tekst voor de TS.
Heb er niets aan toe te voegen Lachen.

Eline25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:32

hoi hoi! blij dat je er misschien wat aan hebt... Wat betreft boeken over grondwerk kan ik je "Paarden trainen aan de hand" Van Lesley Bayley aanraden. Dat was mijn eerste boek over grondwerk die ik kocht, omdat het eigenlijk een soort samenvatting geeft van enkele bekende methodes, zoals van Monty Roberts, Pat Parelli (mijn favoriet), Kelly Marks en Linda Tellington-Jones. Er staan heel praktische oefeningen in (ik zou je zelf de 7 games van Pat Parelli aanraden, maar dat is persoonlijk) en als je daarna meer wilt weten is het een leuk boek om te bekijken welke methode het beste bij jouw persoonlijkheid en natuurlijk die van je paard past. Kost ongeveer 20 euro, dus dat is ook nog wel te doen. Heel veel succes met je paard!

arnodik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 11:23

Eline25 schreef:
hoi hoi! blij dat je er misschien wat aan hebt... Wat betreft boeken over grondwerk kan ik je "Paarden trainen aan de hand" Van Lesley Bayley aanraden. Dat was mijn eerste boek over grondwerk die ik kocht, omdat het eigenlijk een soort samenvatting geeft van enkele bekende methodes, zoals van Monty Roberts, Pat Parelli (mijn favoriet), Kelly Marks en Linda Tellington-Jones. Er staan heel praktische oefeningen in (ik zou je zelf de 7 games van Pat Parelli aanraden, maar dat is persoonlijk) en als je daarna meer wilt weten is het een leuk boek om te bekijken welke methode het beste bij jouw persoonlijkheid en natuurlijk die van je paard past. Kost ongeveer 20 euro, dus dat is ook nog wel te doen. Heel veel succes met je paard!

Ik heb het boekje gelijk besteld.

arnodik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 11:26

gisteren nog bij ellen kral geweest voor acupunctuur.
Volgens haar is mijn paard iets scheef in zijn heupen en corrigieert hij dat met de rest van zijn lichaam. Daardoor voelt zijn hele lijf niet lekker. Ze heeft hem direct recht gezet en daarvoor een trainigsschema door gesproken.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:06

Er zijn al veel goede tips gegeven, maar ik wil nog even reageren op dat je zegt: Hij doet het thuis ook niet, dus daar kan het niet aan liggen (aansingelen)

Ik heb een paardje met singelvrees. Dit is al ontzettend verbeterd. Thuis kan ik hem redelijk aansingelen nu. Maar laatst was ik in een vreemde omgeving en toen viel hij weer terug in een oud reactiepatroon. Steigeren.
Een andere omgeving kan soms net een andere reactie veroorzaken. Hangen heeft mijn paard ook gedaan. Ik zet hem tegenwoordig eigenlijk nooit meer vast. Ik doe een leadrope aan het halster, omdat die wat langer zijn dan gewone halstertouwen. De leadrope doe ik om een paal oid heen (waar je je paard normaal ook aan vast zet)
De mijne denkt dan dat hij vast staat, maar gaat niet meer hangen. Ook kun je makkelijk het uiteinde in je hand vasthouden. Op die manier is de kans dat het paard gaat hangen een stuk kleiner. Je kunt direct meegeven als er iets gebeurt.

Als je nou zou weten wat precies de angst is van je paard, dan kun je ook nog bezig met desensibiliseren. Dat doe je door: het enge voorwerp bij je paard te houden. Blijft hij netjes stilstaan dan haal je het voorwerp weg. Loopt hij van je weg dan loop je mee, net zolang hij weer stilstaat en dan haal je het enge voorwerp weer weg. Zo leren ze dat enge dingen weer weg gaan, zodra ze zelf rustig stilstaan.
Succes ermee.