Gevaarlijk gedrag nieuw paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

longshot

Gevaarlijk gedrag nieuw paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 20:14

Hoi

Heb sinds twee dagen een awelsh. Gekocht voor mijn dochter van 8jr.
Toen we m kochten was ie superbraaf, heeft ze er op gezeten mee geknuffeld e.d.
Nu hebben we m in het weiland staan en als ik bij m kom (heb dan brood oid mee) dan gooit ie
de oren id nek en begint te steigeren.
Ik begrijp best dat ie moet wennen , maar hoe lang mag dit gedrag duren ??
Wat kan ik er aan doen ??
Tips ??

Alvast bedankt

Casarell

Re: Gevaarlijk gedrag nieuw paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:19

Oh oh...
Ik denk dat dit niet goed gaat komen zo.

Paard is duidelijk de baas.
Dit gedrag mag nog geen 5 minuten duren!
Dit gedrag mag je niet accepteren, elke keer dat je dat wel doet, heeft hij een stapje gewonnen.
Hij wil jou weg jagen.... NEE, jij jaagt hem weg.. vol overtuiging!!
Is ie nou helemaal gek geworden...

Ik zou als ik jou was iemand erbij halen die je kan helpen met de verstandhouding recht te zetten, anders gebeuren er nog ongelukken straks..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:14

Hoeveel ervaring met paarden/ paardengedrag heb je? Want dit klinkt idd als een dominantieprobleem. Wellicht een idee om grondwerk etc met dit paardje te gaan doen? En even goed kijken hoe geschikt dit paardje precies is voor je kind. Ik ben geen expert hoor hoe het zit met dit soort gedrag en in hoeverre je kind zich dan ook heel duidelijk dominant moet gaan gedragen enzo (wat natuurlijk knap lastig is voor een jong kind). Ik hoop dat je veel advies krijgt van de bokkers hier!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:16

Pony niet voeren uit de hand, altijd vanuit een emmer. Verder zoals femmefatale al zegt verstandhouding rechtzetten. Kun je vaak goed doen door je groot te maken en met een touw rondjes te zwaaien (net als met een lasso zeg maar). Beweging steeds groter maken, en zijn plek innemen, even blijven staan, en dan nog een keer. Grondwerk met hem gaan doen waardoor hij jou als leider gaat zien.

longshot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 07:36

Ik had juist gehoord pony bij het halster pakken en uit de hand voeren. Wat houdt grondwerk precies in ?? Ik heb best ervaring met paarden (heb zelf twee E ponies gehad) maar die vertoonden niet dit gedrag dus weet niet zo goed wat ik er mee moet en aangezien hij voor mn dochter van 8 jr is... Ik mag m twee weken proberen en kan m dan alsnog terugbrengen , maar wil haar wel een eerlijke kans geven tis een schitterende pony en bij de vorige eigenaar had ze nooit een stap verkeerd gezet en werd er door kinderen op gereden... Snap er dus ook helemaal nix van waarom ze zo doet... Gewenning zeggen een heleboel mensen en t zou wel twee week mogen duren dit gedrag...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 07:49

Ja, en dat is precies de twee weken dat je hem op proef mag hebben.. Dus ik zou niet afwachten als ik jou was! Grondwerk houdt in dat je allerlei oefeningen met je paard doet terwijl je niet er op zit om oa de rangorde duidelijk te maken. Details kun je hier op bokt vinden (via de zoekfunctie) of even googlen (ik moet wel heel eerlijk zeggen dat ik, als het om mijn kind ging, liever nog even verder ging zoeken, maar ja dat is mijn mening en ik heb ook niet veel ervaring met dominante paarden)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 07:53

Oei.
Dit mag uberhaupt niet, dit gedrag. Als jouw dochter zo jong is, zou ik me als moeder echt zorgen maken, klinkt als dominant paardje of paardje wat iets heeft mee gemaakt.
Kies voor je veiligheid, breng het diertje terug en als je een goed adres wilt waar je betrouwbaar een pony kunt halen, pb me dan gerust, sterkte.

Ik vrees nl dat dit een lange weg gaat worden..
Laatst bijgewerkt door detour op 23-10-08 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 07:56

Staat de pony helemaal alleen in de wei?
En hoe is de pony op stal? Of staat ze alleen op de wei. Hoe oud is de pony?
Kon je er bij die mensen wel bij in de wei? Stond hij daar ook alleen? Is er al wel veel met de pony gedaan?
Een kinderpony is natuurlijk wel een pony waar kinderen alles mee kunnen doen en welke betrouwbaar is. Voor een klein kind is een ervaren pony ook het leukste. Maar het zijn ook kudde dieren, ik ben van mening dat je ze niet alleen moet zetten.
Het kan zijn dat dit gedrag over gaat als de pony zich thuis gaat voelen. Nu voelt hij zich misschien aangevallen in zijn nieuwe omgeving. Kijk hem niet aan als je naar hem toe loopt en loop er ook niet in een streep heen. Wij zijn in hun ogen een roofdier. Er zal eerst vertrouwen moeten komen. En inderdaad, grondwerk, heel veel met hem doen. Je kan ook de mensen vragen waar je hem gekocht hebt of hij dit gedrag eerder vertoonde. Waarom hebben ze de pony verkocht als ik vragen mag?
Laatst bijgewerkt door sarosxx op 23-10-08 08:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 07:59

Het is ook belangrijk dat je niet altijd met eten komt. Sommige paarden zijn zo geobsedeerd door voer dat dat een vertekend beeld geeft. Snoepjes en zo moet je hem dus geven als beloning achteraf en niet als lokkertje, daar krijg je happerige en opdringerige ponies van.
Maar misschien moet je even iets meer vertellen - er is volgens mij inderdaad een dominantieprobleem, maar daar is meestal wel wat aan te doen, toch?
Dus staat ie alleen in de wei of heeft ie gezelschap, doet ie het ook op stal, wordt er al op gereden, enz.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:20

Heeft hij geen last van een vorm van voernijd oid? misschien is het over als je eten inderdaad thuislaat, als dit zo blijft zou ik hem terug brengen, heb je daar afspraken over gemaakt? succes!

longshot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 09:25

Bedankt voor de vele reakties. Volgens de verkoper heeft ie dit gedrag nog nooit vertoond (heb m gister nog ff gebeld) Wel zei hij dat ze idd wat last had van voernijd. Ze stond bij onze shetlanders in de wei maar die schopten haar van alle kanten dus hebben we het weiland opgesplitst. Ik heb haar snachts niet op stal ze loopt gewoon buiten in de wei. Toen we haar gingen bekijken was ze heel rustig en heeft mn dochter er nog op gezeten, durf ik tot nu toe nog niet aan. Ze is een merrie van 14 jaar oud . Het is een Boskant merrie (Boskants Dana) Probeer nu de fokker te achterhalen , hier heeft ze vlgs de verkoper gestaan tot ze 12 was. Deze meneer heeft m verkocht omdat hij verdergaat in de shetlanders en geen welsh wil maar volgens hem moest hij m samen met een shetlander kopen omdat dit vriendjes waren en hij wilde graag de shetlander.
Ik moet zeggen dat ze vandaag al niet meer ging stijgeren , de oren gingen nog wel steeds in de nek.

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:23

je moet duidelijk maken dat jij dominanter bent dan hij. Je kunt het het beste groot maken met je armen in de lucht en juist naar hem toe bewegen. bijvorbeeld een stap, of als dat niet helpt naar hem toe rennen en brullen. Zo gebruk je geen fysiek geweld maar jelaat wel weten dat je je niet laat pakken. Na een paar keer zal hij waarschijnlijk minder heftig gaan reageren. pd het principe van grootmaken op dominant te zijn passen paarden ook toe op elkaar en is dus een mis te verstaan gebaar.
groetjes Kim

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:12

Ik vind het een moeilijke situatie.. Er kunnen zoveel redenen zijn da deze pony zo reageerd.

Jou pony mag ook al is het niet gewent of bang niet naar jou steigeren, en adt moet je hem laten merken.. Ik weet niet zo zeker of deze pony wel zo geschikt is voor een klein meisje.. Het kan natuurlijk ook omslaan, net als wat je zegt ze steigerde al niet meer.. Dat is een goed is, blijf volhouden met wat jij doet, maar zoals al gezegd is, neem niet altijd lekkers mee.. Heb je het al eens zonder lekkers geprobeerd? Hoe reageert - ie dan ?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:46

Er zijn zoveel pony's in NL, deze is mss mooi maar ik zou m meteen terugbrengen, aangezien de pony voor je dochter van 8 is.
Ik heb zelf ook zo'n 'rare' maar ga daar mee bezig omdat ze voor mijzelf is. Voor mijn dochters zou ik een mak beestje willen hebben zonder dat gedonder van dominantie...

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:55

Nee ik zou deze zeker niet terug brengen, want als je dan een andere koopt en die merkt makkelijk de baas te kunnen zijn heb je hetzelfde probleem.

Als ie naar je toekomt en gaat steigeren zou ik hem gewoon een klap geven met een zweep of halstertouw en hard UH roepen, desnoods even goed wegjagen. Dit hebben ze heel snel door, dan weten ze dat ze dat niet moeten flikken en heb je weer snel dat lieve beestje terug

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:14

Moeilijk te zeggen vanachter de pc hoe het komt dat de pony dit gedrag vertoont. Al zou ik zelf denk ik de pony wel terug brengen. Tenslotte is de pony voor je dochter en moeten jullie wel het vertrouwen hebben dat het goed gaat. Na zo'n begin lijkt me dat best lastig. Er zijn zat pony's die ook met een minder ervaren/dominante eigenaar toch super braaf zijn. Dit klinkt mij niet als de juiste pony voor jullie. Ik heb zelf een superpony voor mijn 2 kleine kinderen en ben daar iedere dag weer erg blij mee. Voor kinderen is het ook veel fijner als ze gewoon lekker hun gang kunnen gaan met hun pony zonder dat je steeds op moet letten dat ie wel braaf blijft.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:15

en als hij dat ook bij het 8jarige meisje doet? Moet ze dan hetzelfde doen? Dat vindt ik niet echt realistisch voor zo'n jong kind als ik heel eerlijk ben

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:09

Ik zou hem een keer met een halstertouw in je hand en zwaaiend met je armen en het touw (dus niet perse slaan) de wei rondjagen. Meestal weten ze dan wel wie er de baas is. Is zelden vaker dan 1 tot 2 keer nodig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:17

longshot schreef:
Hoi

Heb sinds twee dagen een awelsh. Gekocht voor mijn dochter van 8jr.
Toen we m kochten was ie superbraaf, heeft ze er op gezeten mee geknuffeld e.d.
Nu hebben we m in het weiland staan en als ik bij m kom (heb dan brood oid mee) dan gooit ie
de oren id nek en begint te steigeren.
Ik begrijp best dat ie moet wennen , maar hoe lang mag dit gedrag duren ??
Wat kan ik er aan doen ??
Tips ??

Alvast bedankt

Niet een seconden!!!! Dit gedrag is ontoelaatbaar en onaanvaardbaar.

dat hij moet wennen alla, dat kan......... maar tegen je op steigeren is NOT DONE om geen enkele reden!

Het feit dat jij hem daar al mee weg hebt laten komen is denk ik genoeg reden om hem terug te brengen en een wat minder dominant exemplaar uit te zoeken.

Heel veel succes!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:17

troi schreef:
en als hij dat ook bij het 8jarige meisje doet? Moet ze dan hetzelfde doen? Dat vindt ik niet echt realistisch voor zo'n jong kind als ik heel eerlijk ben

Dat denk ik dus ook.
Kijk, een volwassene kan em wel op zijn plek zetten, maar hoe gaat dat met een kind van 8???
Daarvoor zou ik persoonlijk juist een hele brave zoeken, zonder dit soort geintjes..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:19

Geef ik je nog even het advies om tot dit probleem is opgelost, je dochtertje niet naar de pony toe te laten gaan in het land.
Zo'n kleine meid zou, als hij zou gaan slaan, de benen in het gezicht krijgen. Ik heb hier ook zo'n klein loedertje staan..ook een welchje, bij mij poeslief, maar o wee als er iemand naar toe loopt die niet stevig in zijn of haar schoenen staat. Laat ik ook nooit geen kinderen naar toe lopen om te halen.

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:25

Ik zou het lastig vinden om haar terug te brengen, maar om een meisje van 8 hiermee haar gang te laten gaan, daar zou ik geen gerust gevoel bij hebben. Er zijn genoeg pony's die wel vanaf het begin superbraaf en lief zijn. Ik zou nog even verder zoeken.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:33

TERUGBRENGEN!!!!
Dit soort dingen moet je met jullie ervaring niet proberen op te lossen, die moet je gewoon niet kopen. De bedoeling is dat jij en je dochter lol hebben met een pony, als het vertrouwen er uit is lukt dat nooit meer echt....

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:38

Mijn paard is ook dominant.
Ik doe een soort grondwerk met hem. (heb er geen boek voor gelezen/gekocht of iets zeg maar)
hij kan gewoon los mee lopen en mee rennen etc als ik ga rennen. dus volgzaam is ie wel.
Daarbij houdt hij de gewoontje om als ie los loopt om zijn oren in zijn nek te gooien en te gaan steigeren naar mij als ik hem wil wegjagen. Als ik gewoon doorloop recht op hem af, rent ie wel weg (als ik iets in mijn handen heb bv. zweepje of de hark om zijn rolplek weg te harken).

Laat je niet bang maken door hem.

Waarschijnlijk krijg je niet al het dominante gedrag eruit als ie echt erg dominant is.
De mijne is bijvoorbeeld in zijn box de baas, dat is echt zijn terrein, loopt ie in het stalpad is ie al een stuk makkelijker.

De mijne is trouwens met kinderen wel weer heel voorzichtig en een echte knuffel.
(dan is ie juist bang om ze pijn te doen per ongeluk)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:46

Terug met die pony!
Een kindvriendelijke pony zou kindvriendelijk gedrag moeten vertonen, ongeacht de situatie.
Dit klinkt absoluut niet zo!!!
Natuurlijk is de pony op nieuw terrein, alles een beetje eng en vreemd, Shets die niet meewerken, maar als de pony zo reageert is een beetje te heftig.
Daar zou ik mijn dochter niet bij laten. En als je de pony voor haar hebt gekocht, is het nu al sneu dat ze er niet eens bij kan...
Het kan een uiting van stress zijn, maar dat betekent dat er meer in dat ponykoppie omgaat dan je zou willen.
Misschien toch iets teveel bloed dan nodig is?