hangen aan 'ketting'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_Marijn

hangen aan 'ketting'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 10:07

hallo,
ik heb een verzorg pony, en als ik hem moet poetsen staat hij vast aan een soort 'ketting' met een band om de hals. ( ben er zelf niet zo'n fan van maarja het moet van de eigenaar)
vaak schrikt hij inneens ergens van en vaak heb ik geen idee waarvan, soms is het al met het borstelen van zn hoofd of neusgaten schoonmaken, en als hij dan schrikt gaat hij volop in die ketting hangen, maar hij komt niet los want die ketting is veel te sterk.
dan hangt hij er zo'n 10 seconden in en dan is het klaar. maar ik heb al een keer gehad dat hij z'n voorbenen beschadigd had, niet zo erg maar wat als het nou wel een keertje ernstig word!?
heeft iemand hier een oplossing voor?

groetjes, Roos

Claudia78

Re: hangen aan 'ketting'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:36

Als ik jou was zou ik het wel bespreekbaar maken bij de eigenaar. Waarom moet dat beestje persé aan de ketting?
Ik vind de hele situatie nogal gevaarlijk. Boos! Hij kan zo gemakkelijk iets beschadigen in zijn nek. Als het is omdat de eigenaar bang is dat de pony losbreekt als hij hangen gaat zijn er ook wel veiligere optie`s. Knipoog

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:40

Ik weet niet precies wat je bedoelt maar het klinkt raar.

Een band om de hals :S als hij dan gaat hangen kan hij zn halswervels beschadigen..
Hernia'tje heb je op die manier vrij snel.

Ik zou ook met de eigenaar gaan praten.. wat is de rede dat ze niet gewoon een halster+touw(en) gebruikt??

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 13:43

ja ik vind het ook nogal gevaarlijk, ik zou eigenlijk niet weten waarom hij aan zo'n ketting moet. ik zal wel eens vragen of ik hem ook gewoon aan een touw vast kan maken. dat voorkomt ongelukken.
maarja als hij dan loskomt van het touw rent hij het weiland in en dan kan ie alsnog op het touw stappen....
echt een rotsituatie ik word er helemaal gek van Boos! wantja het is niet mijn pony....

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:06

Mijn paard is ook zo'n viool die bij elke opvliegend strootje in de hangijzers gaat. Ze trok zich regelmatig los, vloog de stal door en rende als een achterlijke rond. Ik kreeg haar vrij snel, maar ik ren niet zo hard Haha! Ik vond het levensgevaarlijk en met meerdere touwen e.d. lukte het niet, ze trok alles kapot. Omdat ik juist geen zin had in verwondingen dat ze uitglijdt op de straat, ergens tegenaan loopt oid heb ik ook een constructie gemaakt, alleen dan van gevlochten touw (waar ze nog koeienhalster van maakten vroeger). Dit touw zit vast aan een zware metalen ring. Deze ring werkt net als een slipketting bij honden. Staat ze stil dan is de ring door zijn zwaarte op borsthoogte en is het touw dus los, maar zodra ze gaat hangen trekt de boel strak en kan ze geen kant op. Na 10 sec is het bij mij ook over. Ze gaat er maar in hangen, ze houdt er vanzelf wel mee op. Op deze manier kan ik het gedrag ook negeren en gewoon doorgaan waarmee ik bezig was. Dat werkt bij haar het beste. Als het maar niet breekt. Je pony weet straks snel genoeg dat hij los kan breken en dan blijft het probleem. De mijne staat nu tenminste keurig netjes stil, ik kan weglopen en ze weet nu dat ze niet wegkan. Die speelde er gewoon een spelletje mee...

Misschien kun je de ketting vervangen door touw?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:11

Mijn paard heeft ook een tijdje gehad dat hij ineens ging hangen (ik denk zo'n 3x gebeurt), maar ik had er wel goed de schrik in.
Toen heeft iemand me eens vertelt dat ik hem een flinke tip op z'n kont moest geven wanneer hij dat deed. En eigenlijk ook logisch, want hij zat me gewoon uit te proberen.
Sinds dien is het nooit meer gebeurt

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:22

Bij mij op de pensionstal hebben ze in de wasplaats een ding van rubber hangen dus inplaats van een ketting is het een stuk rubber met aan beide kanten sluitingen eraan. Volgens mij gewoon bij een ruiterhuis te halen. Maar goed, daarmee is het probleem van de halsband nog niet opgelost natuurlijk.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:07

Hermesdeux schreef:
Mijn paard is ook zo'n viool die bij elke opvliegend strootje in de hangijzers gaat. Ze trok zich regelmatig los, vloog de stal door en rende als een achterlijke rond. Ik kreeg haar vrij snel, maar ik ren niet zo hard Haha! Ik vond het levensgevaarlijk en met meerdere touwen e.d. lukte het niet, ze trok alles kapot. Omdat ik juist geen zin had in verwondingen dat ze uitglijdt op de straat, ergens tegenaan loopt oid heb ik ook een constructie gemaakt, alleen dan van gevlochten touw (waar ze nog koeienhalster van maakten vroeger). Dit touw zit vast aan een zware metalen ring. Deze ring werkt net als een slipketting bij honden. Staat ze stil dan is de ring door zijn zwaarte op borsthoogte en is het touw dus los, maar zodra ze gaat hangen trekt de boel strak en kan ze geen kant op. Na 10 sec is het bij mij ook over. Ze gaat er maar in hangen, ze houdt er vanzelf wel mee op. Op deze manier kan ik het gedrag ook negeren en gewoon doorgaan waarmee ik bezig was. Dat werkt bij haar het beste. Als het maar niet breekt. Je pony weet straks snel genoeg dat hij los kan breken en dan blijft het probleem. De mijne staat nu tenminste keurig netjes stil, ik kan weglopen en ze weet nu dat ze niet wegkan. Die speelde er gewoon een spelletje mee...

Heb je misschien een foto hiervan? Ben wel benieuwd hoe het eruit ziet..

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 16:21

ThaGirl schreef:
Mijn paard heeft ook een tijdje gehad dat hij ineens ging hangen (ik denk zo'n 3x gebeurt), maar ik had er wel goed de schrik in.
Toen heeft iemand me eens vertelt dat ik hem een flinke tip op z'n kont moest geven wanneer hij dat deed. En eigenlijk ook logisch, want hij zat me gewoon uit te proberen.
Sinds dien is het nooit meer gebeurt

ik heb het er al een keer met de eigenaar over gehad en die zij dat ik er dan met een zweep achter moest gaan staan en dan een flinke tik op zijn kont moet geven maarja, ik zie het nooit aankomen!

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 16:24

Hermesdeux schreef:

tsja hij kan dus ook niet weg dat is opzich wel fijn, maar hij blijft er maar mee doorgaan.
en als ik er te dicht bij kom is het ook gevaarlijk want hij gaat ook nouja 'stijgeren' zal ik het maar noemen maar hij leunt volledig op zijn achterbenen waardoor ik ook zo een klap van z'n voorbenen kan krijgen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:34

Misschien verder kijken en de rede proberen uit te zoeken WAAROM dat paard hangt.

Het is niet natuurlijk dat een paard vast staat, maar waarom hangen ze zo erg??

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 17:00

Don_Zhivago schreef:
Misschien verder kijken en de rede proberen uit te zoeken WAAROM dat paard hangt.

waarschijnlijk omdat hij ergens van 'schrikt' Bloos

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:01

Ja maar waarom dan gelijk zo in paniek??
zou je dat niet op de 1 of andere manier kunnen afleren?

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 18:10

tsja een goeie tik geven vind ik wel een optie maar tegen de tijd dat ie klaar is heb ik net een zweepje gepakt....
ik heb namelijk wel het idee dat ie me uitprobeerd

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:29

Hoi,

Je kan misschien je paardje eerst leren voor druk te wijken i.p.v. er tegen in te gaan. Paarden gaan van nature tegen druk in. Bv. Heel veel paarden gaan als je ze probeert om te zetten, helemaal tegen je aan hangen. Dit is puur instinctief gedrag. Het paard is een prooidier en wanneer hij in het wild gegrepen wordt door een roofdier is het voor hem beter tegen die druk van de beet in de gaan. Moest hij zich lostrekken is de kans op een serieuze verwonding heel groot. (Hoop dat dit een beetje duidelijk is).
Paarden gaan dus van nature tegen druk in. Dus jou paardje schrikt, voelt de druk van de metalen ketting en gaat hier tegen in hangen.

Nu je kan paarden leren dat wanneer ze wijken voor de druk, de druk wegvalt. Je kan dus de volgende oefening doen. Halster en halstertouw. Je paard staat los en je trekt heel zachtjes aan het touw (richting grond). Je paard gaat 9 van de 10 proberen tegen deze druk in. Je gaat beetje bij beetje de druk op het touw verhogen (Ik zak ook altijd door mijn knieen). Van zodra je ziet dat het hoofd ook maar een klein beetje zakt, hij een beetje nageeft laat je alle druk van het touw los. Zo leert hij na verloop van tijd te wijken voor druk. Je moet telkens opbouwen in fasen, zodat je je paard de kans geeft om op heel lichte druk al te reageren. Geen reactie, druk een klein beetje opvoeren. 1 ding is hierbij heel belangrijk. VOLHOUDEN!!!

Hopelijk ben je hier wat mee.

Groetjes

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 19:46

GeaRiemis schreef:
Hoi,

Je kan misschien je paardje eerst leren voor druk te wijken i.p.v. er tegen in te gaan. Paarden gaan van nature tegen druk in. Bv. Heel veel paarden gaan als je ze probeert om te zetten, helemaal tegen je aan hangen. Dit is puur instinctief gedrag. Het paard is een prooidier en wanneer hij in het wild gegrepen wordt door een roofdier is het voor hem beter tegen die druk van de beet in de gaan. Moest hij zich lostrekken is de kans op een serieuze verwonding heel groot. (Hoop dat dit een beetje duidelijk is).
Paarden gaan dus van nature tegen druk in. Dus jou paardje schrikt, voelt de druk van de metalen ketting en gaat hier tegen in hangen.

Nu je kan paarden leren dat wanneer ze wijken voor de druk, de druk wegvalt. Je kan dus de volgende oefening doen. Halster en halstertouw. Je paard staat los en je trekt heel zachtjes aan het touw (richting grond). Je paard gaat 9 van de 10 proberen tegen deze druk in. Je gaat beetje bij beetje de druk op het touw verhogen (Ik zak ook altijd door mijn knieen). Van zodra je ziet dat het hoofd ook maar een klein beetje zakt, hij een beetje nageeft laat je alle druk van het touw los. Zo leert hij na verloop van tijd te wijken voor druk. Je moet telkens opbouwen in fasen, zodat je je paard de kans geeft om op heel lichte druk al te reageren. Geen reactie, druk een klein beetje opvoeren. 1 ding is hierbij heel belangrijk. VOLHOUDEN!!!

Hopelijk ben je hier wat mee.

Groetjes

dat is wel een goed idee!
ik zal het eens proberen.

bedankt,

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:43

Don_Zhivago schreef:

Mijn paard deed het om de raarste redenen. Als de staldeur teveel open stond, als ik me even omdraaide of als de hond om de hoek kwam zetten. En ze deed het er gewoon om, niets hielp. Ik heb het met een zweep erachter geprobeerd en met een touwhalster.

Ik heb er geen oorzaak in gevonden, maar wat wel apart was dat ik het altijd aan zag komen. Ze blies zichzelf enorm op, ging echt zitten zoeken en als er dan maar iets gebeurde pakte ze dat aan en ging hangen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:48

XxroosjexX schreef:
Hermesdeux schreef:

tsja hij kan dus ook niet weg dat is opzich wel fijn, maar hij blijft er maar mee doorgaan.
en als ik er te dicht bij kom is het ook gevaarlijk want hij gaat ook nouja 'stijgeren' zal ik het maar noemen maar hij leunt volledig op zijn achterbenen waardoor ik ook zo een klap van z'n voorbenen kan krijgen.

Negeren die handel. Als die van mij nog een bui heeft en ze begint ga ik er gewoon 2 meter vanaf staan en laat haar hangen. Ze wordt het vanzelf zat hoor en ik weet dat ze niet losbreekt en dat ze zich eigenlijk niet kan bezeren. Het touw breekt niet en het touw is van dusdanige dikte dat het niet snijdt. Ook doordat het zo snel strak trekt, blijft het op het goede deel van de hals (dus niet vlak achter de kaak bijv). Slaan e.d. helpt toch niet en net wat je zegt, dat stijgeren en echt hangen gaat met geweld en als je er dan in de buurt staat sta je echt niet veilig. Maar ik vind losbreken vele malen gevaarlijker dan 10 sec hangen aan een touwtje, maar dat is persoonlijk...