Paard vliegt mij aan....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovelyd

Paard vliegt mij aan....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 20:02

Hallo,

Sinds eind augustus ofzo verzorg ik een New forest D-pony ruin(mistral) die bij een shetlander ruin(ook een verzorgpony van mij genaamd binky) en een New forest E-pony ruin(picasso).

Sinds kort is het zo dat als ik in de wei kom met een halster of met niets en gewoon wil aaien welke pony dan ook Mistral op mij af rent in volle galop en dan echt dreigt enzo hij rent uieindelijk wel om mij heen maar het is raar en erg onhandig...

Hij is wel dominant van zichzelf maar eerst deed hij dit niet..

Is dit uitproberen of iets anders?? en hebben jullie tips???

Anoniem

Re: Paard vliegt mij aan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:05

Hij zit je inderdaad flink uit te proberen. Neem de volgende keer een touw mee, en sla hem daarmee flink om de oren als hij dit kunstje weer flikt!

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 20:28

suleilitha schreef:
Hij zit je inderdaad flink uit te proberen. Neem de volgende keer een touw mee, en sla hem daarmee flink om de oren als hij dit kunstje weer flikt!

ik ga meestal zwaaien emt het halstertouw met halster maar sla hem niet ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:30

Waarom niet?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:32

oeps, die pony moet even weten dat jij de baas bent als je in de wei bent, en niet hij Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:33

En om dat te weten te komen heeft de pony vaak aan één goed gemikte zwiep met een touw meer dan genoeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:34

dit doet/deed mijn bijrijdfries ook, ik heb altijd een zweep of een halstertouw mee als ik het land in ga, komt ze af me dan krijgt ze een tik, de meeste mensen gaan aan de kant als ze zo doen, ik blijf staan, (is eerst even moeilijk, omdat je automatisch aan de kant gaat) en loop als ze zich omdraaid, direct weer op haar af, meestal is het dan goed, en kan ik haar vastklikken.
dus, sterk in je schoenen staan, proberen niet opzij of achteruit te stappen, en vooral laten zien dat je niet bang bent, wel op een rustige manier benaderen.
met deze fries gaat het nu al een tijdje goed, als ik zie dat ze omdraaid (doet ze voor de aanval) dan roep ik al EUH! en nu draafd ze weg van mij, ik loop dan rustig naar haar toe, en dan is het ook klaar.
heb je iets anders gedaan met hem? bij mij is het begonnen toen het springen niet helemaal goed ging, ik heb de eigenaar gevraagd of ze daar een nare ervaring mee had, en toen bleek dat ze daar wss een trauma aan had.. het is dus niet persee dominantie, maar het kan ook met een stukje zelfbescherming te maken hebben..

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:34

hmm, idd beter eerst niet slaan maar proberen je dominant op te stellen. net zoals een leider. Maak je groot en zwaai met je armer, en roep wat. t maakt niks uit wat als je het maar laag doet en hard.
Als hij doorgaat mag je hem best een flinke mep verkopen (niet op hoof, krijg je kopschuwe paarden van...) want hij moet snappen dat jij de baas bent.
succes!!

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:36

dees_daan schreef:
dit doet/deed mijn bijrijdfries ook, ik heb altijd een zweep of een halstertouw mee als ik het land in ga, komt ze af me dan krijgt ze een tik, de meeste mensen gaan aan de kant als ze zo doen, ik blijf staan, (is eerst even moeilijk, omdat je automatisch aan de kant gaat) en loop als ze zich omdraaid, direct weer op haar af, meestal is het dan goed, en kan ik haar vastklikken.
dus, sterk in je schoenen staan, proberen niet opzij of achteruit te stappen, en vooral laten zien dat je niet bang bent, wel op een rustige manier benaderen.
met deze fries gaat het nu al een tijdje goed, als ik zie dat ze omdraaid (doet ze voor de aanval) dan roep ik al EUH! en nu draafd ze weg van mij, ik loop dan rustig naar haar toe, en dan is het ook klaar.
heb je iets anders gedaan met hem? bij mij is het begonnen toen het springen niet helemaal goed ging, ik heb de eigenaar gevraagd of ze daar een nare ervaring mee had, en toen bleek dat ze daar wss een trauma aan had.. het is dus niet persee dominantie, maar het kan ook met een stukje zelfbescherming te maken hebben..

zweepje vind ik erg slecht in het weiland.
Een zweep is bedoelt als een verlengstuk van je arm en niet om een paard eens goed mee te gaan timmeren in zijn eigen stukje land.
met halstertouw of lichaam kan (naar mijn mening he:P) wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:40

My_Lord schreef:
dees_daan schreef:

zweepje vind ik erg slecht in het weiland.
Een zweep is bedoelt als een verlengstuk van je arm en niet om een paard eens goed mee te gaan timmeren in zijn eigen stukje land.
met halstertouw of lichaam kan (naar mijn mening he:P) wel.

pardon? waar heb jij het inelkaar timmeren gelezen?
als ik bezig ben met een draadje maken, of paaltjes aan het goed zetten ben, en ze haalt het in haar hoofd om mij van achteren aan te vallen, dan haal ik uit, en niet zuinig 1 keer goed raak, en dan is het klaar. met een halstertouw ben je in die situatie te laat, en mijn eigen veiligheid gaat voor. 1 rake tik, en ze weet hoe laat het is, gaat weg, en blijft bij me uit de buurt tot ik zeg dat ze weer mag komen. dan komt ze met de oortjes naar voren weer, opvoeden heet dat.. moet ze het maar niet in haar hoofd halen om onverwachts van achter aan te vallen, op een manier dat ik me bijna niet kan verweren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:42

Ach., het is weer herfstvakantie, Dees-Daan, dan krijg je toch vaker dit soort reacties Haha!
Nee, je bent pas goed bezig als je toelaat dat een paard jou inelkaar slaat! Knipoog

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:42

Onze pony deed het ook.... Absoluut gevaarlijk, mijn dochter kon haar zelf niet uit de wei halen. Ik heb ponylief een keertje opgewacht met (sorry) de zweep. En die ene keer was genoeg. Van deze flauwekul moet je niet gediend zijn! Idd touw oid mee. Maak je groot, geef een brul, en een keer een zwieper uitdelen kan geen kwaad. Paard neemt een loopje met je. Succes ermee!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:43

vraagje.............. hoe zou jij TS reageren als jij richting de damesmode afdeling loopt van de V en D, plotseling komt er iemand op je afstormen die jou wel even op je gezicht wil slaan........

wat doe je dan?

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:45

@ dees_daan

heb erg slechte ervaringen met zweepjes in weilanden.
Gingen een aantal mensen een paard uit het land halen en een zweep mee voor de zekerheid want eentje wil nog wel eens dreigen (verder niks! alleen dreigen. 1x roepen en hij dreef af)
iig zij zweepje mee, dat paard kwam op ze af en ze hebben hem een flinke mep verkocht.
Sindsdien, paard valt iedereen echt aan die in het land kwam. Kon een tijdje niet meer in het land.
Wat daarvoor zonder zweep gewoon wel kon hebben zij verpest.
Een aaltal paarden hebben dit overgenomen en zijn ook bang voor de zweep en vallen aan of laten zich totaal niet meer vangen in het land.

Daarom vind ik een zweep in het land een erg slecht idee (mijn eigen pony is bang voor zwepen, het is zeker erger hierdoor geworden terwijl ze er niet mee is geslagen door die mensen. maar gewoon doordat het blijkbaar met de groep doet)

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:46

suleilitha schreef:
Ach., het is weer herfstvakantie, Dees-Daan, dan krijg je toch vaker dit soort reacties Haha!
Nee, je bent pas goed bezig als je toelaat dat een paard jou inelkaar slaat! Knipoog

wat bedoel je hier precies mee...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:48

my-lord,
je moet natuurlijk wel weten wat je doet, voordat je eraan begint!
dus niet onbezonnen of vanuit boekentheorie te werk gaan.

een tik op het juiste moment is echt niet verkeerd,
moet je maar eens zien hoe paarden elkaar de rangorde duidelijk maken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:48

Ik denk niet dat Dees-daan naar een zweep grijpt maar eerder naar een kunststof afrasteringspaaltje Haha!

Ik zal me even nader verklaren Mylord, in de schoolvakanties worden er op bokt gemiddeld meer onzinnige posts gezet dan buiten de vakanties om Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:49

ach kom nou toch........... als een dier zo naar richting mij doet mag hij blij zijn dat ie zijn kiezen nog heeft....... gekkenhuis! ik laat me toch niet in een hoekkie zetten, echt niet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:50

My_Lord schreef:
@ dees_daan

heb erg slechte ervaringen met zweepjes in weilanden.
Gingen een aantal mensen een paard uit het land halen en een zweep mee voor de zekerheid want eentje wil nog wel eens dreigen (verder niks! alleen dreigen. 1x roepen en hij dreef af)
iig zij zweepje mee, dat paard kwam op ze af en ze hebben hem een flinke mep verkocht.
Sindsdien, paard valt iedereen echt aan die in het land kwam. Kon een tijdje niet meer in het land.
Wat daarvoor zonder zweep gewoon wel kon hebben zij verpest.
Een aaltal paarden hebben dit overgenomen en zijn ook bang voor de zweep en vallen aan of laten zich totaal niet meer vangen in het land.

Daarom vind ik een zweep in het land een erg slecht idee (mijn eigen pony is bang voor zwepen, het is zeker erger hierdoor geworden terwijl ze er niet mee is geslagen door die mensen. maar gewoon doordat het blijkbaar met de groep doet)

dat jij een slechte ervaring hebt, wil niet zeggen dat het slecht is.. bij mij helpt het ontzettend, beest is op zo'n moment zo kort voor de kop, dat ze me gewoon van achteren aanvalt, en nee, dat pik ik niet, dus krijgt ze een tik, maakt me dan ook niet uit waar ik haar raak, ik wil haar liever op mijn rug hebben, of haar benen in mijn nek.. ze is nu een stuk rustiger, kan haar vaak in 1 keer vastklikken zonder dat ze aanvalt, maar áls het goed raak is, dan kan ik ook goed raken.. zodat ze het niet in haar hoofd haalt het weer te proberen.. paard druipt af, en ik kan verder met paaltjes en draad goed zetten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:51

suleilitha schreef:
Ik denk niet dat Dees-[naam] naar een zweep grijpt maar eerder naar een kunststof afrasteringspaaltje :D

Ik zal me even nader verklaren Mylord, in de schoolvakanties worden er op bokt gemiddeld meer onzinnige posts gezet dan buiten de vakanties om Haha!

sssttt haha, nee hoor, hooguit naar de stok met de ijzeren emmer er aan Ach gut

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:52

ff voor de duidelijkheid, ik laat niet over me heen lopen en een tik vind ik zerker een goede oplossing bij dingen. ik heb het gewoon niet op zwepen. wel als hulpstuk bij het rijden maar niet als strafmiddel.
dus dat je mijn post als onzin herfstvakantie post afdoet, vind ik best beledigend eigelijk Clown

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:52

met grondwerk probeert mijn paard mij ook wel eens uit, dat hou je toch. Ik maak me dan groot en verhef mijn stem en dan is ze weer net een klein onderdanig veulentje. Deins dus niet achteruit wanneer je pony dit doet, zet eerder een stap vooruit, maak je houding groot, zorg dat je eruit ziet of je woest bent, en verhef je stem flink hard. Je hoeft geen eeuwen de longen uit je lijf te schreeuwen, één enkel keertje een flink scherpe en harde 'Ehh!' of 'Nee!' of 'Waag het!' werkt ook goed. Hapt/bijt de pony, dan vind ik wel dat je een corrigerende tik mag geven.

edit* sommige mensen hebben van zichzelf geen bange hoduing en dwingen sowieso respect af, soms onder leiding van een fikse tik. Mensen die van zichzelf minder zelfvertrouwen hebben in dit soort situaties, raad ik juist aan zichzelf groot en sterk te maken door de houding en stem. Vaak zijn de paarden daarvan meer onder de indruk dan van zo'n klein mensentikje.
Laatst bijgewerkt door Jaimyliefje op 20-10-08 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:53

Misschien moet je je is afvragen hoeveel respect je pony wel van je heeft.. Doe je altijd en enkel alleen maar rijden? misschien is goed om ook is andere dingen te doen zoals evt wandelen of grondwerk

Met grondwerk kun je veel respect aanleren aan je paard.. wie er hoger staat
En er keer flink op te rammen met een zweep ja tuurlijk gaat die daarvoor aan de kant maar als je kind kwaad is sla je hem dan ook met de zweep? dacht het niet ! of je moet niet wijs zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:53

My_Lord schreef:
ff voor de duidelijkheid, ik laat niet over me heen lopen en een tik vind ik zerker een goede oplossing bij dingen. ik heb het gewoon niet op zwepen. wel als hulpstuk bij het rijden maar niet als strafmiddel.
dus dat je mijn post als onzin herfstvakantie post afdoet, vind ik best beledigend eigelijk Clown

wat zou jij doen als een paard je van achter aanvalt? met je handje zwaaien en foei roepen? nou dan wens ik je succes..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:54

nah tegen zoveel geleuter kan ik niet op Lachen

diegene die mij bij de V&D aanvalt ga ik geen grondwerk mee doen, die werk ik tegen de grond............ is die besodemieterd