veulen loopt door omheining wat moet ik nu doen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MaRcIaNo

veulen loopt door omheining wat moet ik nu doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 18:07

hoi hoi,

Ik heb sinds 1,5 week mijn veulen. Hij is 4,5 maand oud en is nu weg bij zijn moeder. Hij heeft heel veel aansluiting bij mij andere paard. Eerst appart en toen brak hij op de 3 de dag door de omheining. We hebben een omheining van 3 linten onder elkaar. dus best heel erg hoog.
Daarna hebben we ze bij elkaar in de wei gezet zodat hij dan wel bij mijn ruin kon staan. Dat ging een paar dagen heel erg goed totdat hij vandaag door de linten van de wei ging. 2 grote linten met goed veel stroom.
Hij was helemaal de weg kwijt merkte ik wel maar ik schrik me elke keer dood.
Wat kan ik hier aan doen? Verward Verward
Hij loopt wel tot 18.00 ongeveer buiten zo'n 6 uur per dag. is dat dan te lang? of is dat niet zo
ik weet niet wat ik moet doen jullie tips???

Groetjes ellen

risky

Re: veulen loopt door omheining wat moet ik nu doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:18

je veulen is gewoon van slag zo zonder moeder en loopt over van de adrenaline

misschien is het een idee om een meter binnen de omheining een extra lintafscheiding te zetten met prikpaaltjes,

mocht hij er dan doorheen willen dan krijgt hij bij de eerste draad al stroom en deinst dan misschien terug en anders kost het hem in ieder geval meer moeite om uit te breken (en krijgt ie dubbel stroom)

sterkte ermee

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:02

Een veulen van 4,5 maand lijkt mijzelf nog heel erg jong om van zijn moeder af te zijn.. Dan nog in je eentje op de wei en maar 6 uur op een dag buiten staan.. Ja niet gek dat dat kleintje helemaal de weg kwijt is!! Het beste wat je kunt doen is hem hele dagen bij leeftijdsgenootjes of in een kudde te zetten. Of in een opfok of iets.. Ik bedoel het echter niet gemeen maar dit is voor je kleintje echt niet zo'n goede basis..

yvette46

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:08

Als je het veulen niet in de opfok wilt doen dan kun je ze een paar dagen bij elkaar op stal zetten naast elkaar zodat ze aan elkaar kunnen wennen.
Probeer dit eens een paar dagen en zet ze dan opnieuw in de wei.
Zo hebben wij het ook gedaan met ons veulen en dat ging prima.
Je moet dan wel zorgen dat je eerst de grote buiten zet en dan pas het veulen en bij het binnen halen eerst het veulen en dan de grote.
Dit werkte bij ons prima veel succes ermee.

MaRcIaNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 10:16

ze hebben in het begin een paar dagen naast elkaar gestaan. Ik zit eerst ook mijn grote naar buiten en dan de kleine, dat gaat ook prima alleen ik heb het idee als hij er meer als 5 uur op staat dat hij zoiets heeft van , jaaah en nu?? haha..
maar ik kan me vergissen.

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:20

Ook ik zou zorgen dat je er een leeftijdsgenoot bij krijgt.
Mede voor dit veulen die heeft dan iemand om zich mee uit te leven, voelt zich dan ook niet alleen (zoals nu wel het geval). Met een ouder paard krijgen veulens geen maatje om mee te spelen en zijn ze op zichzelf aangewezen.

MaRcIaNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 14:54

het is absoluut niet zo dat hij zich alleen voelt. hij heeft heel erg veel aansluiting bij mijn ruin. Hij is nog maar 4 jaar dus is ook nog erg speels.
Daarom weet ik het ook niet. Hij staat vandaag op een ander stukje wei met houten omheining. Hopen dat hij daar braaf achter blijft staan.