Luchtzuigen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandervd

Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 13:26

Hallo mede-bokkers.

Ik wil graag jullie mening.
Ik heb op internet een paard gezien dat ik misschien zou willen kopen.
maar het paard wil soms na het eten luchtzuigen vertelde de eigenaar.
nu is dit waarschijnlijk met een luchtzuig band wel goed te verhelpen, maar wat zouden jullie doen?
het paard kopen, of toch nog even verder zoeken?

m.v.g
Sander

nuldertien

Re: Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:28

Als je het paard koopt moet je GEEN luchtzuigband omdoen.

Dat is vreselijk achterhaald.

Luchtzuigen is zowiezo helemaal niet zo slecht als iedereen altijd dacht.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:29

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:01

Wij hebben 2 paarden die beiden luchtzuigers waren (en nog zijn). Zij hebben er geen last van, wij ook niet. Let wel op, dat als je zo'n paard koopt, of -indien je deze op een pensionstal wilt plaatsen- dat dit ook mag. Er zijn nl. stallen die het niet willen hebben, omdat ze denken dat het 'besmettelijk' is. Verder idd neem een kijkje in dat topic, info genoeg denk ik zo Knipoog

bokken123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:56

Ik heb zelf ook een luchtzuiger gehad. Die deed het ook alleen maar bij het eten.
Met de pony is niets mis mee. En luchtzuigen kan niet zo veel kwaad, als mensen eerst dachten.
Alleen de pony is dan wat moeilijker te verkopen, omdat niemand een luchtzuiger wil.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:07

Als dit paard bedoeld is om verder te verkopen zou ik hem laten staan. Is hij voor jezelf, dan vind ik luchtzuigen zelf geen probleem. Als ie maar loopt. Stallen waar luchtzuigers niet zijn toegestaan, daar wil ik zelf niet staan, zelfs niet als ik geen luchtzuiger heb Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:18

Ik heb ook een luchtzuiger op stal staan, met band! Achterhaald of niet, als de band af is dan staat ze de hele dag door te zuigen en heeft/krijgt dan ook vaak windkoliek. Dat ze het niet overnemen van een ander paard trek ik in twijfel! DE merrie is het pas gaan doen toen een paard dat naast haar stond een windzuiger was.
Ik zelf heb er niet zo veel problemen mee en heb er in de loop der jaren al meerdere op stal gehad, omdat ze hier toch veel buiten staan is het probleem ook minder erg...een windzuiger die je 24 uur per dag op stal moet houden zou ik nooit aan beginnen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:20

Aerdenhout, mijn zwarte heeft al naast en tegenover veel verschillende paarden gestaan, waarvan er velen de hele dag op stal stonden, waar zelfs jonge paarden en veulens tussen zaten en echt geeneen heeft ook maar aanstalten gemaakt. Zelfs de pony niet, en die staan al lang bij elkaar! Koliek is hier geen issue en mijn zwarte staat nota bene zelfs op de wei op de paaltjes te zuigen, dus als er een koliekgevoelig zou moeten zijn....

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:26

aerdenhout1 schreef:
Ik heb ook een luchtzuiger op stal staan, met band! Achterhaald of niet, als de band af is dan staat ze de hele dag door te zuigen en heeft/krijgt dan ook vaak windkoliek. Dat ze het niet overnemen van een ander paard trek ik in twijfel! DE merrie is het pas gaan doen toen een paard dat naast haar stond een windzuiger was.
Ik zelf heb er niet zo veel problemen mee en heb er in de loop der jaren al meerdere op stal gehad, omdat ze hier toch veel buiten staan is het probleem ook minder erg...een windzuiger die je 24 uur per dag op stal moet houden zou ik nooit aan beginnen.

Aan een paard dat 24 uur op stal moet staan zou ik zowiezo nooit beginnen. Luchtzuiger of niet.

Die van jou was misschien heel extreem, want recente onderzoeken hebben gewoon aangetoond dat de lucht vrijwel nooit in de maag komt. Luchtzuigen ziet er voor ons wat 'naar' uit, maar voor het paard kan het -in de meeste gevallen- geen kwaad.

Dat overnemen... ik geloof er ook niet zo in.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:38

Het kan wel in de maag/darmen terecht komen, voorbeeld staat bij ons op stal (via boeren en winden wordt ze het weer kwijt en tot op heden heeft ze er geen last van, in die zin dat ze nog nooit koliek heeft gehad). Maar overnemen, nee, daar geloof ik ook niet in. Dan hadden onze andere paardjes het allang moeten doen. En ken verder nog genoeg voorbeelden van luchtzuigers die naast anderen op stal staan en die paarden ernaast nemen het niet over. Wel denk ik, kan een paard wat al 'neigt' naar luchtzuigen een andere luchtzuiger als een soort 'trigger zien' om het daadwerkelijk ook te gaan doen. Maar die waren het m.i. dus sowieso wel een keer gaan doen. Ook zijn er wel paarden die idd koliek krijgen na het luchtzuigen. Paard van een kennis is er zo één. Maar das de enige die ik zo weet. Wel erg vervelend dan hoor, want zij heeft zo ongeveer een abonnement op de vee arts.

Els_St

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:32

Luchtzuigen is helemaal niet slecht, zoals iedereen dat denkt.
maar ik zou ook zeker geen luchtbad oid om doen.

Maar dan nog, slecht of niet, ik zou het eerlijk gezegd niet doen.

Els_St

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:33

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:49

Als het paard vor jezelf is en je vind hem leuk? lekker kopen...

Heb een luchtzuiger, hij zuigt op stal, op het land en vroeger zelfs op het bit!
Nooit last van gehad.
Houd er wel rekening mee dat sommige mensen erg overtrokken kunnen reageren op een luchtzuiger en bang zijn dat hun paarden het overnemen.
Mijn tip hiervoor is: adem diep in, tel tot 10, glimlach en loop weg Clown

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:01

Ze nemen het wel degelijk over van een ander paard...natuurlijk moet het paard er wel 'aanleg' voor hebben. DE andere paarden die bij de luchtzuiger stonden hebben het nooit overgenomen.
Geen zuigband, heb ik persoonlijk in elk geval, geen goede ervaring mee. Heb het bij de merrie meerdere keren geprobeerd en dat was bijna altijd koliek.
Een windzuiger is trouwens nog steeds waardeverminderend!
IK zou er ook geen paard voor laten staan als ik hem echt leuk vond!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:23

Of dat het paard luchtzuigen overneemt van een ander zal altijd een discussiepunt blijven gok ik. Evenals de band, de één geeft het advies die wel te gebruiken de ander absoluut niet.

TS: Mijn luchtzuiger was een erge, maar heeft nooit met een band omgestaan. Hij heeft hier ook nooit iets aan over gehouden. Het zal mij er niet van weerhouden het paard aan te schaffen, als het klikt.. klikt het toch Knipoog

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:01

Aardenhout, dat is gewoon onzin wat je zegt. Het is al bij meerdere onderzoeken aangetoond dat paarden luchtzuigen NIET overnemen van elkaar. De enige oorzaak waarom meerder paarden die bij elkaar op stal staan dit doen, is omdat ze in dezelfde, blijkbaar te slechte, omstandigheden moeten leven.

Denk aan: te veel op stal staan, te weinig sociaal contact (alleen kijken en ruiken telt niet!), te weinig te doen, te weinig ruwvoer, een maagzweer.

Luchtzuigen wordt gezien als ''stalondeugd'' stalondeugden ontstaan enkel en alleen maar wanneer paarden hun natuurlijke behoeften niet voldoende kunnen bevredigen en/ of pijn hebben. Coping noemen ze dit gedrag. Het is voor het paard de enige manier om met de situatie om te gaan. Als ook dit gedrag door de mens wordt weggenomen door middel van bijvoorbeeld een luchtzuigband of een weefrek, neemt de mens het paard zijn laatste houvast weg om om te gaan met de situatie.

Dus TS: ik zie geen probleem in het paard te kopen, maar verdiep je eerst wat meer in het luchtzuigen. In geen geval moet er een luchtzuigband worden aangebracht. Sommige paarden zijn na een tijd luchtzuigen zo aan het luchtzuigen gewend dat ze het blijven doen, ook al verbeteren de leefomstandigheden van het dier. De oplossing die de dierenarts waarvan ik les krijg geeft is de leefomstandigheden van het dier zoveel mogelijk verbeteren (dus sociaal contact met andere paarden, het liefst 24/7 buiten met andere paarden, onbeperkt ruwvoer enzovoorts) en een met rubber beklede paal in de wei zetten zodat het paard hieraan kan luchtzuigen. Zo slijten de tanden minder snel.

Dorien_3009

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:50

nou ik toevallig heb ik het op school er nog over gehad. tja over de gevolgen kan je discuceren, maar de tanden slijten wel erger. en luchtzuigen kan inderdaad overgenomen worden door een anderpaard. tja ik zelf zou wel verder kijken, mar het toch in mijn achterhoofd houden Knipoog

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:05

Dorien_3009 schreef:
nou ik toevallig heb ik het op school er nog over gehad. tja over de gevolgen kan je discuceren, maar de tanden slijten wel erger. en luchtzuigen kan inderdaad overgenomen worden door een anderpaard. tja ik zelf zou wel verder kijken, mar het toch in mijn achterhoofd houden Knipoog

lees even de reactie boven je... het is aangetoond en dus BEWEZEN dat het NIET overgenomen word. Vaak zijn er inderdaad meerdere paarden op een stalling die het doen maar dat komt dan doordat ze in dezelfde, niet optimale, omstandigheden staan. Niet omdat ze het overnemen...

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:05

Een luchtzuigband kun je wat mij betreft wel scharen onder diermishandeling.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:27

Zwerte schreef:
Dorien_3009 schreef:

lees even de reactie boven je... het is aangetoond en dus BEWEZEN dat het NIET overgenomen word. Vaak zijn er inderdaad meerdere paarden op een stalling die het doen maar dat komt dan doordat ze in dezelfde, niet optimale, omstandigheden staan. Niet omdat ze het overnemen...

Precies, bij mijn dochter op school 'leren' ze dit ook nog, behoorlijk achterhaald helaas.