Nieuw mini veulentje bij A- pony in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NEAvos

Nieuw mini veulentje bij A- pony in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 10:33

Gisteren is mijn miniveulen (mei 2008) bij ons gekomen. We hebben al een A- pony, een merrie. Vannacht hebben ze naast elkaar gestaan ieder in een aparte stal om vast wat te wennen.

Vanmorgen heb ik ze ieder apart in een wei gezet zodat ze elkaar konden besnuffelen en wederom aan elkaar konden wennen. Dat ging hartstikke goed dus dacht ik ik probeer ze in 1 wei te zetten om te kijken hoe dat gaat. De merrie beleef rustig doorgrazen en het veelen ook even later zocht ze toenadering maar daar was de merrie niet van gediend. Ze sloeg at met haar voorbenen en draaide haar achtertste naar het merrieveulentje. Viel allemaal nog mee naar mijn idee, ze raakte haar niet of zo.

Maar een half uurtje later ging de merrie het veulen opjagen in de wei en dat werd vrij snel toch wel gevaarlijk vond ik. Dat veulen liep zich helemaal wezenloos. Dus daar heb ik vrij snel een einde aan gemaakt en ze weer ieder apart in een wei gezet. Veulen zoekt nog steeds toenadering via het hek en merrie ruikt aan haar en begint dan een beetje te gieren. Nu is mijn vraag: hoe nu verder ? Gewoon morgen weer proberen in de wei ? En dan met de longeerzweep eventueel een einde te maken aan het gejaag want om het veulen te pakken als ze opgejaagd wordt is nog niet zo simpel. Dan kan ik in ieder geval de merrie op een afstandje houden mocht het weer uit de hand lopen en kan ik het veulen weer apart zetten. Gewoon het laten uitvechten vind ik het veulen te jong en kwetsbaar voor. Ik ben geen aansteller met dit soort zaken maar ze is gewoon echt MINI ! Alle tips zijn welkom !

pearno

Re: Nieuw mini veulentje bij A- pony in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:11

Ik zou ze eerst een weekje apart in de wei zetten en het dan nog eens proberen. Ze gewoon de tijd gunnen om elkaar te wennen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:13

laat ze idd lekker een weekje aan elkaar wennen... gun het de tijd!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:19

Inderdaad even een tijdje gescheiden houden. Wij hebben een tijdje een A-pony gehad. Mijn paard reageerde net als jou pony. Opjagen opjagen. Ik heb toen het onderste lint van de paddock open gelaten, bovenste wel dicht. Pony kon onder de bovenste draad door maar mijn paard niet Haha! Dikke week, toen was het over en konden ze samen. Veulen moet ook even leren wat zijn plek is t.o.v de pony.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:00

Misschien is het nog wat te snel gegaan. Hou ze voorlopig nog apart van elkaar en in de aparte weides.

Laat ze zeker nog een week aan elkaar wennen, dan nog eens proberen. Dan niet los in de wei, probeer eerst samen te gaan wandelen. Iemand de merrie, iemand het veulen.
Weekje later ze misschien eens samen in de wei zetten.
Langzaam komt het meestal wel goed:)

Beeer92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:07

Ik zou inderdaad zeggen, geef het wat tijd.

Als je merrie een poos alleen heeft gestaan, zal gezelschap voor haar nog wat nieuwig zijn.

Zet ze een weekje of 2 in een apart weitje en laat ze aan elkaar wennen.
Daarna kan je ze nog wel een een keer samen proberen te zetten, lukt het dan nog niet, denk ik dat het gewoon niet klikt.

NEAvos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 21:18

Bedankt allemaal ! Ik heb ze in de wei gewoon apart en dat gaat prima. Veulen hinnikt ook stuk minder inmiddels. Als ik ze op stal zet en ze zien elkaar wordt er druk over en weer gehinnikt en geroken. IK denk dat het wel goed komt maar ik laat ze inderdaad een weekje nog apart in de wei.