schoppen richting mensen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zorry

schoppen richting mensen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 21:46

Ik heb een jaarling fries die soms de neiging heeft om te schoppen.
Hij heeft me een keer geraakt maar dat was zo onverwachts dat mijn reactie te lang duurde om nog
wat te doen.
Nou probeerde hij het vandaag weer.
Nou is mijn vraag wat zouden jullie doen in zon situatie de ene zegt je moet hem een schop terug verkopen
en de andere zegt je moet je stem verheffen.
Wat zouden jullie doen in zon situatie.
De hengst is halstermak ik poets hem en wandel af en toe.
Hij heeft het een keer geprobeerd toen hij stond te eten en ik langs liep niet achter langs maar aan
de zijkant en een keer toen hij gewoon in de wei stond.

marjoleinft

Re: schoppen richting mensen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:48

castreeren.
mijn jaarlig haf deed dit ook en na het castreeren niet meer je kan hem nu overal aanraken .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:51

Bekend verhaal, Humpey. Een van mijn merries deed dit ook toen ze een jaar was. Ik heb haar toen zo verschrikkelijk terug geschopt dat ze twee dagen niet bij me durfde te komen. De derde dag kwam ze deemoedig met het hoofd bijna op de grond bij me en nu gaat het al meer dan een jaar goed, ze heeft het in één keer afgeleerd, dus.
Marjoleinft, bij merries valt er niet veel te castreren en op éénjarige leeftijd castreren van een hengst is ook niet de oplossing. Ook een hengst moet manieren leren, vind ik.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:57

ja okee daar heb je gelijk in.
toen mijn haflinger 1 jaar was hebben we hem gekocht en schopte met zijn voor en achter benen.
je kon er amper in de buurt komen met 1 jaar en 2 maanden is mijn haf gecastreed en is nu onwijs lief geworden.

mijn merrie schopt ook met haar voorbenen en daar heb ik altijd een zweep bij me in de buurt zodat ik een lel tegen der voorbenen aan kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:59

Als je die haf flink op zijn donder had gegeven, dan was het trappen ook wel gestopt! Bovendien, waarom moet een haf van een jaar al braaf zijn? Die gooi je toch gewoon in het land? Liefst met een paar andere paarden, dan trappen ze meer op elkaar dan op mensen, hoor.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 22:01

castereren is ook zeker geen optie want dat wil echt pas rond een jaar of 3.

suleilitha: Jij hebt de jouwe toch ook gewoon een schop verkocht zat er ook aan te denken
want ik denk dat hij daar wel van onder de indruk zal zijn.
Hij staat trouwens lekker op het land 24/7 met vriendjes ik kom hem alleen elke dag pesten
op te voeren en af en toe te poetsen verder mag hij nog lekker kind blijven Haha!
Laatst bijgewerkt door Zorry op 16-10-08 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:04

heb hem vaak genoeg op ze donder gegeven maar als je zelf op een gegeven moment niet meer kan lopen omdat hij je zo vaak heeft geschopt dan is dat niet grappig meer.
ik schrijf niet dat ze baaf moetten zijn maar ze mogen je niet verrot schoppen. en na het castreeren was het stukken minder en is hij echt heel lief geworden.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:05

ik snap dat je wilt wachten met castratie totdat hij wat meer is uitgegroeid, maar als hij op den duur gevaarlijk wordt heb je weinig keus denk ik.

Tuurlijk moet je hem een schop geven.. hij moet weten dat jij de baas bent.
Mijne is tot zn 3,5 hengst geweest en was echt gevaarlijk, nou die heeft af ent oe echt wel een hoek of een trap van me gehad.

Maar over dat castreren, ze stoppen heus niet meteen met groeien hoor Knipoog

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:06

Joh, het paard waar ik op rij, nu een vierjarige ruin, mepte als een dolle toen hij als driejarige uit de koppel kwam. Even paar kisten aangetrokken (klompen volstaat ook) en dan, zodra hij aanstalten maakt om te trappen, gigantisch uithalen. Binnen een paar dagen was ie schaapmak en had het nodige respect voor me. Hij is als hengst ook zadelmak gemaakt. Naderhand wel gecastreerd omdat we overdag werken en niet willen dat hij dwars door een omheining heen zou breken om bij merries te komen. Dus inderdaad, gewoon een ferme trap terug verkopen, Humpy, maar kijk wel uit voor je eigen veiligheid!

Marjolein, je hebt niet hard genoeg uitgehaald, echt niet! Had je dat wel gedaan, dan was het na één of twee keer wel afgelopen geweest. Bovendien verkiest niet iedereen om een paard met een jaar al te ruinen. In de regel krijgen ze toch veel meer houding en voorkomen als je ze langer hengst laat.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 22:07

Don_Zhivago schreef:
ik snap dat je wilt wachten met castratie totdat hij wat meer is uitgegroeid, maar als hij op den duur gevaarlijk wordt heb je weinig keus denk ik.

Tuurlijk moet je hem een schop geven.. hij moet weten dat jij de baas bent.
Mijne is tot zn 3,5 hengst geweest en was echt gevaarlijk, nou die heeft af ent oe echt wel een hoek of een trap van me gehad.

Maar over dat castreren, ze stoppen heus niet meteen met groeien hoor Knipoog

Succes

Nee dat weet ik hij doet het nu ook niet zo erg dat het gevaarlijk is mocht dat wel zo
worden dan wordt het zeker knip knip weg ballen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:09

Niks geen stem verheffen, je moet flinke rotschop teruggeven. Als je hem nu niet flink laat schrikken is de kans groot dat hij het de normaalste zaak van de wereld gaat vinden zodra hij geen zin meer heeft in jouw aanwezigheid. Dus meteen zodra je de tekenen ziet van irritatie tegen jou (oren in nek/zwaaien met staart/been opheffen) even je zero tolerance beleid in laten gaan. Onderling zijn paarden nu ook niet echt zacht voor elkaar. Geen enkel paard dat denkt uit te kunnen vallen tegen zijn 'meerdere' zonder er met een paar rotschoppen toe vanaf te komen.

Over hengsten en castreren: Hengsten zijn ook prima op te voeden, bij ons op stal lopen meerdere jonge hengsten rond. Met de goede opvoeding kunnen dat ook voorbeeldige paardjes zijn Knipoog

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 22:11

nou bedankt voor de reacties de eerst volgende keer is hij van mij Haha! .
De vorige keer stond ik echt verstelt wat er gebeurde was de eerste keer dat hij het dee en was
mijn reactie gewoon niet snel genoeg en toen vondt ik het zielig om nog te reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:14

Ja, als je niet snel genoeg bent heeft het ook geen zin meer.
Je kunt ook nog een halve meter ketting meenemen. Zodra hij je de kont toekeert, keihard tegen zijn billen aangooien.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:38

@ suleilitha : ik ben echt niet bang om een paard op zn flikker te geven, en daar kan ik best hard in zijn, maar die van mij sloeg met zn voorbenen, en dat leerde hij ook niet af, en hij heeft echt ene paar rake klappen/schoppen gekregen..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:01

Ben het (zoals wel vaker) met Suleilitha eens. Meestal is een keer een echt goede trap meer dan voldoende, en als dat niet het geval is heb je hem niet hard genoeg geschopt, simpel.

Als je in een fase voordat het echt gevaarlijk wordt (dat bouwt zich over het algemeen namelijk op) hem eens goed op zijn nummer zet, desnoods een paar keer op verschillende plaatsen, ook in de wei of zo, laat ie het verder wel uit zijn hoofd om naar je uit te halen. Paarden zijn onderling geen lieverdjes en met een tikje of "foei, mag je niet doen hoor, vind vrouwtje niet leuk" dwing je nou niet bepaald respect af. Onderling vechten ze het ook letterlijk uit, waarom zou jij als mens dat niet mogen?

Het valt me op dat veel mensen een paard kopen/ leasen/ bijrijden terwijl ze weinig weten van paardengedrag. Een vechtpartijtje in de wei om de rangorde te bepalen wordt vaak als rampzalig gezien (help, mijn paardje kan gewond raken!!!), een uithaal naar een lager geplaatst paard dat te brutaal is wordt als rampzalig ervaren (die mag nooit meer bij mijn paard in de wei of in de paddock want die is vals).

Voordat je aan een paard begint: Leer paardengedrag! Kan het niet vaak genoeg zeggen. Ga in de zomer of op een mooie najaarsdag lekker met een tijdschrift bij een weide waarin een kudde loopt zitten en kijk eens hoe ze met elkaar omgaan! Blijf er lekker op je gemak in de herfstvakantie of zo een dagje picknicken. Bestudeer hun gedrag! En pas je aan aan het paard zijn normen, hij begrijpt die van mensen toch meestal niet. Als mens heb je de intelligentie gekregen om gedrag van andere wezens te bestuderen en lezen, paarden hebben dat (over het algemeen) niet.

Dus wanneer een paard naar je uithaalt, harder terugschoppen. Als ie bijt, terugbijten (een stukje nekvel tussen twee vingers nemen en knijpen voelt ook aan als een flinke hap, scheelt je een mond vol haren). En vooral: Wees niet bang dat stalgenootjes gaan piepen dat je je paard "mishandelt". Hun eigen paarden zijn meestal compleet onopgevoed en lopen finaal over ze heen. Juist omdat ze geen grens durven/ willen trekken.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:32

Die van mij heeft wel schoppen gehad, en ook flink harde (had zelfs een x mn voet gekneusd Boos!)

Maar dat hielp helaas niet, ik heb veel ervaring met jonge paarden, en alleen bij hem was het lastig, nu zn ballen eraf zijn is hij nog wel dominant, maar wel van me onder de indruk.. gelukkig

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:44

De jaarling van mij was zelfs zo stoer dat hij dacht dat hij me uit de wei kon jagen!!! Nagelbijten / Gniffelen Die heb ik eens goed laten schrikken, nu issie wel tam.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:55

indi deed dat ook. echt gemeen trappen. zolang je niks terug doet zal je paard de baas zijn. gelijk terugtrappen lijkt hard, maar je moet eens kijken wat ze in de kudde doen...

indi had het snel afgeleerd, en heeft nooit meer getrapt naar me...

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 02:01

nou vandaag was het dus weer zo ver meneer haalde uit maar dat heeft hij geweten ook
hij kreeg er gelijk een goede schop van mij achter aan.
De eerste tien minuten moest hij niks meer van me hebben maar daarna weer wel
hij heeft vandaag verder niks meer gedaan hopen dat het zo blijft.

Mick75: sorry maar ik vindt nu over komen dat je denkt dat ik geen verstand van paarden heb, en zo even voor de lol
een jonge hengst hebt gekocht.
Dat is dus helemaal niet zo maar was gewoon benieuwd hoe jullie reageren op zon situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:17

Nounou Humpy, dat is wel wat overdreven, wat je zegt over Mick.....

Els_St

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:39

Goed dat je even een schop erachteraan hebt gegeven. Voor een paard moet het duidelijk zijn dat hij niet zomaar kan trappen.

Mijn shet deed dat eerst ook, heb er een schop erachteraan gegeven. In de kudde komt dat nog wel harder gedaan. En mijn shet doet het echt noooooit meer!

lovespike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:03

jaah als mijn paard naar me schopt dan verhef ik meestal mijn stem en hij krijgt een vlinke trap terug en dat werk heel goed

Dearntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:31

bij mijn paard werkt het al als ik mijn stem verhef... behalve vandaag ...toen gaf ik ze een flinke trap en ze stond ineens braaf stil.... Knipoog

samantha_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:57

mijn zus heeft een andalusier hengst die ook regelmatig haar kant op sloeg.
Hij had geen respect en dat heeft ie nu ondertussen wel.
Wat je moet doen is niet bang zijn maar je hand opsteken richting zijn kant.
teminste dat helpte bij mijn zus dr paard wel.
Clown