Hoe veulen alleen leren staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kirja

Hoe veulen alleen leren staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 12:54

Hallo allemaal,

Sinds een weekje heb ik een veulen erbij, van 8,5 maand.
Waar ze vandaan komt stond ze met nog een heleboel andere paarden en nooit alleen, nu staat ze alleen bij mijn andere merrie..
Als ik 's ochtends gevoerd heb doe ik ze hun halsters aan en mogen ze naar buiten, ik kan ze niet tegelijk op de wei zetten maar als ik mijn merrie eerst buiten zet word de halve stal afgebroken omdat veulie erachteraan wil en als ik het veulen eerst op de wei zet gaat ze net zo lang tegen het hek oplopen tot mijn andere paard er is.. (met op stal zetten is het wel handig want ze loopt gewoon met mijn andere paard mee Clown ).

Waar ik mijn paarden heb staan heb ik (nog) geen bak, dus als ik wil rijden moet ik met mijn andere paard het erf af wat niet gaat omdat het veulen anders gek wordt.
Ze staan gelukkig heel de dag op het land (en ik ga een paar keer in de week een klein stukje met hun beide lopen) dus haar beweging krijgt ze wel.

Maar ik vraag me af hoe ik dit het beste kan oefenen?
Ik haal mijn merrie nu regelmatig uit de wei en zet haar op ongeveer 2 meter van het hek vast om te poetsen en te tutten enzo, de eerste minuten is het kleintje wel flink onrustig maar daarna gaat ze weer staan eten, ze houd wel goed in de gaten of mijn andere paard niet weg gaat..

Ik hoop dat jullie goede tips voor me hebben Lachen

UrbanL

Re: Hoe veulen alleen leren staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:58

Vrees dat je er nog een bij moet zetten het veulen heeft denk ik in jou merrie zijn "nieuwe" moeder gevonden.

Ik ben toch meer voorstandig haar in de opfok te doen met andere leeftijdgenoten hier zal ze veel beter dingen leren dan met 1 paard erbij waar ze aan gaat hangen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:02

Tja en als je die mogelijkheid niet hebt dan klinkt waar je mee bezig bent (wel uit de wei maar nog in de buurt poetsen) als een vrij goede oefening.. Steeds een beetje verder weg gaan, maar ik zou geen haast hebben als ik jouw was.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:07

Ik ben het met Prisca eens. Lekker tussen leeftijdsgenootjes op laten groeien. Nu hangt ze teveel aan je merrie en zal het waarschijnlijk altijd moeilijk blijven om alleen met je merrie aan de slag te gaan.

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 14:15

Bedankt voor de reactie's..
In een opfok zetten is geen optie, dan zou ik dubbele kosten hebben en zou mijn andere merrie alsnog alleen staan dus moet er nog een paard bij..
@Troi: ik heb absoluut geen haast hoor, heeft mijn andere merrie ook even lekker vakantie daar kan ik straks zo weer opstappen en mee wegrijden Lachen

streepjekim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:27

ik heb het zelfde probleem,
maar ik heb dan geen merrie van mezelf, maar van iemand anders.
dus ik ben ook een soort afhankelijk van het andere paard.

en ik vind de opfok ook geen optie, dan staan ze een half uurtje buiten in een paddock met zwaar zand met ze 10e op elkaar.

dus ik moet ook wachten tot het andere veulen ( omdat er nog een veulen staat op stal) afgespeend is.
dan kunnen ze bij elkaar, maar tot die tijd zit ik ook met een probleem Boos!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:29

ander peerd erbij kopen, of op een andere manier tussen andere paarden houden OF twee tegelijk meenemen Lachen

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:30

tatjalove schreef:
In een opfok zetten is geen optie, dan zou ik dubbele kosten hebben en zou mijn andere merrie alsnog alleen staan dus moet er nog een paard bij..
@Troi: ik heb absoluut geen haast hoor, heeft mijn andere merrie ook even lekker vakantie daar kan ik straks zo weer opstappen en mee wegrijden Lachen

Hallo, waar zijn we in hemelsnaam mee bezig? Waarom schaf je dan nog een veulen aan?

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:14

Dit probleem komt mij zeer bekend voor.
Wat jij aangeeft wat het poetsen betrefd dat doen wij ook en is zeker een goeie oefening.
Ook ik kan niet alle paarden tegelijk naar buiten zetten wij doen dan niet het veulen als eerste.
Eerst 1 andere en dan het veulen.
Wij zorgen dat het veulen in een dichte stal staat in het begin gaan ze echter best wel tekeer alleen naar mate ze niet anders meer weten is dit er snel af hoor.
Doe dit niet in een open stal want het veulen is er zo overheen (onze ervaring).

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:45

henkb schreef:
tatjalove schreef:

Hallo, waar zijn we in hemelsnaam mee bezig? Waarom schaf je dan nog een veulen aan?

ik ben ook flabbergasted Lips are sealed

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:14

Mijn anderhalfjarige staat ook niet in de opfok. Ik ben er nl. niet voor om jong grut op een hoopje te gooien. Heeft imo niets met opvoeding te maken, maar met de wet van de sterkste. Ik ben juist voor een kudde van gemengde leeftijd en daar staat die van mij dan ook in. Maar dat is mijn mening... Lachen

Mijn pony brak in het begin ook de hele stal af. Als ze alleen op de wei stond te wachten tot er een ander paard kwam, durfde ze nogal eens onder de draad door te gaan. Ik heb haar geleidelijk aan laten wennen aan alleen zijn. Ik moest haar bijvoeren, dus moest haar ook elke dag even uit de wei halen afgelopen zomer. Dan zette ik haar wel eens een paar minuten op stal en dan voeren.
Eerst begon ik met haar buiten te poetsen zodat ze de andere nog zag, later zette ik haar binnen al eens alleen op de poetsplaats voor een paar minuten en zo opbouwen tot ik haar gewoon rustig kon poetsen terwijl ze daar alleen stond. Ook ging ik al vrij vroeg kleine stukjes met haar wandelen, zonder ander paard. Moet ze natuurlijk wel eerst braaf leren meelopen. Lachen
Nu kan ze prima alleen staan als dat nodig is.