hoe zit het met vriendschap tussen paarden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

santos

hoe zit het met vriendschap tussen paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 23:34

Ik heb enkele jaren twee paarden aan huis gehad. Dan een jaar 1 paard aan huis. Nu loopt deze merrie elders lekker 24/7 in de wei met hengstje en ruin.

-Helaas gaat haar liefde naar een paard in het naast gelegen weiland. De paarden kunnen nooit bij elkaar, niet ruiken oid, want er ligt nog een akker tussen. Naar mijn weten word er niets met dat paard(bonte) gedaan, dus het staat daar altijd achterin met "haar/zijn" vrienden.

Het probleem(nou ja probleem Haha! ) is dat mijn paard niet naar voren komt als ik roep. Ze blijft dan achter waar ook dat andere paard staat. Haar weide genoten komen naar voren, maar zij niet. Ook na het rijden of voeren, gaat ze meteen naar achter om maar in de buurt te zijn van de bonte.

En als ik ga rijden, hebben ze roepcontact. Het ruintje uit haar kudde roept ook, maar daar antwoord ze niet op.

Nu staat er ook een paard vlakbij, met een shtlander. Dit paard is weer gek met mijn paard. Maar mijn paard vind hem maar zo zo...... Haha! . Hij loopt langs het hek te dazen als we langskomen en enorm te roepen, maar van mijn merrie weinig reactie. Nu heb ik zondag voor het eerst met deze ruin samen gereden,maar ook hier was mijn merrie niet erg van onder de indruk. Bij thuiskomst eerst roepen naar de bonte en hup naar achter in het land Knipoog

Dat de bonte en mijn merrie elkaar zouden kennen is uitgesloten(bonte is hier geboren en nooit weggeweest en mijn merrie komt pas uit de achterhoek)

iemand enig idee, hoe paarden hun vrienden kiezen?????????

liljebo

Re: hoe zit het met vriendschap tussen paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 06:21

Dat paarden echt vriendschappen sluiten is bekend. De keuze daartoe schijnt vaak door overeenkomsten bepaald te worden. Volgens de boeken dan. Dus ze kiezen paarden die op hun lijken. Zegt men.... Maar vaak zijn voor onze paarden de opties beperkt en kiezen ze de beste optie binnen hun mogelijkheden.
Ik zie hier wel dat als de twee shetten en de twee grote paarden bij elkaar lopen, de shetten het meest met elkaar optrekken en de grote met elkaar (is natuurlijk ook makkelijker met krabbelen)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 06:26

Ik heb weleens gehoord dat paarden het meeste optrekken met paarden die op hun moeder lijken.
Nou gaat dat verhaal bij mijn pony niet helemaal op. Pony is geboren uit een vos merrie. Heeft het eerste halfjaar alleen maar op het land gestaan met vossen. En toch heeft ze de voorkeur voor schimmels.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 21:01

Niet echt wat over bekend dus. Mijn eerste 2 paarden stonden dus samen aan huis. Deze hadden geen keus, maar waren aan elkaar verslaafd. Pling

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:32

Ik merkte hier van de zomer met 2 haflingers en 4 shetten, dat soort soort opzoekt, maar de speciale band tussen mijn shetruin en mijn hafmerrie (4 jaar met z'n tweeen gestaan) bleef wel heel sterk zichtbaar. Apart om te merken vond ik en leuk om eens goed heen te kijken.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:37

ponyparadijs schreef:
Ik heb weleens gehoord dat paarden het meeste optrekken met paarden die op hun moeder lijken.
Nou gaat dat verhaal bij mijn pony niet helemaal op. Pony is geboren uit een vos merrie. Heeft het eerste halfjaar alleen maar op het land gestaan met vossen. En toch heeft ze de voorkeur voor schimmels.

Het hoeft toch niet zo te zijn dat een paard eerder vriendschap sluit met een ander paard als die dezelfde kleur zou hebben als de moeder? Het kan toch ook in het karakter zitten? Want ik heb ook weleens gehoord dat paard zwart/wit zien.. Dus dan zou ik er eerder vanuit dat ze naar het karakter kijken..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:39

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:30

Ik heb thuis ook 4 pony's staat.
Dus een zwarte merrie een donkerbruine bijna zwarte merrie (dochter van de zwarte). Nog een donkerbruine ruin (vader van de donkerbruine bijna zwarte merrie) en nog een lichtbruine merrie.
Nu heb ik gemerkt dat mijn zwarte merrie veel met haar dochter optrekt (zijn 2 maanden gescheiden geweest en daarna terug bij elkaar gezet).
Mijn ruin en de lichtbruine merrie trekken ook altijd samen op.
Mijn zwarte merrie met echt van die lichtbruine niets afweten.
kan zijn omdat ze echt kwa karakter niet op elkaar lijken.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 22:34

arabesk, jammer dat het hele stuk in het engels is, kun je het vertalen in het kort Knipoog

Vandaag ook weer opvallend; ik miste de ruin bij het voeren. Deze is de dominantste uit de groep. Zegt zijn baas; oh ja staat nog op stal, de smid is geweest. Ik haal dus de ruin op na dat hij 5 uur is weg geweests van de kudde, maar geen enkele reactie van beide dieren. Aleen maar weer een hoop gemep om het voer(kuil en brood) buiten Knipoog

brenda13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:13

hallo, ik denk dat paarden echte vriendschappen aangaan, en ik denk ook dat paarden elkaar soms echt niet mogen, wij hebben onze 2 haflingers (moeder en dochter) en een grote zwarte shet, verder hebben wij nog een haflinger ruin en een tuiger in de kost voor de zomer maanden,
ze hebben allemaal wat met elkaar en genegenheid en jaloezie spelen daarbij een grote rol.
in de herfst gaan de tuiger en de haflinger ruin weer naar hun eigen stalletje bij hun eigenaar thuis en zien ze elkaar dus bijna nooit tijdens de winter,
wij hebben een filmje gemaakt toen de ruin weer naar het land werd gebracht van het voorjaar, het was aandoenlijk toen ze elkaar weer zagen, ze herkennen elkaar onmiddelijk dus dat zogenaamd paarden na een aantal maanden een baasje of hun vriendjes vergeten geloof ik niet zo erg.

filmpje oscar naar de wei
http://nl.youtube.com/watch?v=j-hscmxvTDo

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:35

santos schreef:
arabesk, jammer dat het hele stuk in het engels is, kun je het vertalen in het kort Knipoog

Vandaag ook weer opvallend; ik miste de ruin bij het voeren. Deze is de dominantste uit de groep. Zegt zijn baas; oh ja staat nog op stal, de smid is geweest. Ik haal dus de ruin op na dat hij 5 uur is weg geweests van de kudde, maar geen enkele reactie van beide dieren. Aleen maar weer een hoop gemep om het voer(kuil en brood) buiten Knipoog

Er staat onder het stuk een vertaling in het Nederlands. Lachen Mooi stuk Arabesk!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 02:36

mooi filmpje brenda Haha!

Diane- het is even scrollen, maar je hebt gelijk. gezien het late tijdstip nu, zal ik het morgen helemaal lezen Haha!

--Opvallend was gisteren, dat ik begonnen ben de ruin te beleren en dus uit het land haalde. de merrie reageerde hier nu toch op, door onrustig voor het hek te parraderen en wat te roepen. Misschien jaloezie, of anders iets uit de samenvatting van arabesk Haha! , maar daar weet ik morgen meer van. Gaaaap voor nu Knipoog