paarden slaan op het hoofd.....help !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jarco

paarden slaan op het hoofd.....help !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 10:51

laatst was ik op een soort van paarden markt in amuide.
de paarden werden gekeurd en werden door de man mee genomen om de gangen een beetje te laten zien enz...

zoals je overal ziet zijn er nog heel veel oude mannen bezig met de opvoeding van jonge paarden.
jammer genoeg komen ze dan elke keer weer met hun wandelstok.
niet dat ze deze gebruiken om te wandelen hoor, maar om hun jonge nieuwsgierige paarden een tik op de hoofd te geven.
jammer genoeg had deze man twee paarden in zijn hand, en dus is dat wat lastiger om rustig te houden ....
houdt het voortaan bij een paard, hoef je de stok ook niet te gebruiken om te 'corrigeren' .

ik heb dan het gevoel dat mijn bloed kookt en ik er wat van wil zeggen, maar dan schrik ik van mezelf en vind de oude man zielig.

kennen jullie ook mensen die paarden slaan op het hoofd ?

lijkt mij niet echt de geschikte plek, toch ?

ZusJacobs

Re: paarden slaan op het hoofd.....help !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:54

Mijn moeders paard is op de 'oude' manier opgevoed (of hoe je het ook wilt noemen maar je begrijpt me wel.)
Maar die is nog altijd bang voor de zweep.
Helaas maar het gebeurd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:57

Een carrot stick of een wandelstok, het is de hand die de stok hanteerd die het verschil maakt. Slaan op het hoofd is niet nodig, maar een tik tegen de hals of tegen de gesp van het halster kan best. Een keer een duidelijke aanwijzing die aankomt is beter dan 10 keer een aanwijzing die niet aankomt. En eigen veiligheid gaat voor.

En een paard dat bang is voor de zweep is ook achteraf daarvoor te desensibiliseren. En negen van de tien paarden die de stempel krijgen "mishandeld" te zijn in hun jeugd omdat ze overduidelijk respect tonen voor de zweep zijn dat uiteindelijk ook. Een paard is bang voor een object dat beweegt en geluid maakt, en wat is een zweep, of een stok, of een carrot stick? Juist, een object, dat beweegt, en geluid maakt. Tegen deze overduidelijke sensibilisering van de zweep valt te werken. Kost alleen wat tijd.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 11:07

ik ben het zeker eens met het feit dat een aanwijzing beter is dan tien...
maar je zegt ook dat een een paard dat BANG is voor de zweep achteraf nog te desensibiliseren valt, maar daarna begin je over het RESPECT tonen voor een zweep.
ik vind beiden een heel ander iets ...

zijn ze nou bang voor de sweep, stok of carrot stick ?
of tonen ze overduidelijk respect ?
en waar aan kan je aantonen dat ze bang zijn of vol respect ?

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 11:46

nu zie je idd dat ze relaxed zijn, ontspannen en niet bang...

maar het heeft weining te maken met het feit dat ze met een stok op hun hoofd worden geslagen.... misschien bedoel je dat die oude man het moet blijven herhalen zodat ze eraan gaan wennen ????

ik vind gewoon dat je het niet kan maken om een paard te slaan met een stok op het hoofd... en dat dit vaak door oude mannen toegepast wordt.
de paarden zijn jong en niet gewennig aan het geroezemoes van mensen, logisch dat ze wat drukker zijn.... neem dan een paard in de hand en niet twee ... ( het liefste zonder stok )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:09

Een paard dat groen uit het land komt, wil idd nog weleens doordrammen. Eigen veiligheid gaat voor. En heb je je weleens gerealiseerd dat een jong paard, dat zijn hele jeugd met dat andere paardje samen heeft gestaan, misschien NOG drukker is dan wat jij hebt gezien op het moment dat de man hem alleen vastheeft?

Ik keur niet goed dat er op het hoofd wordt geslagen, en door vaker herhalen krijg je bij echt fysiek contact niet de paarden die je op deze filmpjes ziet. Het was meer een reactie op het bericht van twistermahoi, en om te laten zien dat desensibiliseren (indien juist gehanteerd) ook de "angst" voor de zweep weg kan halen.

Maar als je wilt door blijven hameren om de misstand die je gezien hebt door - weer - dat oude mannetje met die wandelstok, mag je van mij gewoon doorgaan met hokjesdenken. Er zijn meer topics geweest over mannetjes met wandelstokken, gebruik de zoekfunctie eens?

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 12:17

vind het aardig van je dat je me die zoek actie gunt ....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:20

jantsjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:21

ik zou zoiets nou echt niet willen zien en ook niet willen doen ook als het een oude vent was had ik er nog iets van gezegd of effe hem geholpen maar slaan helpt echt niet en er gewoon bij staan wordt het paard ook onrustig van mensen kunnen beter gaan helpen en dingen er van zeggen dan er gewoon er bij blijven staan en kijken vind ik...!! Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:22

En zo heb ik ook een mening over mensen die ongevraagd gaan helpen, het allemaal beter denken te weten, en de persoon in kwestie vaak van de regen in de drup helpen....Haha!

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 20:13

tja iedereen zijn probleem ...

maar blijkbaar gaat het nu niet meer over het paard ...

jammer

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:30

Even serieus, wat wil je met de hulpkreet in de titel van dit topic bereiken? Waar wil je dat wij helpen? Dat je er een uitgesproken mening over hebt is inmiddels duidelijk. Maar de situatie die je hebt gezien was op een markt, ik ga er van uit dat de man met de pony's daar niet meer staat, dat je niet weet waar de man woont, en dat de pony's misschien al verkocht zijn.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:29

Cassidy, wij weten 100 % zeker dat hij echt op zijn hoofd is geslagen (zo werd die 'getemt' slaat natuurlijk nergens op)
maar hij is nu wel gewent aan de zweep over (bijna) heel zijn lichaam behalve zijn hoofd, hij was in het begin ook heel erg hoofdschuw.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:43

Ja het is misschien niet wat ik graag zie dat een paard met een wandelstok op het hoofd geslagen word, maar het gebeurd.
Ik ben zelf ook niet te beroerd om mijn paard een flinke schop onder zijn kont te geven als het nodig is.
Als dat mannetje met 2 jonge paarden staat die zich los proberen te trekken om vervolgens een gigantische ravage aan te richten, en een klap helpt om ze weer even bij de les te houden, so be it.
Begrijp me niet verkeerd, ik sla mijn paard niet op zijn hoofd, ik rijd hem niet eens met zweep voor we daar over gaan beginnen. Maar ik heb wel al een aantal keer mijn paard een flinke schop moeten verkopen omdat hij anders in paniek over mij heen gelopen was.

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:31

Nog iets wat je in de gaten moet houden: Oude mensen komen uit een tijd dat er nog heel anders naar dieren werd gekeken. Ik heb zelf helaas geen eigen paard en probeer paardenmarkten te vermijden.... Maar mijn konijnen... Ik had een heel lief hangoortje gekocht. Opa van de ene kant had al snel zijn mening klaar: Hangoren hebben meer vel dan vlees, je hebt niks aan dat beest. Oma van de andere kant had een betere tip: Als je hem aan zijn achterpoten optilt moet je hem met een eind hout net achter zijn koppie raken. Dan is hij in 1x dood en sparteld hij niet zo na. En tja een hangoor.... daar kun je nog wel soep van trekken.
Dieren moeten nuttig zijn en zich gedragen, anders los je dit op met een flinke schop op klap. Nou zijn er natuurlijk ook een heleboel oudere mensen die het anders aanpakken... Koe

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:37

ik vraag me af wat je met dit topic wil bereiken?
ik neem aan dat heel bokt het er wel over eens is dat het niet goed is om een paard met een stok op zijn hoofd te slaan..
ik snap niet helemaal wat voor een antwoorden je op dit verhaal wilt?

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:45

Op het hoofd slaan óm het op het hoofd slaan slaat natuurlijk nergens op (leuke woordspeling trouwens;)). Maar toen mijn grote Bronc nog een Broncje met teveel attitude was? Heeft hij echt wel eens het springzweepje van heeeeeeel dichtbij gezien. Niet bang, wel respect, en hij wéét wanneer hij dat rspect moet tonen. Ik geloof dat dat opvoeding heet, en niet mishandeling.....Tuurlijk lopen er "mannetjes met wandelstokken" die geen idee hebben wat ze doen, en zeker niet wanneer te gebruiken, maar hier wordt het over een kam gescheerd. Jammer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 00:07

Mijn ervaring met de oudewetse paardenmannen? Die slaan niet om het slaan, geven vaak een gerichte mep als het paard zich misdraagt.
Is het mijn aanpak? nee, maar ach... De paarden die ik hier ken van een oude man met een oudewetse aanpak zijn er niet slechter door geworden Lachen Gaf nooit een harde tik, meer een waarschuwingstikje als de hengsten vervelend werden. Paarden waren gek op die man hoor, totaal geen angst of kopschuw maar kenden precies hun grens.
Die man is de rustheid zelve en weet wat hij doet. Zolang de paarden nog gek op hem zijn en hij op de paarden.
Die man komt uit een totaal andere tijd, maar is direct, eerlijk en goed voor zijn dieren.
En als je rond de 80 bent en niet meer al te stabiel op de benen staat en dan komt er zo'n macho hengst aan die je omver wil duwen, nou dan had ik hem ook wel een mep verkocht Knipoog
Verder heeft die beste man toch echt zijn wandelstok nodig, want met zijn rollator blijft hij steken in het land Nagelbijten / Gniffelen
Nee, die oude man met de wandelstok is een echt paardenmens! Daar kan ik zelfs nog veel van leren! Lachen

Je moet denken in hun tijdgeest Lachen
Want zij zullen zich zeker verbazen of al die dames die zo nodig met setjes moeten rijden, bontje onder het zadel, al die hulpteugels, sporen, vreemde bitten etc.. (om maar lekker door te gaan over 1 kam scheren).