Kunnen paarden verliefd zijn?..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Kunnen paarden verliefd zijn?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 10:25

Heb net mijn jaarlingmerrie moeten vangen, ze stond te soppen langs het draad bij de ruinen, was haar afgezette weitje uitgesprongen. Clown
Een van deze ruinen valt al vanaf dag een voor haar, volgt haar met zijn ogen, schreeuwt om haar, plakt het liefste in haar buurt (ze lopen niet bij elkaar) en wordt onrustig als zij uit het oog is.
Uiteraard zijn dit hormonen, maar in hoeverre kan een paard op zijn mens verliefd zijn?..
Of leggen we dan emoties in het dier die niet reëel zijn?..

Emoties zijn wetenschappelijk niet meetbaar schijnt..
Maar imo is onze ruin helemaal hotedebotel! Haha! Clown

Ben benieuwd! Cool

Oh ja, beargumenteer je ook even waarom je vindt van niet of wel?
Laatst bijgewerkt door detour op 13-10-08 10:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Limerick

Re: Kunnen paarden verliefd zijn?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:27

Ik zou het niet weten maar volgens mij had mijn ruin ook een zonerliefde hihi
Is er ook voor over de omheining gegaan...

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:29

Je schrijft dat die ruin verliefd is op je jaarlingmerrie, en dan stel je de vraag of ze verliefd kunnen zijn op hun mens. Klopt je vraag wel?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 10:31

Animal_ABC schreef:
Je schrijft dat die ruin verliefd is op je jaarlingmerrie, en dan stel je de vraag of ze verliefd kunnen zijn op hun mens. Klopt je vraag wel?

Ja, ik vind dat, maar msischien is er bij paarden geen sprake van verliefheid (echt op speciaal die ene vallen).

Vandaar mijn vraag, misschien zie ik dingen die er niet zijn. Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:31

hmz, ik denk niet dat ze verliefd kunnen zijn eerlijk gezegd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:32

ja ik snap het ook niet helemaal Verward

Wilma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:32

Ik denk het ook niet, je moet dieren ook niet teveel vermenselijken vind ik

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:33

Animal_ABC schreef:
\

Ze bedoelt of paarden net als mensen verliefd kunnen zijn, op een menselijke manier... op zijn "mens". Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 10:34

Ik snap werkelijk niet wat er zo onduidelijk is.

Ik denk dat mijn ruin verliefd is op mijn jaarlingmerrie maar misschien is dat wel bull.

Dus leg ik er iets in wat er niet is. Kunnen paarden verliefd zijn?

Als mensen het niet snappuh, pb dan ff, want anders wordt het een onoverzichtelijk topic.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 10:34

Ans schreef:
Animal_ABC schreef:
\

Ze bedoelt of paarden net als mensen verliefd kunnen zijn, op een menselijke manier... op zijn "mens". Clown

gefeliciteerd!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:36

detour: Dank je! Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:38

Ik dacht ook altijd dat het niet kon. Totdat ik twee jaar geleden mijn eigen paard hartstikke verliefd heb gezien. Liefde op het eerste gezicht nog wel.

Er kwam een merrie bij ons op stal in de box naast mijn paard. Vanaf het moment dat ze binnenkwam was er een 'klik'. Als ze allebei op stal stonden, stond mijn paard voortdurend dromerig met zijn hoofd over haar boxrand te hangen (we hebben open boxen). Hij roept altijd naar zijn stalgenoten als hij ze niet kan zien, maar met deze merrie was het nog tien keer erger. Ik had het idee dat het van haar kant minder heftig was, maar ze voelde zich wel prettig bij mijn paard, ze stonden vaak neus aan neus te grazen, kroelen met de andere paarden deed hij niet of nauwelijks meer, alles nu met haar. Wel werd het op het laatst vervelend, hij ging 'zijn' merrie overdreven lopen beschermen tegen de andere paarden en daar heeft hij waarschijnlijk die schiefel op zijn rechter voorbeen aan overgehouden (ik weet het niet precies, ik was niet bij het gedonder, was toen op vakantie).

Het heeft allemaal een dikke maand geduurd, toen werd ze verkocht en hij is er nog een week van van slag geweest: slecht eten, lusteloos, continu hinniken. Trok gelukkig wel weer bij.

Met een van de andere merries (die er al langere tijd staat) heeft hij ook een hechte band. Maar wat hij met die ene merrie had, had ik nooit eerder bij hem gezien.

Nee, ik dacht altijd dat paarden niet verliefd kunnen worden. Maar door die blik in de ogen van mijn paard als hij Haar zag, weet ik wel beter. Knipoog

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:45

Ja dat kan...ook mijn paard heeft een aanbidster! Hij vindt zelf zijn soortgenoten al snel leuk lief en aardig maar deze merrie is helemaal verkocht. Moet van de meeste soortgenoten niet veel hebben maar gaat sinds een tijdje met hem op buitenrit en is niet bij hem weg te slaan! Gisteren reden we een ritje toen we langs haar wei kwamen en helemaal gek werd ze, gillen, rennen etc. en dat voor een bejaarde dame.....het is wel aandoenlijk om te zien!

jillietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:48

ja paarden kunnen we verliefd zijn

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 10:50

jillietje schreef:
ja paarden kunnen we verliefd zijn

Omdat?.. Pling

jillietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:44

iemand die ik ken die kon haar paard niet van een ander paard vandaan halen en deed de stal bijna eruitramen om bij dat paard te komen

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:19

Wilma schreef:
Ik denk het ook niet, je moet dieren ook niet teveel vermenselijken vind ik

mensen zijn toch ook dieren eigenlijk ..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:23

ja klopt zoogdieren, ik denk niet dat ze maar een liefde hebben *denkt aan de hengst, de leider* ik denk dat ze een groot hart hebben Bloos Knipoog ze zullen vast wel speciale gevoelens kunnen hebben,

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:25

Karin schreef:
Ik dacht ook altijd dat het niet kon. Totdat ik twee jaar geleden mijn eigen paard hartstikke verliefd heb gezien. Liefde op het eerste gezicht nog wel.

Er kwam een merrie bij ons op stal in de box naast mijn paard. Vanaf het moment dat ze binnenkwam was er een 'klik'. Als ze allebei op stal stonden, stond mijn paard voortdurend dromerig met zijn hoofd over haar boxrand te hangen (we hebben open boxen). Hij roept altijd naar zijn stalgenoten als hij ze niet kan zien, maar met deze merrie was het nog tien keer erger. Ik had het idee dat het van haar kant minder heftig was, maar ze voelde zich wel prettig bij mijn paard, ze stonden vaak neus aan neus te grazen, kroelen met de andere paarden deed hij niet of nauwelijks meer, alles nu met haar. Wel werd het op het laatst vervelend, hij ging 'zijn' merrie overdreven lopen beschermen tegen de andere paarden en daar heeft hij waarschijnlijk die schiefel op zijn rechter voorbeen aan overgehouden (ik weet het niet precies, ik was niet bij het gedonder, was toen op vakantie).

Het heeft allemaal een dikke maand geduurd, toen werd ze verkocht en hij is er nog een week van van slag geweest: slecht eten, lusteloos, continu hinniken. Trok gelukkig wel weer bij.

Met een van de andere merries (die er al langere tijd staat) heeft hij ook een hechte band. Maar wat hij met die ene merrie had, had ik nooit eerder bij hem gezien.

Nee, ik dacht altijd dat paarden niet verliefd kunnen worden. Maar door die blik in de ogen van mijn paard als hij Haar zag, weet ik wel beter. Knipoog

Heb ook zoiets mee gemaakt...echt aandoenlijk om te zien! Ik geloof er wel in, ze hebben immers ook gevoelens? Voelen ook pijn, verdriet als het veulen er niet meer is, blijdschap als het baasje er aan komt, dus waarom zouden ze deze emotie niet kunnen hebben?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:34

Mijn pony heeft met een merrie wel iets. Hij heeft zelfs de omheining ana gort getrapt om bij haar te komen en andersom precies hetzelfde:) Ik was 7weken met mijn pony weggegaan. En ik kwam terug. Gelijk keihard naar elkaar hinniken:). Dezelfde dag nog samen losgestaan en ze werd spontaan hengstig:). Ze hinniken altijd naar elkaar en hij verdedigt haar ook tegenover andere paarden:). Maar of het verliefdheid is??

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:14

Heb het ook meegemaakt ja. Of het verliefdheid is weet ik niet, maar dat er een duidelijke affectie kan zijn voor een speciaal paard staat voor mij vast en dat ze zich kunnen gedragen als verliefde tieners ook. (en dat dat knap vervelend kan zijn, een "verliefd" dier van 600 kilo dat alleen maar naar het liefje wil).

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:25

Dit zijn pure menselijke gedachten.
Bij paarden gaan dat soort dingen op instinct.
Maar voorkeur hebben ze wel. Het is wetenschappelijk onderzocht in kuddes paarden die in Engeland in de natuurgebieden lopen.
Daaruit blijkt dat een hengst voorkeur heeft voor merries die dezelfde kleur hebben als zijn moeder had.
De verklaring daarvoor is dat de hengst vanaf zijn geboorte daarop georiënteerd is geweest, dat was de veilige haven.
Dus dat is dan ook hetgeen waar hij naar toe trekt als hij gaat dekken.
Ik heb dit eens gelezen in een Engels wetenschappelijk tijdschrift over diergedrag.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:31

Nou je het zegt... Mijn paard heeft over het algemeen wel een voorkeur voor donkerbruine merries, iets groter dan hij, van het wat rondere soort. Dat was zijn moeder ook, een vrij ronde donkerbruine dravermerrie. De merrie waarop hij verliefd leek te zijn was iets groter, maar wel rond en donkerbruin, en op een van zijn vorige stallen was zijn beste vriendinnetje ook zo'n type. Hoewel zijn moeder wel vrij afstandelijk naar haar kinderen toe schijnt te zijn geweest (ze heeft zes veulens gekregen bij dezelfde fokker, mijn paard was de eerste). Dus hoe veilig die haven is geweest voor mijn paard weet ik niet, maar misschien zoekt hij juist wel een moederfiguur. Knipoog

Die theorie ga ik onthouden. Ja

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:36

Hihihi, als verliefde tieners...Zo ken ik er ook nog eentje. Mijn bijrijdhaf had de hots voor een Arabische schone. In de verte, als hij haar zag, deed hij heel stoer net alsof ie een echte hengst was (niemand heeft hem ooit verteld dat hij geruint is), maar kwam ze dichterbij dan werd hij helemaal verlegen; voetjes zo schuin, koppie wegdraaien en dan weer stiekum kijken en dan 'OMG ZE KIJKT!!!' heel snel weer wegdraaien. Net tieners idd, Wieb dan. De Arabische dame in kwestie vond hem maar een l*lletje rozewater, geloof ik, en ging vreemd met een andere ruin...
Enfin, of het écht verliefdheid is, tja, wie zal het zeggen, maar het leek er vanuit menselijk oogpunt wel heel erg op.
Eén van de merries die ik tegenwoordig verzorg heeft wel een heel duidelijke voorkeur. De heer in kwestie moet wel van goede huize komen (lees Quarter Horse, Engelse of Arabische Volbloed), fijn gebouwd zijn en vooral géén vlekken hebben. Dat ene schattige nieuwsgierige Tinkerhengstje was 't niet helemaal en bij die ene Tuigpaardhengst (overigens wel een plaatje om te zien), schoof ze bijna weer de trailer in. Het is dat ze haar, eh 'date', in het oog kreeg; een reddun Quarter, anders was ze echt de trailer weer in gelopen...Liefde? Nee, niet bij haar denk ik, wel voorkeur en 'needs', wat een heerlijke arrogante slettebak toch... Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 07:41

polly2 schreef:
Dit zijn pure menselijke gedachten.
Bij paarden gaan dat soort dingen op instinct.
Maar voorkeur hebben ze wel. Het is wetenschappelijk onderzocht in kuddes paarden die in Engeland in de natuurgebieden lopen.
Daaruit blijkt dat een hengst voorkeur heeft voor merries die dezelfde kleur hebben als zijn moeder had.
De verklaring daarvoor is dat de hengst vanaf zijn geboorte daarop georiënteerd is geweest, dat was de veilige haven.
Dus dat is dan ook hetgeen waar hij naar toe trekt als hij gaat dekken.
Ik heb dit eens gelezen in een Engels wetenschappelijk tijdschrift over diergedrag.

INteressant, al gaat dat bij onze ruin niet op. Bloos
Ze is nu uit zicht en meneer loopt rondjes, hoe kan hij haar nu bereiken?..
Ach gut