mijn paard raakt in paniek wanneer ik een halster af doe.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yvetjuh89

mijn paard raakt in paniek wanneer ik een halster af doe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 10:18

mijn 2 en halfjarige hengst heeft een probleem...
als ik een halster af wil doen krijg ik hem niet over de oren heen. dan raakt hij in paniek en slaat telkens zijn hoofd omhoog. zins een tijdje doe ik hem aan de zijkant los. maar als hij straks een hoofdstel om moet zit ik weer met een probleem. hoe vaker ik het doe hoe erger het word. Het omdoen lukt wel.

heeft iemand tips om dit op te lossen??

Bonita_Bon

Re: mijn paard raakt in paniek wanneer ik een halster af doe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:22

Doorzetten. Klinkt gek maar gewoon dat halster om blijven doenover de oren. Hij/zij zal het toch moeten leren. Ik had ook een jong paared wat wild werd als het hoofdstel over zijn oren heen moest. Ik heb eerst ook heel omslachtig dingen aan de zijkant los zitten maken, tot mijn vriend tegen me zei, "il je dit de rest van zijn leven gaan doen?" uh nee...

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:22

oefenen oefenen en nogeens oefenen. trek er desnoods een middag vooruit en flink belonen...
heeft bij de mijne ook goed geholpen.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:23

net zo lang t halster om en af doen totdat ie t niet meer doet............. is er iets met zn oren? heeft hij er pijn aan? vind ie het gewoon vervelend? je zou voorzichtig zn oren kunnen aanraken dat ie daar aan gaat wennen en anders misschien afleiding met een snoepje of een wortel bij t afdoen, maar wel vol blijven houden idd anders krijg je nog meer problemen!

CADS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:39

Als hij ook problemen heeft met het gewoon aanraken van zijn oren kun je hem op een plekje aaien/kriebelen waar hij het wel toestaat/fijn vindt. Dan ga je met je hand rustig richting oor, merk je dat hij onrustig wordt dan ga je met je hand meteen terug naar het plekje waar hij het wel fijn vond. Dit blijf je herhalen. Langzaamaan zul je steeds dichter bij zijn oor kunnen komen. Daarna ga je hetzelfde toepassen terwijl je rustig zijn stalhalster probeert af te doen. Wordt hij onrustig terug naar het fijne plekje en stalhalster loslaten en weer opnieuw proberen.

Succes!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:43

De tip van cads heb ik ook bij mijn jonkie toegepast. Hij vond het vreselijk als je aan zn oren zat, ging gewoon de lucht in. Langzaam steeds dichterbij, elke keer dat meneer het goed vond uitgebreid belonen en ook er weer weg van gaan, dat is ook beloning omdat je het "enge" weghaalt. Stukje voor stukje verder en nu kan ik met zn oren wiebelen en friemelen wat ik wil en ook halsters zijn geen probleem meer!
Oefenen, oefenen en oefenen en vooral niet teveel willen. Elke dag een klein stukje verder en op den duur kan je er alles mee. Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:27

Maak het halster los met de gesp ipv van hem over de oren heen te willen schuiven. Laat het halster niet om op het land. Verder veel oefenen met halster op en af doen, en vooral de oren aanraken. Staat hij niet toe dat je de oren aanraakt, dan ga je kriebelen op de hals tot je op een plek komt waar hij het wel toestaat en tast je je zachtjes naar de oren toe. Op het moment dat je weerstand krijgt ga je weer naar een plek waar hij het wel fijn vindt.

Het zijn vooral hengsten die er niet tegen kunnen dat je aan de oren zit, dit met name de paarden die in opfok zijn geweest. Een oor is namelijk bij onderlinge schijngevechten ook vaak mikpunt van bijtacties. Een blessure aan een oor of een afgescheurd oor kunnen in de natuur fataal zijn, omdat het paard niet meer kan beoordelen waar eventueel gevaar vandaan komt.