hallo, wij hebben 2 jaar geleden een grote 8 jarige shetlander merrie gekocht voor onze jongste dochter en als gezelschaps paard voor onze haflinger die toen nog een veulen was en natuurlijk niet alleen wilde zijn als haar moeder bereden werd,
we kregen van de verkoper te horen dat ze niet graag door volwassenen gepakt wilde worden als ze in het land stond, dit bleek te kloppen, ze heeft dus waarschijnlijk erg slechte ervaringen opgedaan met mensen, ze was erg schrikkerig en bijna niet te pakken, het was absoluut geen spelletje maar soms pure angst. toen we haar een jaar hadden bleef ze een keer vastzitten met haar halster aan een paar hekken die je in elkaar kon zetten en was bont en blauw aan haar benen toen we haar vonden, ze was toen echt niet meer te benaderen en hebben haar de hele zomer maar laten lopen in het land,
nu zal je natuurlijk zeggen ,,,nooit geen halster in het land of zo maar bij ons is dat niet de gewoonte, wij gebruiken eigenlijk nooit halsters als ze in het land staan, die gebruiken we alleen bij het uit het land halen .
wij hebben lang zitten nadenken hoe je weer een band kon opbouwen en hebben toen besloten om gewoon in het land te gaan zitten om af te wachten wat er zou gebeuren als de shetlander dat zag, na een tijdje kwam ze toch voorzichtig kijken en kon je haar soms aanraken, we lieten haar de keus om contact te zoeken, na een aantal keren kon je haar wat langer aanraken en begonnen wij met aanrakingen die paarden ook bij elkaar doen zoals het met de tanden krabben en met de lippen kriebelen, dit bootsten wij natuurlijk na met onze vingers en nagels (een mond met zwart haar is natuurlijk niet erg smakelijk)
nu zijn we een jaar verder en ze heeft alle vertrouwen weer terug en nog meer, ze is niet meer te vergelijken met de shetlander die we kochten, het is een echte knuffel die ons de hele dag achterna loopt als we er zijn .als ik op mijn knieen ga zitten gaat ze meteen voor me staan met haar borst en wil tussen haar voorbenen gekrabt worden, diit is een vast ritueel geworden wat ze altijd doet als we er .zijn
wat ik dus wil zeggen is dat als je paard een vertrouwens probleem met mensen heeft deze benadering een hele goeie kans heeft om van je bange en misschien mishandelde paard weer een lief en vertrouwensvol dier te maken waar je van alles mee kan doen
hier onder het filmpje ...
http://mijnhaflingerpony.blogspot.com/2 ... abben.html