Poetsen eng vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maaar__

Poetsen eng vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 16:52

Ik heb sindskort een verzorgpaard, hij staat bij een vriendinnetje van mij.. ze is zelf niet de eigenaar, dat is iemand anders die er NOOIT is en die niks geeft om het paardje..
Vandaag ging k er voor de 2e keer heen.. en met rijden is ze ZO ontzettend lief! Ze wilt echt graag voor je werken enz.
Maar het probleem is vóór en ná het rijden! Als ik haar ga poetsen en op/af zadelen is ze zo nerveus! Ik zet er dan vast, en mn vriendinnetje helpt dan ook mee.
Ze begint dan heen en weer te lopen, kijkt overal naar, hele tijd hoofd omhoog gooien, enz.! Ik vind het zo raar, ze is gelijk een heel ander paard dan als k met dr rij! Als ze eenmaal de hoofdstel enz. om heeft is ze ook gelijk rustig..
Ik zat al te denken aan mishandeling vroeger.. maar ze oogt nou ook niet echt heel erg bang. Meer gewoon.. zenuwachtig, nerveus, geen geduld ofzo..

Ik vind dit echt niet leuk, mn vriendin zei al, dat ze het best begrijpt als ik niet verder wil gaan, dat ik liever een verzorgpaard heb waar ik lekker relaxed mee kan poetsen.. Maar ik wil dit echt niet opgeven! Ze is zo leuk met rijden!..
Mn vriendin zei ook dat, toen zij een héle tijd terug op dr reed, dat ze haar in de wei opzadelde en poetste. (dan zette ze hem vast aan van die houten paaltjes in de wei) en toen was ze wel rustig.. dus dat gaan we volgende keer proberen..

Komt iemand dit bekend voor? of weet iemand wat ik kan doen?
Alvast bedankt. Knipoog

newie

Re: Poetsen eng vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:10

Misschien heeft het beestje een beetje veel energie en wil het graag wat gaan doen ?

Ik zou niet na 2 keer poetsen en rijden al opgeven, elk paard heeft even de tijd nodig om aan iemand te wennen, denk dat het heel belangrijk is dat je zelf rustig blijft, gewoon lekker op je gemakje poetsen en met het beestje bezig zijn doet denk ik al wonderen

succes

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 16:32

vastzetten is niet meer kunnen vluchten. Misschien kan ze leren los te staan en kan jij leren om je paard vertrouwen te geven dat alles in de omgeving gewoon en niet eng is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 16:36

Hoe wordt ze op dit moment gehouden? Als ze veel op stal staat kan het best zijn dat ze gewoon erg enthousiast is als ze mag gaan rijden Lachen

Verder vinden niet alle paarden poetsen leuk of lekker. Beetje uitproberen welke borstel ze prettig vind, of er plaatsen zijn waar ze liever wel of niet geborsteld wordt Lachen.

Om na twee keer op te geven omdat jij borstelen leuk vind en zij niet vind ik nogal kort door de bocht *LOL*

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 16:36

Uhm, buiten die zenuwachtigheid.. als de eigenaar er NOOIT is en nooit iets laat horen, weet die dan wel dat jij dat paardje rijdt?

manitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:16

Het kan zijn dat het paard gewend is alleen maar in de wei gepoetst te worden en dus nervous/bang is dat hij opeens op een andere plaats staat. Een paard is een gewoonte dier en kan dus heel erg nervous reageren op een andere situatie. Ik denk dat er in het land ook andere paarden staan, daar haal je hem dan ook bij weg. Probeer in dat gevoel de eerste paar keer (in overleg met de eigenaar) een paard ernaast te zetten waar de pony goed mee kan opschieten. Al bij al geef de pony de tijd om aan jouw te wennen en aan de nieuwe situatie. Neem hem eerst bv kort mee en doe wat allogrooming en wat grondwerk om een band met de pony op te bouwen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:52

Niet alle paarden vinden poetsen fijn. Het kan zijn dat dit paardje daar bijhoort. Kijk eens goed naar het paardje, kijk wat hij doet als hij niet vaststaat terwijl je hem poetst (bijv. in zijn box).

Maaar__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 14:52

Paar antwoorden voor sommige mensen:
Ze staat de hele dag in de wei, dus het kan niet zijn dat ze zóveel energie over houd omdat ze in de stal staat..
De eigenaar weet dat ik dr verzorg hoor Knipoog Maar diegene komt zelf verder (bijna) nooit.

Ik dacht eerst, misschien ligt het aan dr voer? Ik weet niet precies wat ze te eten krijgt.. dat zal ik wel even vragen anders binnenkort..
Maar ze werd nauwelijks bereden enzo, en toen ik laatst dus 1uur & een kwartier gingen rijden (niet heel intensief, maar toch) was ze nauwelijks, of niet bezweet! & toen ik dr in de wei zette later ging ze ook nog 10min. lang als een gek galopperen..! Misschien krijgt ze dan verkeerd eten?

Ik vind inderdaad ook wel dat 2x veel te kort is om het op te geven. En ik ben ook van plan om volgende keer aan de hand te lopen een stukje. dus niet alleen maar rijden.. oowja, we hadden vorige keer ook geprobeerd of ze in de stal wel gepoetst wou worden, maar dat was alleen maar erger!
Volgende keer gaan we dus in de wei proberen.. waar 9andere paarden ook staan!.. Als het dan wel goed gaat ligt het idd aan dat ze niet echt alleen wil zijn van de kudde..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:22

Dat klinkt inderdaad alsof ze gewoon niet zo graag van de kudde weg wil Lachen. Met rijden is het dan anders, dan is ze echt iets met jou aan het doen Lachen.

Best kans dat het wandelen ook niet zo goed zal gaan.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:28

Dat deed mijn pony ook altijd in het begin, na een tijdje wordt het beter. Gewoon doorzetten was het in mijn geval, erg lastig in het begin!