Vervelend bij de hoefsmid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

watdanhe

Vervelend bij de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 15:24

Hee! Ik heb echt een schát van een verzorgshet, we mogen aleen nooit met haar over de weg, daarom laten de eignaren netjes om de 6 weken een hoefsmid komen voor haar!

Ik was daar zelf nooit bij geweest, 1 keer kwam de hoefsmid toevallig langs toen ik er ook was.. Ik zat gezellig met fabienee (kleinkind van eigenaren) op de trampoline dus heb niet heel goed opgelet.. Maar het viel mij wel op dat de hoefsmid erg tegen lotus aan het schreeuwen was.. "lotus, hou nou eens op" "lotus, NEE! geef je voetje nou eens" (Dan zat lotus zegmaar met haar voetje te maaien). Ik zelf heb nóóit problemen met het uitkrabben enzo..! In het begin deed ze dit wel heel soms bij mij, ik had al snel genoeg door dat schreeuwen het alleen maar erger maakte.. mjaa als 13jarig meisje ga je ook niet zeggen: HEE! schreeuw eens niet zo tegen die knol.. Tong uitsteken Maar mijn vraag is dus:

Doet lotus vervelend omdat ze de hoefsmid niet kent? Of omdat ze bekappen eng vindt? Of uittesten ofzo? Of vind ze het altijd gewoon rot en doet ze alleen bij mij lief omdat ze me mag..?

maaike_love

Re: Vervelend bij de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:23

Ik denk het laatste.
en zoals je al zei dat schreeuwen het alleen maar erger maakt
zal het daar ook mee te maken hebben?

je mag er best iets van zeggen hoor!
Je zou er in principe die hoefsmid alleen maar mee helpen.

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:24

Waarom gebruikt de hoefsmid dan niet een praam ?

Stel dit bvb. een keer voor ziet er niet echt geweldig uit maar werkt wel Clown

manitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:36

Elk probleem heeft een oorzaak en ga daar eerst naar op zoek. Het gescheeuw van de hoefsmid maakt het probleem erger. Maar als de pony heel braaf voetjes gaf en zich gedroeg zou de hoefsmid niet gaan scheeuwen. Ga een oefenen met de pony op de hoeven langer dan normaal vast te houden, eens tussen je benen doen, er eens met iets op slaan wat kabaal maakt enz. Waarschijnlijk reageert ze dan bij jouw ook "moeilijk". Heb je dit allemaal geoefend en heeft de pony het goed onder de knie en laat die het allemaal toe vraag dan eens aan iemand anders om het zelfde te doen, zodat de pony er aan wend dat verschillende mensen aan haar benen/hoeven zitten. Lukt dit ook goed dan ben je voorbereid op de hoefsmid. Komt de hoefsmid dan bespreek dan met hem ook dat je aan het oefenen bent geweest en kijk of het verschil maakt. Gedraagt je pony zich direct netjes bij jouw met de hoeven en bij anderen dan ligt het probleem bij de hoefsmid en is hij te hardhandig. Dan kun je overleggen met de eigenaren om es voor 1 keertje op proef een andere hoefsmid te nemen. Veel succes

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:39

de hoefsmid is een vakman met jarenlange paarden ervaring , weten jullie meer dan hem ?

of zou je de man zijn gang moeten laten gaan ?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:25

Als mijn hoefsmit zou gaan schreeuwen dan weet ik zeker dat het helemaal mis is! Die man heeft namelijk werkelijk waar een engelengeduld!
Dus als een hoefsmit echt gaat schreeuwen zou ik hem niet zomaar zijn gang laten gaan! Ik denk dat de meeste smitten inderdaad een jarenlange ervaring hebben en ze ook weten dat schreeuwen niets oplost!
Tip: volgende keer erbij blijven en kijken wat het probleem is, waar nodig aan het probleem gaan werken. Werkt het niet een keer een andere smit proberen!