onder Jan Brink en daarna in het L2 gelopen met een ander meisje. Daarna is hij bij ons gekomen.
Kappie is nu ongeveer 1,5 jaar bij ons.
Vanaf het begin was Kappie al heel angstig, enorm kopschuw, doodsbang voor vreemden. Nu, na 1,5 jaar
is dit stukken beter geworden, ik kan alles met hem doen en mijn vader kan nu ook gewoon aan zijn hoofd
komen en hem gerust stellen als hij bang is. Opzich enorm veel verbetering dus, want toen hij er net was kon
ik hem niet eens invlechten, zo bang was hij.
Waar Kappie nog wel erg last van heeft is de angst om alleen te zijn. Zodra we van stal weggaan en toevallig
als eerste op clubles zijn is het fout. Alleen maar schreeuwen, weven, rondjes draaien en ga zo maar door. Als
we zo snel mogelijk opzadelen en ik er dan opga, dan is het goed. Helemaal over, niks aan de hand. Maar het is
toch echt angst, hij begint als een gek te zweten als hij alleen is, draait zijn ogen helemaal weg en is echt in paniek.
Op stal precies hetzelfde, als er eerst een ander paard wordt binnen gehaald & Kappie daarna, dan is het goed.
Als Kappie echter als eerst op stal komt dan is het helemaal fout, hij steigert zowat zijn box uit, staat echt als een
gek te weven, waarbij hij vaak zijn hele hoofd openhaalt aan de spijlen. Laat staan dat we het deurtje, waar hij doorheen kan kijken dichtdoen, dan is het helemaal drama. Klinkt raar, maar dan is hij écht in staat om te proberen over de box heen
te komen d.m.v. steigeren.
Op wedstrijden gaat het over het algemeen wel goed, daar zijn immers andere paarden om hem heen. Heel soms als hij iets
alleen is, dan gaat hij wat draaien, maar over het algemeen gaat alles goed. En als ik er eenmaal opzit, dan is het ook goed,
dan maakt het niet uit dat hij alleen in een bak is, dan is zijn aandacht gewoon bij mij.
Begrijp me niet verkeerd, Kappie is enorm opgeknapt sinds hij bij ons is gekomen, veel rustiger, maar ik wil eigenlijk wel een
beetje van dat neurotische gedrag af als hij alleen is. Hebben echt al veel geprobeerd, eten in z'n box als hij alleen is word niet
aangeraakt, eerst een ander paard erbij en die dan weghalen begint het drama al zodra je de box van het andere paard opendoet.
Opzich is het niet een heel groot probleem, ik weet dat hij een superrot verleden heeft gehad, absoluut verkeerd behandelt is
en dat daar zijn angst ook vandaan komt, maar ik vraag me dan wel af, als de rest zo is weggetrokken, hoe kan het dan dat
dit zo blijft hangen? En wat kan ik er nog aan doen? Weet het op het moment echt niet meer.
Alleen heel soms als hij toevallig als eerste binnen wordt gezet (gebeurd al bijna nooit meer) of als we als eerste op clubles zijn.. En die geit, hij heeft genoeg vriendjes, ze staan met z'n allen op stal en in 't land dus dat zit gelukkig wel goed.