Ik heb een dravermerrie van nu 11 jaar (Omega) en een pony van nu 8 jaar (Caeri).
Omeeg heb ik nu bijna 7 jaar en heb het nodige met (en van haar geleerd). Van het moment dat zij fris en fruitig net van de baan kwam als 4 jarige en ik begon als angstige en onzekere eigenaar/ruiter.
Goede combi dus destijds
Van het laten overnemen tijdens het wandelen met haar (omdat ik supergespannen van haar werd) tot het in de loop der jaren steeds meer samen leren , en sinds een aantal jaren gewoon langs de weg met touwhalstertje overal langs kunnen (100% verkeersmak geworden).
Ik ben alleen niet echt een rijdend paardenmens, ik ben iemand van het lekker kijken en een aai geven in de wei, gewoon genieten en niet heel erg van het werken. Soms een buitenritje vind ik leuk, maar meer niet
Wel eens wat wandelen enz, maar ook niet zo vaak, want ik heb/had meerdere paardjes en vind het zo moeilijk om er dan 1 achter te laten
Terwijl die niet eens alleen achterbleef, maar met de rest van de kudde ... !Nu merk ik de laatste weken , maanden, dat mijn band niet heel erg diep (meer) zit, denk ik. Omeeg loopt lekker 24/7 buiten en als ik naar haar toeloop, loopt ze van me weg, ik kan haar geen ongelijk geven hoor (en denk dat als ik meer met haar doe, dat we meer contact hebben met elkaar, weet het wel zeker eigenlijk ...). Maar ik heb al maanden niet echt heel erg de fut om echt wat te doen, en het demotiveert ook wel, je paard wat eigenlijk niet even naar je toekomt voor een knuffel, wat ik eigenlijk in een paard zoek. het heeft niet alleen te maken met het wel of niet werken met omega, het is sowieso een zelfstandige merrie. Ook een leiderstype in de kudde. Zelf ben ik helemaal geen leiderstype, en met Omeeg merk ik dat de ene keer zij het wat voor het zeggen heeft (door vb weg te lopen) en andere keren ik, want met buitenrijden luistert ze echt heel goed. En enge dingen lukt ons wel.
Alleen als ik eens een brede berm zie, of een stuk land, zou ik ook weleens volluit willen gaan galopperen, maar dat durf ik gewoon niet, ik galoppeer wel wat, maar nooit dat ik haar zo laat gaan. (Wel in draf, dat vind ik dan weer wel leuk af en toe).
Okee, ik zit nu vreselijk in tweestrijd, ik zit er regelmatig aan te denken om voor Omega een nieuwe baas te zoeken die meer met haar doet dan ik tegenwoordig doe. Ik voel (en ben ?) denk ik niet eerlijk naar haar toe omdat ik weinig (tot "niks) doe, en zij een gezonde merrie van 11 is, ik denk altijd dat ze wel een jaar of 26 wordt
Ook financieel gaat het momenteel thuis niet echt lekker, en heb dan toch ook een echtgenoot en opgroeiende dochters om aan te denken. Dat is ook een reden om te denken aan het verkopen van Omega en ook Caeri, die ook alleen maar staat te staan in de kudde.
Maar ... hoe zal het gaan als ze naar andere eigenaren, stallen, paarden gaan ?
Ik heb wel gehoord dat het allemaal "momentopnames" zijn die paarden beleven, dus hier en nu.
Zouden ze er erg last van hebben als ze inderdaad verhuizen gaan en dan nog een ander mens krijgen ?
Ik heb er zoveel moeite mee om nu de knoop eens door te hakken.
Het stomme is, zaterdag is 1 van mijn favoriete pony's (Isis) naar een nieuwe eigenaresse gegaan, en als ik de foto's bekijk die ze me opstuurde, loopt Isis met oortjes naar voren mee, en staat lekker in het land te eten met haar nieuwe vrienden , 5 shetlanders.
Niks aan de hand als ik het zo zie.
Ik heb altijd gedacht en gezegd dat mijn paardjes nooit weg zullen gaan, maar ik red het zowel financieel nu niet, op dit moment dan, we zijn al enkele jaren aan het goochelen met het betalen van alle rekeningen, en daar worden we zo moe van.
Ik kan denken en dat zeggen ook de meiden waarmee ik op stal sta en mijn beste vriendin, dat ik om het rustiger te gaan krijgen , het beter is voor zowel Omeeg als Caeri (die ook te klein voor mij is) om een nieuwe eigenaar voor ze te vinden.
Ik ben dan niet eens paardloos, want ik heb dan evengoed een shetje, en de pony van mijn dochter.
Ook komt er wel een veulen aan volgende maand, daar wil ik dan opnieuw mee beginnen.
Ik snap dat dit heel dubbel klinkt, geen geld en dan volgende maand een veulen maar :
Ik heb NU geld nodig voor de rekeningen die er NU liggen en weet dat als Omeeg verkocht zou worden, ik het daarmee red.Voor nu als in de toekomst.
En met het veulen wil ik een nieuwe start maken, 1 waarmee ik een band van 100% vertrouwen op kan bouwen.
Voor de stalling betaal ik momenteel niks, dus daar kan en hoef ik niet op te bezuinigen.
Kan iemand me iig wat raad geven over het denken van een paard, en de emoties ?
bedankt voor het lezen ...