stampen tegen deur afleren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

stampen tegen deur afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 16:21

hallo, ik heb een probleem met mijn 2-jarige
Er is een paard op stal wat tegen zijn stal stampt als die eten wilt of aandacht ofzo, nu heeft mijn 2-jarige dit overgenomen. Het is echt vreselijk irritant. Hij doet het als hij aandacht wilt maar ik geef hem dan juist geen aandacht en als hij stil is dan krijgt hij pas aandacht. Ook als ik hem dan aandacht heb gegeven dan daarna gaat hij weer stampen. Het begint me dus echt te irriteren nu vroeg ik me af hoe ik dit kan oplossen want het is 1) irritant en 2) ben bang dat hij de deur eruit stampt ofzo. Hij staat overdag tot een uur of 4-5 soms zelfs tot 7 buiten en zeg aan rond 8-9 uur naar buiten. Dus hij krijgt voldoende weidegang.
Wat kan ik aan dat irritante gestamp van hem doen? ik heb hem al likstenen in zijn stal gehangen die sloopt hij gewoon of een bal voor mee te spelen die sloopte hij ook. Dus wat kan ik nog doen?

groetjes nieky1993

Anoniem

Re: stampen tegen deur afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:23

Ten eerste zorgen dat ie niet onnodig lang op stal staat, ten tweede negeren, dus als er wordt gestampt, wegwezen.
De mijne heeft er ook een handje (hoefje) van. Die presteert het om tegen de muur aan te meppen als hij buiten staat, zodra hij mensen hoort. Je doet er verder niet veel aan.

Natuurlijk moet je wel uitsluiten dat je paard mok o.i.d. heeft. Er zijn zat paarden die stampen omdat ze jeuk hebben.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 16:26

suleilitha schreef:
Ten eerste zorgen dat ie niet onnodig lang op stal staat, ten tweede negeren, dus als er wordt gestampt, wegwezen.
De mijne heeft er ook een handje (hoefje) van. Die presteert het om tegen de muur aan te meppen als hij buiten staat, zodra hij mensen hoort. Je doet er verder niet veel aan.

Natuurlijk moet je wel uitsluiten dat je paard mok o.i.d. heeft. Er zijn zat paarden die stampen omdat ze jeuk hebben.

hij staat nooit onnodig lang op stal eigenlijk, en dit is sinds een half jaartje dat hij dat doet, hij heeft het echt overgenomen van dat ander paard. Negeren doe ik inderdaad al maarja niet iedereen op stal doet dat dus er zijn sommige die gaan hem dan aaien ofzo ja dat helpt natuurlijk niet. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:27

Papier op de deur hangen dan?

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:30

Rubberen mat aan de deur hangen zou kunnen helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:31

Helpen? Ik denk niet dat een paard dan stopt met het stampen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:33

onbeperkt hooi voeren?
dan hebben ze geen reden meer om in elk geval om eten te stampen.
zoveel mogelijk naar buiten en als ze op stal staan moet een paard gewoon bezig zijn met datgene wat hij normaal gesproken ook 16 uur per dag doet en dat is eten!

Haha!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 16:33

suleilitha schreef:
Papier op de deur hangen dan?

kan ik doen ja maarja sommige mensen hebben helaas niet zoveel geduld als ik ofzo dus die gaan dan mss nog steeds hem aandacht geven want ook als ze op hem grommelen negatieve aandacht is ook aandacht dus dat zou mss een tijdje werken maar ik weet niet of hem blijft duren. Binnenkort gaat wel dat een paard weg, ik weet niet maar denk je dan dat hij mss ook gaat minderen?

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:35

Deur eruit halen Haha!
Hebben wij wel gedaan en geen getrap meer, maar ja moet het wel mogelijk zijn natuurlijk.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 16:35

ellepel schreef:
onbeperkt hooi voeren?
dan hebben ze geen reden meer om in elk geval om eten te stampen.
zoveel mogelijk naar buiten en als ze op stal staan moet een paard gewoon bezig zijn met datgene wat hij normaal gesproken ook 16 uur per dag doet en dat is eten!

Haha!

Is helaas niet mogelijk, ik kan hem wel hooi geven maar dan moet ik mijn ander paard ook hooi geven want anders gaat die irrtant doen en die 2- jarige is tonnetje rond al Clown omdat ze dus al teveel voer krijgen. Dusja niet handig als die dan ook ng onbepekt hooi krijgen, s'avonds krijgen ze natuurlijk wel hooi en als ze binnekomen ook maar dan staat die ong 2-3 uurtjes op stal zonder eigenlijk eten

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 16:36

jomaro schreef:
Deur eruit halen Haha!
Hebben wij wel gedaan en geen getrap meer, maar ja moet het wel mogelijk zijn natuurlijk.

hahaha ROFL denk niet dat de boerin dat toelaat hahaha.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:37

suleilitha schreef:
Helpen? Ik denk niet dat een paard dan stopt met het stampen.

Dat kan, dat jij dat denkt, dat mag gerust

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:37

Die van mij staat ook naast zo'n stamper, ben ook wel bang dat hij als 3jarige het zou kunnen overnemen. Hoe je het kunt afleren, geen idee... daarom lees ik hier even mee.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 16:40

Splash_ schreef:
Die van mij staat ook naast zo'n stamper, ben ook wel bang dat hij als 3jarige het zou kunnen overnemen. Hoe je het kunt afleren, geen idee... daarom lees ik hier even mee.

Ja die jonkies nemen dat heel snel over dat heb ik nu zelf gemerkt. Hoop dat die van jou het niet overneemt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:43

je kunt ook oud hooi voeren he..worden ze echt niet dik van en dekt ook de voederbehoefte.
en is je gestamp over..
als iederen dat dier aandacht blijft geven zolang het stampt zal het er gewoon niet mee ophouden vrees ik.
dan blijft stampen een beloning en krijg je het er niet uit.

hebben ze wel stro in de stal?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 16:44

ellepel schreef:
je kunt ook oud hooi voeren he..worden ze echt niet dik van en dekt ook de voederbehoefte.
en is je gestamp over..
als iederen dat dier aandacht blijft geven zolang het stampt zal het er gewoon niet mee ophouden vrees ik.
dan blijft stampen een beloning en krijg je het er niet uit.

hebben ze wel stro in de stal?

yep ze hebben gewoon stro in hun stal zitten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:46

nou ja dat scheelt al dat ze daar dan op kunnen knabbelen.
ik heb een paard gehad wat het ook deed.
toen ik verhuisd ben was het acuut over omdat op mijn nieuwe stalling wel onbeperkt hooi gevoerd word en ze dus altijd wel wat te doen hebben

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:46

Wat misschien zou kunnen helpen/werken is een stroomdraadje plaatsen. Dat moet zo hangen dat er een schok komt voor het moment van de knal tegen de deur. Paarden vinden dat niet leuk, en ze weten dat heel erg snel.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 16:48

jomaro schreef:
Wat misschien zou kunnen helpen/werken is een stroomdraadje plaatsen. Dat moet zo hangen dat er een schok komt voor het moment van de knal tegen de deur. Paarden vinden dat niet leuk, en ze weten dat heel erg snel.

Dit lijkt me wel iets wat kan helpen.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 16:49

ellepel schreef:
nou ja dat scheelt al dat ze daar dan op kunnen knabbelen.
ik heb een paard gehad wat het ook deed.
toen ik verhuisd ben was het acuut over omdat op mijn nieuwe stalling wel onbeperkt hooi gevoerd word en ze dus altijd wel wat te doen hebben

Het rare hij is daar geboren dus hij kent niets anders dan dat schema van indeling van naar buiten gaan enzo. Maar tis echt het laatste half jaartje gekomen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:55

Die van mij deed het ook heel erg. We hebben alles geprobeerd; eerst 3 hooinetten helemaal vol voor de staldeur hangen.. Daarna een grote skippybal ervoor hangen.. Daarna een rubberen mat ervoor gehangen.. Daarna een stroomdraadje gespannen. Alles hielp wel eventjes, een weekje maximaal, en dan vond hij weer een andere manier om lawaai te maken.
Ik was op t laatste echt bang dat hij zijn hele knieën kapot zou stampen door dat gebonk de hele nacht. Dus toen zijn we verhuisd, naar een wei met uitloopstal, en sindsdien is hij echt héél erg veranderd Lachen Hij stampt niet meer, hij is niet meer vervelend, hij luistert veel beter, braver met rijden, ging rustiger eten..

Ik vind een tweejarige eigenlijk sowieso erg jong om op een pensionstal te staan, ik zie zo'n jong dier liever in een kudde of in de opfok.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 16:59

MysticTinker schreef:
Die van mij deed het ook heel erg. We hebben alles geprobeerd; eerst 3 hooinetten helemaal vol voor de staldeur hangen.. Daarna een grote skippybal ervoor hangen.. Daarna een rubberen mat ervoor gehangen.. Daarna een stroomdraadje gespannen. Alles hielp wel eventjes, een weekje maximaal, en dan vond hij weer een andere manier om lawaai te maken.
Ik was op t laatste echt bang dat hij zijn hele knieën kapot zou stampen door dat gebonk de hele nacht. Dus toen zijn we verhuisd, naar een wei met uitloopstal, en sindsdien is hij echt héél erg veranderd Lachen Hij stampt niet meer, hij is niet meer vervelend, hij luistert veel beter, braver met rijden, ging rustiger eten..

Ik vind een tweejarige eigenlijk sowieso erg jong om op een pensionstal te staan, ik zie zo'n jong dier liever in een kudde of in de opfok.

Hij heeft tot 1 jaar in een inloopstal gestaan nu staat hij dus overdag buiten en s'nachts binnen, hij staat in kudde verband en krijgt een geweldig opvoeding, helaas is het voor mij niet betaalbaar om hem ergens anders te zetten,mijn 2 paarden staan nu naast elkaar en het is maar 100 meter van mij vandaag, ideaal dus. Hij kon niet meer in de inloopstal omdat ze die nodig hadden voor 2 drachtig merrie's die daar nu dus ondertussen al met hun veulens rondlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:15

Even kort door de bocht genomen wil een lel tegen been waar hij mee stampt ook nog wel eens helpen, trouwens.

Natasammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:14

Hallo,

Ik heb ook een fries die stamt tegen de deur..
Ze staan nooit onnodig binnen alleen als het echt slecht weer is.

Ik heb er sinds kort een stroom draadje(halfe meter van de deur) aan gedaan zonder stroom en hij doet het nu al niet meer , omdat hij denkt dat er stroom op zit. Misschien als hij er op een geven moment wel achter komt even een keer stroom erop.. En daarna hoeft het weer een hele tijd niet.

Ik vind een robberen mat ook een slim idee.. Misschien doe ik dat ook wel:)

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:25

de rubberen mat dempt het geluid van het tegen de deur trappen, voor een aantal paarden is dan de lol er weer af.

en ik denk dat je met negeren het meest bereikt, van stroomdraadjes in de stal ben ik echt geen fan, straks durft hij zijn stal niet meer in omdat hij die associeerd met pijn